Shisagi Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Hei! Leier hos en hvor internettet skal oppgraderes og kan hende vi må dele internett med naboen av prismessige årsaker. Lurer på om det er mulig å få to nettverk med forskjellige passord utav ett modem, hvor begge har behov for trådløst nett. Vil helst av åpenbare grunner unngå å være på samme lan som naboen. Hvordan kan dette, hvis mulig, settes opp? Og hvor sikkert/privat er det egentlig? Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 (endret) Det kommer an på routeren. De fleste billig-greier som man får med fra bredbåndsleverandørene kan ikke skilte med god støtte for flere subnet, dessverre. En del har et eget gjeste-WiFi, med eget subnet, mulig det fungerer godt nok i deres tilfelle. Selv hadde jeg nok satt opp en egen router hos deg/utleier, så kan du kjøre det på separat subnet via routermodemet som følger med fra ISP. Endret 12. august 2015 av TheHaughom Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. august 2015 Del Skrevet 16. august 2015 (endret) Da jeg hadde leieboere, og hadde P2812 fra Telenor, satte jeg opp 3 gjestenett på den, de fikk ulik 3.oktett. Satte opp med separasjon, slik at enheter på de ulike nettene ikke så hverandre. Sette opp passende båndbreddebegrensning på hvert gjestenett. Endret 16. august 2015 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 (endret) Som nevnt over, kommer helt an på router. Det beste er å få et dumt modem fra ISP (internett leverendør) og selv kjøpe/eie router som har ønsket funksjonalitet (f.eks kan fordele subnett slik en ønsker). Slik slipper man tull dersom en senere ønsker å bytte ISP eller om ISP sender ny router el.lign. Endret 17. august 2015 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå