Gå til innhold

[Løst] Nye kattunger

Anbefalte innlegg

Hei alle dyrelskere,

Jeg har et par spm og søker råd! Har spurt mange i min omkrets men greit å få litt syn fra andre å! 

Jeg fikk to nye kattunger igår, en svart og en oransj som er brødre. De begge er glade i kos, men trenger å få litt tillit av meg og kjæresten før de kommer bort til oss i sofaen av seg selv.

Men først la meg bare skrive en "liten" oppsumering om dem og hvordan det har gått så langt.

Etter å ha rolig gått rundt i leiligheten en liten stund, skeptiske og forsiktige så fant begge to fort ut at favorittstedet var på stolene under stuebordet, da dette er høyt og de har oversikt og det er litt gjemt bort. De sovna der rimelig fort og lenge.

Jeg styra litt rundt så de ble vandt med de nye lydene i leiligheten, lagde litt mat, skrudde på tven, putta sand i katteboksen, fram med skåler og mat. De sov like godt. 

De våkna jo til etterhvert, så jeg lagde litt papirballer så de kunne leke med. Den svarte var først til å begynne å leke, den oransje fulgte godt med fra tryggheten oppe på stolen. Det tok litt tid, men etterhvert hoppet den ned og lekte hele veien.

Framgangen fra igår er jo overraskende bra, føler jeg selv.

Svarte: Han er den mer nysgjerrige og tørr og komme fram litt. Når han leker med papirballen så glemmer han litt av hvor i rommet han er og plutselig er han i et rom han ikke likte tidligere, som stua. Han var veldig tidlig ute med å spise, drikke og bruke kattedoen. Allerede etter de første ti minutten spiste han! Han våget seg også bort til kanten av sofaen, mens jeg satt i den og viste tegn til at han ville opp, eller han lente hvertfall forpotene på sofakanten og så opp. Men han ble litt redd når jeg prøvde å hjelpe han opp så han rygget når hånden min kom. Han sovna på magen min i sofaen, etter litt "tvangskos", han er er mer nysgjerrig enn broren og ønsker gjerne å utforske hele veien før han skjønner at det var litt godt å ligge på fanget å! . Han sov også i senga med oss hele natten, før han sto opp for igjen å bruke kattedoen og spise. Idag morges begynte han igjen å leke med papirballen og la seg ned på gulvet, han lot meg også gå rolig bort til han og lot meg klappe, mens han lå på gulvet. Så dette er framskritt. Dagen før så løp han unna om man kom for nærme. 

Oransj: Her har vi et litt merkelig fenomen som kanskje noen her har vært borti før. Denne katten maler ikke, så langt, i motsetning til den andre som maler stadig vekk når vi klapper den og plukker den opp. Denne freser kraftig når vi nærmer oss den, men viser aldri tegn på å ville klore og bite. Når han først er plukke opp så er han rolig, men han småknurrer hele veien, det virker ikke aggresivt, men likevel, han knurrer litt sånn slags romlelyd. Eieren som jeg kjøpte han av fortalte at de hr kost mest med han, sover som en stein på fanget når han kjenner deg osv. hun har også snakket med veterinær om denne fresingen, men ikke mye til svar eller tips. Mitt lille håper er at han vokser det av seg. Han er også mye mer forsiktig enn sin bror. Han ser etter nærmeste gjemmested, men blir med på leken etterhvert. Han spiste ingenting første dagen, men spiste og drakk litt idag morges. Han løper avgårde så fort du nærmer deg han, både igår og idag, forhåpentligvis gir dette seg når han blir kjent med oss. Det positivet er at han ikke gjemmer seg når han løper, han bare hopper til neste sted. Man kan heller ikke gå forbi han uten at han farter avgårde. Så dette er en mer forsiktig gutt. Men han følger broren sin sakte men sikkert. Kjæresten min plukket han opp fra stuestolen og det ble litt tvangskos på han å, så han sovna etter en stund og drømte og sprelte fært på fanget hennes. 

Alt i alt så syns jeg at framskrittene er bra. Beklager at jeg virker litt småstolt, jeg er klar over at katter tilpasser seg fort, men som førstegangs katteeier syns jeg er kjekt å se at ting går i riktig retning. For dere erfarne katteiere der ute, er nok dette bare barnemat! 

Spm jeg lurer ekstra mye på er:

1. Fresingen til den oransje? Noen som har vært borti slikt før, eller har litt bedre tips enn veterinæren? 

2. Hvordan få dem til å slutte å klore på møbler? De klorer å strekker seg på stuestolene de ligger på. Heldigvis ikke andre møbler, så langt. Jeg har klostativ ved siden av stuebordet, men det tørr nesten ikke gå oppå den, svartepus har gått litt på den og kjent litt på den med poten, men ikke på selve stativet, kun pusematen under. 

3. De har ofte gjemt seg under tv bordet, der er det mye ledninger, noen er strammet med velkro, men ellers ligger de godt synlig, de har så langt ikke visst interesse for ledninger, men jeg har fått dem ut fra tv bordet når de ligger der. Lar jeg dem ligge der for lenge så vet jeg ikke om de finner ut at ledninger er morsomt å leke med. Den oransje har også prøvd seg på et stikk kontaktuttak, men fikk han på andre tanker med papirballen rimelig fort. Noe gode tips til å katteproofe ledninger? 

Nå har de første dag alene hjemme, og som beskrevet her startet meget bra, så jeg håper de finner roen fort, og kanskje nye ting de liker, som sofaen. Jeg skrudde også på radio via tven, så de har litt andre lyder rundt seg. 

Hvis dere har mer tips eller noe å tilføye til min lille historie her bortsett fra spm over så tas alt imot, både "ros" og konstruktiv kritikk eller tips generelt! 

Takk for til dere som har tatt dere tid til å lese dette! 

Endret av Parkan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo ganske ungt, kor er mora hen? 

Og ikkje minst, har du bilete av desse kattungane? 

De er hjemme hos eieren jeg kjøpte dem fra. Bilder har jeg ikke tilgjengelig akkurat nå. Det er ungt ja, men de er gamle nok til å få nye eiere. 12 uker og lengre er å anse dem som leveringsklare såvdt jeg har forstått  :wee:

Endret av Parkan
Lenke til kommentar

Heilt riktig det, av ein eller anna grunn so var hovudet mitt ein heilt anna plass...

Eg har diverre ikkje noko forslag til kva som kan gjerast med freseknurringa (anna enn at han mest sannsynleg sikkert berre er redd og vil forsvare seg og dermed vil slutte med dette når han er meir trygg på dykk), men har to forslag til kva som kan gjerast med kloring på møbler: fleire klorestativ av forskjellige typer, eller kjøp nye møbler. Eg har og høyrt at kattar ikkje likar appelsin- og sitronlukt, so det kan gjerne testast og?

Og med ledningane er vel det beste å berre feste dei til veggen med borrelås eller noko.

Lenke til kommentar

Heilt riktig det, av ein eller anna grunn so var hovudet mitt ein heilt anna plass...

Eg har diverre ikkje noko forslag til kva som kan gjerast med freseknurringa (anna enn at han mest sannsynleg sikkert berre er redd og vil forsvare seg og dermed vil slutte med dette når han er meir trygg på dykk), men har to forslag til kva som kan gjerast med kloring på møbler: fleire klorestativ av forskjellige typer, eller kjøp nye møbler. Eg har og høyrt at kattar ikkje likar appelsin- og sitronlukt, so det kan gjerne testast og?

Og med ledningane er vel det beste å berre feste dei til veggen med borrelås eller noko.

Hei igjen,

Ja det er fort gjort å tenke andre ting, ingen problem.

Det som er greia er at katten har gjort det siden fødselen, eller dvs gjort det hele veien da han bodde hos eieren å, men han er også den mest kosne av de, så det er litt spesielt. Men takk likevel :)

Tipset med lukt har jeg ikke hørt før, har bare hørt at man kan pakke stolene inn i aluminiumsfolie eller plast, for det er underlag de ikke liker, men vil ikke hindre dem i å ligge på stolene, bare at de skal slutte å klore på dem i tillegg.

Okei, det høres jo logisk ut at om et klatrestativ eller flere står sammen så ser det mer spennende ut å klatre på og atpåtil kanskje er høyere fra bakken, så kan de hende det er mer fristende. Så kan prøve på det, takk for bra tips!

Ja som sagt at snurra velkro rundt dem, men ikke på alt og alle og hele veien, det var i utgangspunktet for at det skulle se ryddig ut, lenge før vi bestemte oss for å få katt.

Endret av Parkan
Lenke til kommentar

Det som er greia er at katten har gjort det siden fødselen, eller dvs gjort det hele veien da han bodde hos eieren å, men han er også den mest kosne av de, så det er litt spesielt. Men takk likevel :)

Haha! Dette er nok bare en katt med litt ekte personlighet :)

Den skal ikke "tulles med" om det ikke er opp til den selv - "Ikke alltid det passer så godt skjønner du, jeg er litt opptatt".

Ikke noe unormalt eller farlig med det der - Du virker å ha godt håndlag med dyr og vil nok veldig fort merke om denne katten ikke har det bra eller ei. :)

Anyway - ja, den vil nok vokse av seg slike nykker etterhvert.

Lenke til kommentar

Jeg mener det er en dårlig idé å bruke tvang på en usikker katt, hvis målet er å gjøre den tryggere. Det er alltid best å gjøre ting på kattens premisser når du ønsker å bygge tillit. Hvis du ignorerer kattens signaler om at den ikke ønsker noe, som knurring, fresing og slåing med halen, så kan den etterhvert finne ut at det ikke hjelper og i stedet klore og bite fordi den da får ønsket reaksjon.

Du kan lokke katten til å være nær deg ved å bruke leker eller mat. Men husk å skille leketid og kosetid. Hvis du koser og leker om hverandre kan du få en katt som plutselig klorer og biter når du vil kose. Katter har det best dersom de selv får bestemme når de vil kose, sove og leke. Så det er alltid best å la katten komme til deg, selv om du må bestikke med både mat og leker.

På den trygge katten kan du allerede begynne å klippe tuppen av neglene (vær obs på å ikke klippe nervene) for å begrense skaden den gjør på inventaret.

Det er vanskelig å tillate en kattunge å oppholde seg på et sted uten å tillate at de setter klørne i det. Enten må du gjøre plassen forbudt ved fysiske sperringer, lukten av sitrusfrukt eller bruke cat-off sprayer. Eller så må du dekke alt med ting de ikke kan klore og bite gjennom.

Lenke til kommentar

På den trygge katten kan du allerede begynne å klippe tuppen av neglene (vær obs på å ikke klippe nervene) for å begrense skaden den gjør på inventaret.

Neimen kjære tid da. Klippe neglene på en kattunge for å hindre den i å klore i stykker sofaen eller "begrense skader"? Den var ny! :hmm:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Overrasket over at det er overraskende og nytt for så mange! Det er helt vanlig å klippe tuppen på klørne til katter for å forhindre at de skader inventaret. Og hvis man gjør det riktig og begynner når de er små vil ikke katten synes det er hverken stressende eller ubehagelig.

ASPCA har en veldig fin guide til hvordan du kan venne kattungen din til å få klørne klippet.

Men det er andre fordeler ved å klippe tuppene enn at man sparer møblene før kattungene har lært seg hvor det er best å klore.

For det første er det mange katter som liker å kna med labbene når de koser og det kan være veldig ubehagelig for mennesker å få de sylskarpe tuppene stukket inn i huden hele tiden. For det andre får de færre avrevne klør fordi de ikke setter seg fast like lett.

Lenke til kommentar

For å si det sånn - Det er ekstremt lite å oppnå i å klippe tuppene på en kattunges pote. Skal du ha noe resultat her må du jaggu klippe mye og jeg mener, klørne er minst like viktig for en katt som det halen er.

Jeg sier det rett ut - Jeg er stor motstander av å klippe klørne på en kattunge. Det er rett og slett noe av det værste jeg har hørt.

Kattunger skal klore. Man skal ikke ta fra dem det?

Om noen klarer seg gjennom kattunge-tiden uten en skramme i hendene - ja da er ikke katten frisk.

Man kan stimulere kattungene ved å skaffe klorebrett og klorestativer- sett dem ut her og der og de venner seg til å sitte der å klore og kose seg.

Inventar vil bli slitt om man ikke tar slike forhåndsregler - det er en del av det å ha kattunger, helt naturlig.

Man kan slenge et pledd over skinnsofaen og stresslessen for å hindre at ting går i stykker - dette er kun opp til en selv.

Men kjære deg - ta ikke fra dem klørne.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Haha! Dette er nok bare en katt med litt ekte personlighet :)

Den skal ikke "tulles med" om det ikke er opp til den selv - "Ikke alltid det passer så godt skjønner du, jeg er litt opptatt".

Ikke noe unormalt eller farlig med det der - Du virker å ha godt håndlag med dyr og vil nok veldig fort merke om denne katten ikke har det bra eller ei. :)

Anyway - ja, den vil nok vokse av seg slike nykker etterhvert.

Haha, ja skikkelig personlighet kan du kalle det ja!

Takk for det, det er godt å høre at jeg kanskje får dette til, jeg er veldig glad i dyr, så vil alltid det beste for dem!

Ja får håpe den vokser det av seg altså, vi får bare fortsette å jobbe med han! :)

Endret av Parkan
Lenke til kommentar

Jeg mener det er en dårlig idé å bruke tvang på en usikker katt, hvis målet er å gjøre den tryggere. Det er alltid best å gjøre ting på kattens premisser når du ønsker å bygge tillit. Hvis du ignorerer kattens signaler om at den ikke ønsker noe, som knurring, fresing og slåing med halen, så kan den etterhvert finne ut at det ikke hjelper og i stedet klore og bite fordi den da får ønsket reaksjon.

Du kan lokke katten til å være nær deg ved å bruke leker eller mat. Men husk å skille leketid og kosetid. Hvis du koser og leker om hverandre kan du få en katt som plutselig klorer og biter når du vil kose. Katter har det best dersom de selv får bestemme når de vil kose, sove og leke. Så det er alltid best å la katten komme til deg, selv om du må bestikke med både mat og leker.

Det er vanskelig å tillate en kattunge å oppholde seg på et sted uten å tillate at de setter klørne i det. Enten må du gjøre plassen forbudt ved fysiske sperringer, lukten av sitrusfrukt eller bruke cat-off sprayer. Eller så må du dekke alt med ting de ikke kan klore og bite gjennom.

Okei, så når han vil gjemme seg så burde man bare la han være til han vil komme ut selv?

Jeg forstår absolutt den logikken å, jeg har "tvangskost" han fordi det er det jeg har blitt fortalt er best, jeg er nok mer enig i din logikk med å lokke han fram! Men jeg blir nedstemt hele veien, men forstår jo at jeg burde si ifra til kjæresten at hun må la han være litt da!

Det som er bra med at svartepus er så trygg er at ofte så følger den oransje etter sakte men sikkert! Igår fikk jeg dem til å bruke klorestativet for første gang, begge to! Og da lekte jeg bare med dem, og dingla en leke på klorestativet og da hoppe de opp og dro og klorte lange som de er så langt. Så det er absolutt fremskritt med dem begge. Ettersom ingen av dem ønsket å gå i nærheten av klorestativet. Men som sagt den oransje gjemmer seg eller løper unna oss om vi går forbi den, eller han hører oss komme inn i rommet. Han ligger nå oftere i hylla til tv bordet. Den svarte gjør det å, men han kan man klappe uansett hvor han er. Han lar oss komme innpå han og klappe han osv. Han har også funnet ut at sofaen er et fint sted å sove, etter jeg klarte å lokke han opp med en leke og han klarte å hoppe opp selv! Så der fant jeg han idag morges, og den oransje lå i tv bordet. Men da skal jeg sannelig prøve det en stund og la han komme til oss. Jeg er forøvrig helt enig med den taktikken!

Den oransje er veldig knytta til den svarte, så når svartepus ligger i sofaen med oss, så mjauer ofte den oransje på han, nesten som han lurer på hvor han er! Men vi leker masse med dem begge, og det kan bare bli bedre og bedre håper jeg! De har også sluttet å ligge så mye på stuestolene, så det er ikke like mye kloring på stolene heller. Takk for gode tips! :)

Endret av Parkan
Lenke til kommentar

Overrasket over at det er overraskende og nytt for så mange! Det er helt vanlig å klippe tuppen på klørne til katter for å forhindre at de skader inventaret. Og hvis man gjør det riktig og begynner når de er små vil ikke katten synes det er hverken stressende eller ubehagelig.

ASPCA har en veldig fin guide til hvordan du kan venne kattungen din til å få klørne klippet.

Men det er andre fordeler ved å klippe tuppene enn at man sparer møblene før kattungene har lært seg hvor det er best å klore.

For det første er det mange katter som liker å kna med labbene når de koser og det kan være veldig ubehagelig for mennesker å få de sylskarpe tuppene stukket inn i huden hele tiden. For det andre får de færre avrevne klør fordi de ikke setter seg fast like lett.

Jeg har også hørt det er helt normalt å klippe klørne på en katt, spesielt en innekatt. Jeg sjekker jo poter og labber jevnlig, slikt at de kan bli vandt med at vi tar på potene deres, til nå er ingen av dem særlig stresset med å bli tatt på føttene. De trekker ikke potene til seg eller viser misnøye på noen måte. Men vi har altså enda ikke gjort dette.

Lenke til kommentar

For å si det sånn - Det er ekstremt lite å oppnå i å klippe tuppene på en kattunges pote. Skal du ha noe resultat her må du jaggu klippe mye og jeg mener, klørne er minst like viktig for en katt som det halen er.

Jeg sier det rett ut - Jeg er stor motstander av å klippe klørne på en kattunge. Det er rett og slett noe av det værste jeg har hørt.

Kattunger skal klore. Man skal ikke ta fra dem det?

Om noen klarer seg gjennom kattunge-tiden uten en skramme i hendene - ja da er ikke katten frisk.

Man kan stimulere kattungene ved å skaffe klorebrett og klorestativer- sett dem ut her og der og de venner seg til å sitte der å klore og kose seg.

Inventar vil bli slitt om man ikke tar slike forhåndsregler - det er en del av det å ha kattunger, helt naturlig.

Man kan slenge et pledd over skinnsofaen og stresslessen for å hindre at ting går i stykker - dette er kun opp til en selv.

Men kjære deg - ta ikke fra dem klørne.

Jeg har blitt klort på brystet og hånden, og det føler så absolutt med! Haha! Like mye som at pelsen de mister rundt omkring betyr mer støvsuging! Sånn er det bare. Skal man ha dyr må man ta alle konsekvenser, kjøpe maten som er beste for dem, don't cut the corners. Stelle med dem, og leke, man må sette av den tiden det er å ha dyr. Og derfor er jeg glad for at jeg gjorde dette når jeg var klar for et slikt ansvar istedet for å tenke: Men jeg har så lyst på katt! Og som jeg skrev til andre her oppe, så har jeg nettopp fått dem til å ta på klorestativet, og da klorte de ivei. De er enda ikke helt der at de gjør det frivillig, det har skjedd en gang, haha! Men det er steget i riktig retning! :wee:

Lenke til kommentar

Forøvrig morsomt/kosleig lesestoff @Parkan

Keep posting :)

Haha, så koselig å høre! Jeg tenkte at ingen gidder vel å lese en novelle, men jeg måtte skrive litt for at folk skulle forstå min situasjon, så det er hyggelig å høre at det var morsomt og koselig for deg å lese dette. Jeg skal absolutt fortsette å poste framganger! :)

Lenke til kommentar

Haha, så koselig å høre! Jeg tenkte at ingen gidder vel å lese en novelle, men jeg måtte skrive litt for at folk skulle forstå min situasjon, så det er hyggelig å høre at det var morsomt og koselig for deg å lese dette. Jeg skal absolutt fortsette å poste framganger! :)

Ingenting unormalt med din situasjon - det er slik det er å ha kattunger, ingen situasjon er lik og ingen katter er like. De har sine egne nykker og reagerer på forskjellige måter alle sammen :)

Hvis du ikke har hatt kattunger før, og de er 12-13uker gamle nå? Ja da blir det nok action fremover, når de begynner å føle seg 100% trygge på omgivelsene.

Det er litt dette jeg mente ang. å klippe negler på en kattunge - man klarer rett og slett ikke å "forme en katt" på lik måte som en hund og enkelte ganger må man krype til korset og la katten få være litt sjef.

Naturligvis skal man forsøke å lære dem til hvilke ting de ikke får lov til å ødelegge osv. Jeg sier ikke at ting skal være "fritt villt" men man kan i enkelte tilfeller gjøre kattene mer usikre ved å jage dem vekk fra det ene etter det andre stedet. (Tror ikke du gjør det, bare kommer med eksempler)

Man må la de få ha det litt fritt også - Liker de å ligge under en tv-benk full av ledninger? ja da føler de seg trygge der og man kan heller "armere" ledningene med borrelås - verdens enkleste ting.

Man kan også slenge et pledd over sofaen og go`stolen når man reiser fra hjemmet.

--------------

Det er godt mulig at det er normalt for enkelte å klippe neglene på kattunger. Det bryr jeg meg mindre om og blir ingen mindre motstander av det av den grunn.

-Jeg kan begrunne det litt bedre.

For å få noen som helst effekt av dette må man klippe så mye at neglene ikke blir stikkende ut av poten når de strekker dem ut - ellers blir jo poenget helt borte. Om neglene er 1mm kortere vil kattene fremdeles gjøre like stor skade og neglene vil slipe seg skarpe som kniver igjen på no-time.

Neglene skal slipe seg ned naturlig ifølge mitt syn - slik du har gjort ved å kjøpe klorebrett/stativ. De venner seg til å bruke dette etterhvert og jeg foreslår at ingen forstyrrer kattene på noe måte når de holder på her.

Om katten skal gjøre det som er naturlig for den - å klore på stativet - og det ikke er noen negler der? hvordan føles det mon tro? og når katten skal forsøke å klatre i det men istedet dette på rumpa fordi den ikke få feste?

Jeg har rett og slett aldri hørt om dette før og jeg klarer ikke se at det vil ha noen positiv effekt, snarere negativ effekt da katten ikke får gjøre det som er naturlig for den.

Fortsett med klore-leker du  - om et par uker vil de være absolutt overalt fra gulv til tak uansett og det er ingenting du kan gjøre med det :rofl:

Lenke til kommentar

Ingenting unormalt med din situasjon - det er slik det er å ha kattunger, ingen situasjon er lik og ingen katter er like. De har sine egne nykker og reagerer på forskjellige måter alle sammen :)

Hvis du ikke har hatt kattunger før, og de er 12-13uker gamle nå? Ja da blir det nok action fremover, når de begynner å føle seg 100% trygge på omgivelsene.

Det er litt dette jeg mente ang. å klippe negler på en kattunge - man klarer rett og slett ikke å "forme en katt" på lik måte som en hund og enkelte ganger må man krype til korset og la katten få være litt sjef.

Naturligvis skal man forsøke å lære dem til hvilke ting de ikke får lov til å ødelegge osv. Jeg sier ikke at ting skal være "fritt villt" men man kan i enkelte tilfeller gjøre kattene mer usikre ved å jage dem vekk fra det ene etter det andre stedet. (Tror ikke du gjør det, bare kommer med eksempler)

Man må la de få ha det litt fritt også - Liker de å ligge under en tv-benk full av ledninger? ja da føler de seg trygge der og man kan heller "armere" ledningene med borrelås - verdens enkleste ting.

Man kan også slenge et pledd over sofaen og go`stolen når man reiser fra hjemmet.

--------------

Det er godt mulig at det er normalt for enkelte å klippe neglene på kattunger. Det bryr jeg meg mindre om og blir ingen mindre motstander av det av den grunn.

-Jeg kan begrunne det litt bedre.

For å få noen som helst effekt av dette må man klippe så mye at neglene ikke blir stikkende ut av poten når de strekker dem ut - ellers blir jo poenget helt borte. Om neglene er 1mm kortere vil kattene fremdeles gjøre like stor skade og neglene vil slipe seg skarpe som kniver igjen på no-time.

Neglene skal slipe seg ned naturlig ifølge mitt syn - slik du har gjort ved å kjøpe klorebrett/stativ. De venner seg til å bruke dette etterhvert og jeg foreslår at ingen forstyrrer kattene på noe måte når de holder på her.

Om katten skal gjøre det som er naturlig for den - å klore på stativet - og det ikke er noen negler der? hvordan føles det mon tro? og når katten skal forsøke å klatre i det men istedet dette på rumpa fordi den ikke få feste?

Jeg har rett og slett aldri hørt om dette før og jeg klarer ikke se at det vil ha noen positiv effekt, snarere negativ effekt da katten ikke får gjøre det som er naturlig for den.

Fortsett med klore-leker du  - om et par uker vil de være absolutt overalt fra gulv til tak uansett og det er ingenting du kan gjøre med det :rofl:

Småaction har begynt litt allerede, de har funnet gardinene og persiennene! :p

Ja jeg har jo snurret velkro rundt ledningene, men jeg skjønner at jeg må ordne litt til inni der, for jeg er så redd for at de skal dra ned en høytalere eller noe å skade seg hvis de skulle være så uheldig å få den oppå seg! :no: de er så langt flinke til å holde seg på den siden det ikke er noe ledninger, men noen ganger jager de hverandre og kommer i en forrykende fart under bordet, og da plutselig satt man litt fast, jeg måtte løfte svartepus ut derfra, for han hadde tulla bein in i alt som var!

Nei vi forstyrrer dem ekstremt lite egentlig, når de har vært på klorestativet eller lekt, så roser jeg dem som regel også bare lar jeg dem fortsette! :)

Sofaen er jeg ikke spess redd for, det går fint, men kjæresten ødela et ullpledd i vaskemaskinen, så har laget et midlertidig lite hus til dem av papp, men et annet ullteppe inni, som de kryper inn i nå og da, men ettersom det var hull i bunnen av pappesken, som da ble taket, la jeg de ødelagte ullteppe oppå, og der har svartepus ligget den siste tiden og lekt og klort og biti på teppe, også hopper han ned og skremmer den oransje litt, ja kan bli litt voldsomt når de leker noen ganger, men den oransje freser om svartepus er litt hardhendt! Den oransje er betydelig mindre enn den svarte, selv om de er fra samme kull, vi tenker enten så er det bare raseforskjellen av gener, eller så mistenkte vi kanskje at den oransje var den svakeste i kullet å ble dytta litt bort når det var tid for mat, og han kanskje derfor har laget seg en sånn freseforsvarsmekanisme. Men jeg vet ikke.

Hittil har det forsovet gått over all forventning og det går alltid et lite skritt lenger for hver dag, og da blir jeg så glad! :grin:

Endret av Parkan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...