Gå til innhold

[Løst] Nye kattunger

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

.. :rofl:

De elsker å legge seg oppe på ting som blir liggende på gulvet - dette kan også hjelpe til med å "lure dem bort" fra plasser du ikke vil ha dem.

Hvis en handlepose fra Rema1000 blir liggende på gulvet her kan du banne på at det er oppe på den de skal sove.

Samme gjelder pledd, åpen pappeske, genser...de skal ligge på ting som blir liggende på gulvet her ihvertfall. Slik har mine vært helt siden kattungestadiet - Nå er de 5år og like merkelige..

Lenke til kommentar

.. :rofl:

De elsker å legge seg oppe på ting som blir liggende på gulvet - dette kan også hjelpe til med å "lure dem bort" fra plasser du ikke vil ha dem.

Hvis en handlepose fra Rema1000 blir liggende på gulvet her kan du banne på at det er oppe på den de skal sove.

Samme gjelder pledd, åpen pappeske, genser...de skal ligge på ting som blir liggende på gulvet her ihvertfall. Slik har mine vært helt siden kattungestadiet - Nå er de 5år og like merkelige..

Ja, vi lar ikke ofte ting ligge for lenge på gulvet, men vetdu, det lå en bunnprispose på gulvet idag, og jeg tenkte, kommer de til å legge seg på den?? Så det var bare litt morsomt at du dro inn plastposer! :p vi er ganske frie med dem, jeg er bare redd de skal skade seg, men igjen, de er flinke med å komme seg dit de skal uten skader, bare jeg som må slappe litt av! :p skal bli spennende å se dem vokse opp! :)

Lenke til kommentar

Jeg har også hørt det er helt normalt å klippe klørne på en katt, spesielt en innekatt. Jeg sjekker jo poter og labber jevnlig, slikt at de kan bli vandt med at vi tar på potene deres, til nå er ingen av dem særlig stresset med å bli tatt på føttene. De trekker ikke potene til seg eller viser misnøye på noen måte. Men vi har altså enda ikke gjort dette.

Du bør og venne med til med å sjekke tenner, ører og rygg. Hvis de skal få gå ut senere er øret et veldig populært sted å få flått, og ikke minst øremidd. Veldig mange katter får problemer med tenner og tannkjøtt, men de er flinke til å skule smerte så man må sjekke etter skadde tenner og infeksjoner.

Når det er veldig stor forskjell på to katter i samme kull kan det være at de har forskjellig far, det er helt vanlig hos katter.

-Jeg kan begrunne det litt bedre.

Det er godt mulig at det er normalt for enkelte å klippe neglene på kattunger. Det bryr jeg meg mindre om og blir ingen mindre motstander av det av den grunn.

For å få noen som helst effekt av dette må man klippe så mye at neglene ikke blir stikkende ut av poten når de strekker dem ut - ellers blir jo poenget helt borte. Om neglene er 1mm kortere vil kattene fremdeles gjøre like stor skade og neglene vil slipe seg skarpe som kniver igjen på no-time.

Neglene skal slipe seg ned naturlig ifølge mitt syn - slik du har gjort ved å kjøpe klorebrett/stativ. De venner seg til å bruke dette etterhvert og jeg foreslår at ingen forstyrrer kattene på noe måte når de holder på her.

Om katten skal gjøre det som er naturlig for den - å klore på stativet - og det ikke er noen negler der? hvordan føles det mon tro? og når katten skal forsøke å klatre i det men istedet dette på rumpa fordi den ikke få feste?

Jeg har rett og slett aldri hørt om dette før og jeg klarer ikke se at det vil ha noen positiv effekt, snarere negativ effekt da katten ikke får gjøre det som er naturlig for den.

Fortsett med klore-leker du  - om et par uker vil de være absolutt overalt fra gulv til tak uansett og det er ingenting du kan gjøre med det :rofl:

Det er mulig å operere bort klørne på katter, da tas nerven og en del av beinet. Det er eneste måte det ikke lenger vil være en klo som stikker ut og er meget smertefullt for katten. Dette er en praksis som blir sett ned på og jeg kjenner ikke til at det praktiseres i Norge.

Kattens klo vokser i lag, innenfra og ut. Etterhvert faller de ytterste lagene av og en ny og spissere tupp kommer frem, katten løsner disse ved å klore på ting. Katter klorer ikke på ting for å slipe klørne slik som vi sliper en kniv, men for å fjerne det ytterste laget slik som slanger feller skinnet sitt.

Når man klipper en klo fjerner man bare noen millimeter for å ta bort den sylskarpe spissen, da blir det som å bli stukket med en gaffel i stedet for en synål. De kan fint klore på ting og klatre i trær med gaffelklør i stedet for synålklør. Men de kan ikke lenger klatre i gardinene, sette kloen fast i tøy eller klore hull på menneskers eller andre katters hud.

Kattens klør vokser i forskjellig fart, noen må klippes hver uke mens noen trenger bare klippes en gang i måneden. Klørne på bakpotene trenger man kanskje bare å klippe annenhver måned, men det er ikke alle som har spesielt skarpe eller lange klør bak.

Vi gjør mye med katter som hindrer deres naturlige liv, slik som kastrering, vaksinering, medisinering og fôring med masseprodusert mat. Men alt er til vårt og/eller kattens beste.

Lenke til kommentar

So det blir som å klippe vekk det ytterste leddet av fingrene våre, altso. 

Nei, takke meg til klorestativ og andre dedikerte kloreplasser der ein slepp å måtte forhindre katten frå å gjere det den vil gjere sjølv. Jobb MED katten, ikkje mot den.

Ja, operasjonen som ikke blir praktisert i Norge er som om vi skulle ha tatt bort det ytterste fingerleddet vårt. Det finnes og en annen versjon hvor de kutter muskulaturen slik at katten ikke lenger kan strekke ut klørne, det er heller ikke noe som praktiseres i Norge og blir og sett ned på.

Men ingen av de to operasjonene kan sammenlignes med klipping av klør, som er smertefritt og utgjør ingen varig endring. Klipping av klør er ikke mer smertefullt eller funksjonshemmende for en katt enn for deg når du klipper neglene dine.

Endret av Flying
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi gjør mye med katter som hindrer deres naturlige liv, slik som kastrering, vaksinering, medisinering og fôring med masseprodusert mat. Men alt er til vårt og/eller kattens beste.

Det her blir bare for dumt.

Du kan ikke sammenligne disse tingene med klipping av kattunge-klør?

Jeg har aldri gjort noen av punktene over for "mitt/vårt" beste - Jeg har gjort det ene og alene for kattenes beste.

For at "jeg skal få det bedre" med kattene, ja da finner jeg på naturlige løsninger som katten ikke merker noe til.

Hva "folk" sier er helt normalt eller hva du har lest i kattebøker som "normalt" bryr jeg meg mindre om - Skulle man fulgt alle råd man hører og leser om, hvordan ville det sett ut her da?

Skadeomfanget på inventar ved å fjerne 1mm katteklo kontra ikke å gjøre det er helt minimal og jeg synes ikke man skal oppfordre nye katteeiere til dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Betyr det at du ikke fôrer katten(e) dine med masseprodusert kattemat? For det er definitivt noe vi gjør for vår egen komfort og ikke for kattens beste. Kattens beste ville vel vært råfôring med rene produkter? Men det blir en helt annen diskusjon.

Forskjellen på skadeomfanget på inventar ved å fjerne 1mm katteklo kontra det å ikke gjøre det er stor! Man vil for eksempel unngå de aller fleste skader som kommer av at katten raser rundt med klørne ute eller prøver å kvesse dem på finmasket stoff.

Og kommer vi til kvessing av klør igjen så har vi fremdeles fordelen med at de uten den ytterste spissen ikke setter seg fast like lett. Katter flest er ikke flinke til å lirke løs kloen og blir bare stående å dra og vri til stoffet, eller enda verre; til kloen revner.

Og som allerede skrevet vil de ikke lenger kunne stikke hull på din eller andre katters hud. Katteklør er fulle av bakterier og det blir veldig ofte infeksjoner som blir liggende i en pose under huden hos andre katter.

Jeg sparer gjerne meg selv, andre katter og andre mennesker for de ulempene jeg opplever at det er med å ha sylskarpe klør på mine katter, da de sammen med den månedlige helsesjekken får klørne klippet. De endrer ikke adferd av å ha litt kortere klør.

Men jeg vil ikke bestemme hvorvidt andre skal eller ikke skal klippe klørne på sine katter, jeg vil kun opplyse om fakta og fortelle om egne erfaringer, så får dere bestemme selv. Og det er strengt tatt ikke mer å si om denne saken uten å repetere meg selv.

Lenke til kommentar
Men jeg vil ikke bestemme hvorvidt andre skal eller ikke skal klippe klørne på sine katter, jeg vil kun opplyse om fakta og fortelle om egne erfaringer, så får dere bestemme selv. Og det er strengt tatt ikke mer å si om denne saken uten å repetere meg selv.

Det er ikke mange her som er uenig i det du sier @Flying og du møter ikke stor motstand heller, selv om det kanskje føles slik.

Det er bare meg :)

---------------------------------------------

Uansett! Det er jaggu på tide vi får se noen bilder/videoer av disse krapylene dine @Parkan?

Jeg er veldig nysgjerrig på den gule,  lille sinnataggen :)

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Det er ikke mange her som er uenig i det du sier @Flying og du møter ikke stor motstand heller, selv om det kanskje føles slik.

Det er bare meg :)

---------------------------------------------

Uansett! Det er jaggu på tide vi får se noen bilder/videoer av disse krapylene dine @Parkan?

Jeg er veldig nysgjerrig på den gule,  lille sinnataggen :)

Heihei!

Jeg har vært litt opptatt i det siste men de to krapylene, haha!! Derfor har det vært lite å høre fra meg så langt! Nettopp vært hos veterinæren men svartepus eller Nim som han heter, mot øremidd! Stakkar! Så han har hatt oppkast og diare de siste tre dagene. Så nå steller vi han godt og passer på at han blir bedre. Når det gjelder katteklørne, så trodde jeg det var helt normalt å klippe klørne (altså tuppen), men jeg har aldri virkelig diskutert dette temaet fordi det har liksom ikke vært releveant for meg å vite før nå. Så jeg av normal viten og lite kunnskap sa til kjærsten at: Skulle vi ikke klippe klørne da? Klippe klørne nei?? Sier hun, som dog er litt mer erfaren med katt, så da har jeg egentlig ikke gjort dette enda, men de begge har begynt å klore selv på klorestativ, så de gjør det litt mindre på sofa og stoler, men å komme unna litt kloring går ikke uansett hva jeg gjør haha! Nå leker de så mye så. Men jeg er enig med deg FLYING angående at klørne setter seg fast, for det gjør de stadig vekk på leker og gardiner, men igjen det virker som klipping av klør er litt smak og behag etter og ha lest hva dere skriver.

Og kommer vi til kvessing av klør igjen så har vi fremdeles fordelen med at de uten den ytterste spissen ikke setter seg fast like lett. Katter flest er ikke flinke til å lirke løs kloen og blir bare stående å dra og vri til stoffet, eller enda verre; til kloen revner.

Bilder derimot skal jeg se til og få lagt ut når jeg kommer hjem fra jobb! Nå som Nim er bedre og Marton aka sinnataggen er bittelitt tryggere, han har hoppet opp i sofaen og leker veldig voldsomt, noe Nim ikke alltid setter pris på som er ekstremt rolig av seg. Dette ble en kort og forhåpentligvis greit svar til tema ovenfor :)

Endret av Parkan
Lenke til kommentar

Heihei alle sammen,

Her kommer litt etterlengtede bilder av krapylene! :lol:

Som dere sikkert skjønner så er Marton den som freser og har litt trustissues enda. Han har nettopp lært seg og komme opp i sofaen, men og bli klappet og "håndert" på noen måte av oss er fremdeles ikke aktuelt, jeg har prøvd rolig å klappe han mens han har vært i sofaen, men da hopper han altså ned, men han kommer hoppende opp igjen for og leke når han skjønner at leken ligger i sofaen, så den gode nyheten er at han faktisk ikke gjemmer seg mer når han blir redd eller nervøs, han bare flytter på seg og observerer. Om han gjemmer seg i tv bordet eller under en sofa så kommer han ut innen 1 minutt. Så nysgjerrigheten begynner å ta litt overhånd! Vi har hatt Nim og Marton inne på et gjesterom den siste tiden fordi Nim har hatt diare og oppkast, grunnen til at vi har bestemt oss for å ha begge i rommet er at Marton mjauer når Nim er borte, og Nim er egentlig bare selskapsyk. Men de begge har blitt godt kjent med rommet, og det er selvfølgelig mat, vann, leker, do, klorestativ og et lite hus med teppe de kan gjemme/sove i, og utsikt til et vindu. Nim er veldig voldsom i kattedoen, så han tråkker mye i sin egen dritt, så når han har diare vil vi gjerne holde diarefotavtrykkene på et sted. Vi slipper dem selvfølgelig ut når han er frisk! De er forøvrig også ute når vi er hjemme, men om natten og når vi er på jobb er de på gjesterommet til han er frisk.

Marton slapper litt mer av når det kommer til bevegelser, når jeg kommer inn på gjesterommet hender det at jeg finner han i sovesofaen oppå teppe, og han overvåker mine bevegelser nøye, men han gjemmer seg ikke. Jeg går meget rolig og har sakte bevegelser.

Vi har latt han være litt mer i fred når han gjemmer seg, da denne fresingen fremdeles ikke er stoppet, men jeg prøver å klappe han når han kommer opp i sofaen, men løper han ned lar jeg han være, men leker endel med han istedet.

Vi tenkte å prøve å gi han litt godteri om vi tar han på fanget, for at han skal forbinde oss og kos med en positiv ting. Men ikke for mye godt, for de legger vel på seg endel i denne alderen.

Marton har også ansett hånda mi som en leke og småklorer litt på den. Når jeg er i sofaen pleier jeg å la hånden min ligge rolig ved siden av meg mens han leker et par cm unna så han ser at hånda ikke er farlig på noe vis.

Har også holdt en leke med hånda, som gjør at han ser at hånda kan holde noe morsomt og ikke er farlig.

Personlig vet jeg ikke om det har skjedd han noe tidligere før han kom til oss, som har gjort han så usikker. Igjen kan også være at han bare er usikker av natur og trenger litt lengre tid enn Nim. Vedkommende jeg kjøpte dem av virket som en god katteier og flink med dem. Selv ble jeg overrasket at Nim hadde så kraftig øremidd, da jeg trodde at tidligere eier ville sjekke ørene hans, men igjen det kan ha vært andre ting som stod på. Skal ikke si noe mer om den saken.

Alt i alt igjen så går det framover med Marton, sakte men sikkert, babysteps. Nim er trygg som dagen er lang, han lar oss klappe han uansett hvor han befinner seg, gjemmer seg aldri, hvis han kryper inn i tv bordet, er det kun for avslapping ikke fordi vi har gjort han redd. Han skal også helt opp i ansiktet og gnir ansikt og kropp hvor enn han kommer til, dette har vel noen med å gni lukt tror jeg :hmm: Han har også slikket meg på hender, øreflippen, og luktet på håret mitt, så han er en relativt rolig og kosen katt, i motsetning til hans bror.

post-279908-0-16773000-1439799795_thumb.jpg

Her er Marton eller Sinnataggen, den første dagen, så litt etter gjemmesteder da.

post-279908-0-28238800-1439799702_thumb.jpg

Marton, ligger trygt oppå kjærstens mage og sover godt.

post-279908-0-67782400-1439799825_thumb.jpg

Marton sovna på kjærstens mage igjen, der sov han godt denne dagen å ser det ut som.

post-279908-0-30696000-1439799740_thumb.jpg

Dette er Nim, som vasker seg på en litt merkelig måte, men han kommer til!

post-279908-0-01696400-1439799767_thumb.jpg

Så gikk det opp for han at noen satt å så på!

post-279908-0-33792200-1439799894_thumb.jpg

Nim syns alltid det er kos å se litt ut av vinduet, godt vi har god utsikt.

post-279908-0-47720800-1439800129_thumb.jpg

Nim sitt første møte med sofaen.

post-279908-0-94218100-1439799915_thumb.jpg

Her er de begge under stuebordet, litt slitne etter leking.

Endret av Parkan
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Meget fine krapyler @Parkan :)

Haha så koselig! De er veldig søte! Og håper på at de vokser opp til å bli fine, trygge, gode katter! Fremdeles litt nervøs for Marton, men som sagt, han kommer seg med litt trening og stabilitet og trygghet! :wee:  @countryman

Lenke til kommentar

Dei kjem nok til å bli trygge, fine kattar begge to. 

Han skal også helt opp i ansiktet og gnir ansikt og kropp hvor enn han kommer til, dette har vel noen med å gni lukt tror jeg

Dette hjelp og på, sida Marton kjenner igjen lukta av broren sin so vil han få fortare tillit til deg.

Lenke til kommentar

Dei kjem nok til å bli trygge, fine kattar begge to. 

Han skal også helt opp i ansiktet og gnir ansikt og kropp hvor enn han kommer til, dette har vel noen med å gni lukt tror jeg

Dette hjelp og på, sida Marton kjenner igjen lukta av broren sin so vil han få fortare tillit til deg.

Godt å høre! :) news er at jeg fikk klappet Marton på hodet mens han slappet av uten at han freste, men så fort jeg traff kroppen så frester han en gang, men så sluttet han. Så går riktig retning.. litt hvertfall! 

Åja, det hadde jg ikke tenkt på, ja det er jo logisk!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En siste liten oppdatering før jeg anser denne saken som "løst" :)

Nim: Makan til kosegutt skal man lete lenge etter! Han legger seg på ryggen og holder fast i hånda mi med både for og bak poter! Småbiter i fingrene og leker masse og virkelig koser seg virker det som, maler og gnir seg rundt deg! :)  Men dette var vel ikke noe sjokk at han skulle bli den tryggeste katten fortest! Han har også vokst i rekordfart, ikke på en usunn måte, men kan se at han har vokst litt i str, i forhold til lille Marton.

Marton: Er fremdeles redd og freser og tørr ikke gå i nærhetene av oss, den samme greia med at for eksempel hvis jeg koser med Nim og Marton vil gå et annet sted, så følger han med på meg og går rundt meg på en måte altså så langt unna meg som mulig for å komme rundt meg. MEN det er gode nytheter her å, nesten hver gang vi holder han eller klapper han så maler han, en veldig karakteristisk og dobbelt så høy maling(?) :p  enn Nim. Han tørr også å komme bort til Nim og prøve å leke med han når jeg klapper Nim. Seff han løper avgårde så fort han finner ut Nim helle vil kose enn å leke, men det er framskritt, det virker som han får mer og mer selvtillit for hver dag som går, halen er litt mer opp til tider og han kryper ikke like mye langs veggene mer for å være så usynlig som mulig. Han er fremdeles veldig knyttet til Nim, og mjauer mye når Nim finner på andre ting. Her om dagen så mjauet og mjauet han, også snakket jeg til han: Hvor er Nim? Ja du må finne Nim da, gå og finn han. Når jeg snakket så stirret han på meg, la seg ned og rullet rundt og begynte å vaske seg og sluttet å majue, så kom jo Nim etter hvert. Marton gir veldig fort øyekontakt når han blir snakket til. Så han begynner å bli veldig vandt med min stemme tror jeg.

Begge: Igjen så begynner selvtilliten å vokse hos dem begge, de utforsker mer og tørr mer! Opp på stuebordet og i taklampen osv. De leker ekstremt  voldsomt, Nim skal alltid legge Marton i bakken og vise hvem som er sjefen, ofte vil ikke Nim leke alltid så han legger Marton fort i bakken og går sin vei, men Marton følger etter. Som regel vinner Nim alltid da han er litt større enn Marton. Ofte hører vi Marton klagemjaue litt når han blir lagt i bakken. Kjæresten syns dette er litt voldsomt, men jeg mener nå det er lek. Men blir det for voldsomt så har jeg løftet opp Nim, men det har kun skjedd en gang. Selv mener jeg de må kunne få leke! Ellers er alt som før, de spiser, drikker og leker og oppfører seg som kattunger flest :wee:

Da vil jeg takk for gode råd og hjelp fra dere alle som har tatt seg tid til å lese tråden min! Håper det ikke har vært til for mye bry!

@Countryman @soleis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...