Postkassestativ Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Kjøpte meg en billig signum 2.2dti fordi selger mente at girboksen var defekt. Tviler nå på dette, da den fungerer helt greit når den er kald. Når bilen blir driftsvarm kommer det opp skifenøkkelsymbol å den går i nødmodus. Girboksen girer forsatt greit. Hvis jeg kjører ut å setter den i fri, så har den en tendens til å stoppe når jeg setter den i gir. Dette har også forekommet noen ganger i park og nøytral. Har lest ut feilkoder å det kommer opp feil p0340 og p0335 på kam og veivsensor. Disse ligger der bare som "finnes ikke", men kommer med en gang jeg starter opp. Girboksen har ingen feilkoder lagret Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Dette har ikke noe med giren å gjøre, men motoren. Dette kan være flere ting, men klassisk med denne motoren er luftlekkasje på vakuum-systemet, veivsensor, vinkelsensor på luftspjeld, tett EGR, m.m. Meld deg inn i Opel MotorSport Club og/eller Vectra-c.com så får du svar. Opel MotorSport Club koster litt penger, men du får mye med på kjøpet, så et medlemskap der kan lønne seg. Deres forum er lukket, kun for betalende medlemmer. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 12. august 2015 Forfatter Del Skrevet 12. august 2015 Han som hadde bilen før, sa at problemet har kommet litt over tid, helt til det ble helt stopp. Han hadde også like mye peil på bil som min tippoldemor. Skal prøve å bytte veivsensor og lmm å se om det blir noen forskjell. Så at det var litt forskjellige lamper som lyste. Først kom servicelampa å etter en stund slukka den og motorlampa lyste i stedet. Samme feilkoder på begge. Motorlampa lyser ved feil på avgass-systemet Lenke til kommentar
daruu Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Kam og veivsensoren er vel synkroniserte mot hverandre, så hvis en tuller vil bilen stoppe. Hadde byttet begge de, med mindre det er uholdbart dyrt, slettet feilkoder og prøvd bilen en stund før jeg evt hadde byttet noe mere... Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Ikke bruk penger på ny LMM uten at du vet at det er den. På disse bilene får en tydelig feilkode når LMM svikter, som regel. Men se heller mot veivsensor, og som nevnt vinkelsensor på luftspjeld, denne ryker på ALLE disse. Her får du ikke tak i bare sensor, men må kjøpe hele toppen av innsuget. Den kommer i et vell av varianter, så du MÅ ha den som passer din utgave. Sjekk innsug og EGR for skitt. Det kan også få opp motorlampen og kutte motor. Om du løsner på dieseltilførsel for å rengjøre innsug, så vær klar over at det er en Bosch VP44 pumpe på denne, UTEN fødepumpe i tank. Dvs at den ikke bare er å kinne i gang, da ryker/skader du pumpen. Du bør fylle så mye diesel du kan gjennom skruehull i dieselfilter mens du lufter nede ved dysene, samt at du bør bruke en flaske med Tunap elns for å smøre mens du kun kinner begrenset. Innsuget har noen "butterfly valves" som er vakuumstyrte. Disse har en tendens til å gro tett og ikke ville bevege seg. Rengjør de også. Sjekk/bytt vakuumslanger hele veien. Bytt til silikonslanger, det funker gull. Starter den greit når den er kald, eller må du kinne endel? Den skal starte lett. Om du må kinne har du muligens luftlekkasje på returslanger fra dysene. Kjøpt nytt hos Opel, det er billig og kjapt å bytte.Motorlampen lyser når det passer den på disse bilene, så ikke heng deg så veldig opp i den. Så lenge den ikke går i nød så er det stort sett greit. Kassen du har er vel 5-trinns Aisin Warner AF-55. Super kasse, men må ha oljeflush, som alle automater. Jeg kan hjelpe deg på vei der om du ikke har gjort det før. Du må bruke olje som tilfredstiller Toyota T-IV, JWS3309. Disse kassene går med lavt trykk og høy varme, så de er spesielt glad i god olje, helst syntetisk. Valvoline har en syntetisk beregnet for brukte kasser, og RoyalPurple har en spesielt god olje til denne kassen. Ellers er det mye ræl av olje å få tak i, så obs obs. Aldri bruk f.eks DexronIII olje (om den ikke også har JWS3309 / Toyota T-IV), disse kassene ryker om de får DexronIII. Det er svak kjøling på kassene, så kan anbefale å skaffe egen kjøler. Det er kjapt og enkelt å montere, gi meg en lyd om du vil ha hjelp her og. Kjølingen går via kjølevannsradiator, som på tidlige modeller har fabrikasjonsfeil som gir lekkasje fra kjølevann inn i automatoljen. Da dør kassen nokså umiddelbart, så like greit å sette på separat kjøler så snart du har en tusenlapp å bruke på kjøler og slanger.Noe mer da? Ja. Meld deg inn i Opel MotorSport Club. Mange flinke folk der. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 BTW så har du en egen lampe for feil på eksossystemet. Se i håndboken Denne bilen har ikke DPF, kun katalysator, så det er kun 1 enkelt sensor på eksosen, og det er lite tull med det. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 12. august 2015 Forfatter Del Skrevet 12. august 2015 (endret) Luftspjelsensor? Er ett luftspjel på den bare, å det er vacuum styrt. Har ikke sett noen følere rundt det. Starter greit kald som varm. Har en annen bil med samme motor jeg kan byttelåne deler av Endret 12. august 2015 av Fjernsyn Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 12. august 2015 Forfatter Del Skrevet 12. august 2015 Det er motorlampen som varsler feil på avgassen. Feil på motorstyring går via fastnøkkelbilsymbolet Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Mmm, det kan være du ikke har den sensoren. Vet det er noen Saab-er med denne motoren som ikke har den sensoren. Den står i så fall på akslingen til hovedspjeldet. På ene siden har du vakuumklokken som regulerer spjeldet, på andre siden står sensoren, inn mot ventildekselet. Litt lenger bak har du trykksensor, en Bosch-sak. Den kan være grei å rengjøre. Lampen som tennes om du har problemer med eksos ser noenlunde slik ut og jeg synes å huske den sitter litt nede til høyre på instrumentpanelet. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 12. august 2015 Forfatter Del Skrevet 12. august 2015 Lampen sitter i helt nederst til høyre. (Stemmer med bilde) Andre feil kommer opp i displayet i turtelleren. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Kjøpte meg en billig signum 2.2dti?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå