Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Stasjonær PC starter opp av seg selv

Anbefalte innlegg

Hei.

Trenger litt råd ift. min stasjonære PC. 

I lengre tid har jeg hatt problemer med at den kan starte opp av seg selv så lenge strømforsyningen er tilkoblet strømnettet. 

Maskinen er helt stabil i daglig bruk, men kan finne på å starte opp igjen etter at den er slått av i OS. 

Jeg har nylig lagt inn win 10, men problemet eksisterte før med hhv. win 8 samt 8.1. 

Kort og greit er dette et noe aldrende system bestående av blant annet Seasonic Platinum P-1000 strømforsyning, Asus P8Z77 V - Pro hovedkort, Intel Core i7 - 3770k prosessor, 16 gb DDR3, nVidia GTX560ti, xonar essence stx lydkort. 

Hovedkortet har siste bios. Ikke overklokket. Drivere oppdatert. Tilkoblet nettet via WIFI - ikke LAN. 

Setter pris på råd! 

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde et lignende problem på en ganske ny stasjonær med W7. Selv om jeg slo den av så startet den av både tastatur og hvis musa ble rørt ørlite grann på. Da jeg hadde valgt resume fra både tastatur og mus i Bios så trodde jeg dette kun gjaldt for vente/hvilemodus, og ikke når maskinen var slått helt av. Så jeg måtte hake bort resume fra mus i bios. Vet ikke om det kan være noe lignende som er ditt problem?

Lenke til kommentar

Jeg hadde et lignende problem på en ganske ny stasjonær med W7. Selv om jeg slo den av så startet den av både tastatur og hvis musa ble rørt ørlite grann på. Da jeg hadde valgt resume fra både tastatur og mus i Bios så trodde jeg dette kun gjaldt for vente/hvilemodus, og ikke når maskinen var slått helt av. Så jeg måtte hake bort resume fra mus i bios. Vet ikke om det kan være noe lignende som er ditt problem?

Slik jeg har forstått det kan det være mange årsaker til problemet. Blant annet "wake on lan" i bios og den nevnte løsningen din. Men maskinen er ikke tilkoblet nettverket via kabel, og jeg kan ikke fatte at dette skal være årsaken. 

Jeg finner heller ikke innstillinger i bios på dette området. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...