Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Honnørrabatt


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Ordningen med honnørrabatt gir 50 % rabatt i forhold til vanlig enkeltbillett. Nå har busselskapet AtB i Trondheim endret strukturen på sine rabattordninger. Man får (som før) 23 % rabatt for å la være å forstyrre sjåføren med kontanter, og man fikk ytterligere 20 % rabatt med utvalgte betalingsmetoder (se under). Sistnevnte er nå fjernet for barn og honnør. Vanlig enkeltbillett er ikke lenger det en voksen ville betalt med samme betalingsmiddel, men det er heller ikke fullpris. Finnes det noen klargjørende definisjon på vanlig enkeltbillett i lovverket? Jeg kunne ikke finne ut hvor rabatten har sitt rettslige opphav.
 
For ordens skyld ser den gamle strukturen slik ut (bilde fra Adressa):

omw_ATB-billpriser.05.jpg

 



Anonymous poster hash: 326ba...368
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spiller ingen rolle, honnør beviset gir deg 50% rabatt i forhold til vanlig personbillett.

 

Dette er bestemt av samferdseldepartementet, men kun av de som mottar offentlig stønad.

De som ikke mottar offentlig stønad har også ordninger med honnørrabatt. (Kanskje dette er i ditt tilfelle?)

De som mottar støtte er pliktige til å gi 50% honørrabatt. Men jeg mener meget bestemt at det gjelder av full pris. De er ikke nødt til å gi deg 50% på en rabbatert billett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Loven sier da ingenting om og har derfor heller ingen definisjon på biletter, rabatter etc denne honnørløsningen er noe som kommer fra samferdsels departementet, bilettprisene er satt av selskapene selv, slik er det i hvertfall her i Bergen

Endret av crii
Lenke til kommentar

Loven sier da ingenting om og har derfor heller ingen definisjon på biletter, rabatter etc denne honnørløsningen er noe som kommer fra samferdsels departementet, bilettprisene er satt av selskapene selv, slik er det i hvertfall her i Bergen

Greit nok at selskapene setter priser, de kan sette den så høyt de vil. Uansett vil honnør gi 50% rabatt av full pris. !!!

Det er ihvertfall slik det er NÅ

Lenke til kommentar

 

Loven sier da ingenting om og har derfor heller ingen definisjon på biletter, rabatter etc denne honnørløsningen er noe som kommer fra samferdsels departementet, bilettprisene er satt av selskapene selv, slik er det i hvertfall her i Bergen

Greit nok at selskapene setter priser, de kan sette den så høyt de vil. Uansett vil honnør gi 50% rabatt av full pris. !!!

Det er ihvertfall slik det er NÅ

 

 

 

Ja. Det er korrekt. Poenget mitt var at loven ikke tar stilling til ting som dette. I hvertfall ikke direkte

Endret av crii
Lenke til kommentar

De som mottar støtte er pliktige til å gi 50% honørrabatt. 

Riktig, men det gjelder altså om rutene får støtte. Vanlig er at selskapa også kjører ekspressruter uten tilskudd. Der bestemmer selskapa sjøl vilkåra. Store ekspressruter på mine kanter (Oslo-Telemark-Haugesund) drives av Telemark Bilruter (25% honnør) og Nettbuss (33% over 65 år)

Lenke til kommentar

 

 

Loven sier da ingenting om og har derfor heller ingen definisjon på biletter, rabatter etc denne honnørløsningen er noe som kommer fra samferdsels departementet, bilettprisene er satt av selskapene selv, slik er det i hvertfall her i Bergen

Greit nok at selskapene setter priser, de kan sette den så høyt de vil. Uansett vil honnør gi 50% rabatt av full pris. !!!

Det er ihvertfall slik det er NÅ

 

 

 

Ja. Det er korrekt. Poenget mitt var at loven ikke tar stilling til ting som dette. I hvertfall ikke direkte

 

Okey, det var jeg ikke klar over. !! da vet jeg det :-)

Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle, honnør beviset gir deg 50% rabatt i forhold til vanlig personbillett.

 

Dette er bestemt av samferdseldepartementet, men kun av de som mottar offentlig stønad.

De som ikke mottar offentlig stønad har også ordninger med honnørrabatt. (Kanskje dette er i ditt tilfelle?)

 

Jeg er ikke bekymret for at honnørrabatten skal forsvinne (den brosjyren stirret jeg lenge på uten å bli noe klokere). AtB er eid av Sør-Trøndelag fylkeskommune og får diverse tilskudd fra offentlig hold i tillegg til billettinntekter. Det regnes vel som offentlig stønad? Får rette på meg om det ikke stemmer.

 

Jeg lurer mest på hvorfor de har fjernet én rabatt, men ikke den andre (et spørsmål som må rettes til AtB, selvsagt). På den bakgrunn lurte jeg på om «vanlig enkeltbillett» har noen sentral definisjon.

 

 

 

- Vanligvis er honnør- og barnebillett halvparten av prisen for en voksenbillett. I lang tid har det vært en 20 prosent ekstra rabatt for dem som betaler digitalt. Dermed er det blitt rabatt på rabatt på disse billettene, sier Sollie.

Det er fremdeles rabatt på rabatt i forhold til fullpris, og den rabatten som forblir er fremdeles knyttet til digital betaling. Hvis det er mer inntekter som er motivasjonen, og det er det gjerne med skakkjørte AtB, så kunne de jo like gjerne sagt at du får ikke mer rabatt enn 50 % i forhold til fullprisen, for vi er ikke pliktig til å gi mer enn det. Men de har altså valgt å beholde én av rabattene av uvisse grunner, til tross for at adm. dir. sier at årsaken til fjerningen er nettopp at det lå en rabatt oppå en annen. Det henger ikke sammen.

 

Det er mange ikke-juridiske spørsmål her, så spørsmålet i tråden gjelder hovedsaklig definisjonen av vanlig enkeltbillett, om slikt finnes. Det er tross alt en ganske ny ting at vi har flere ting som kan anses som vanlig voksenbillett. Er det fullpris? Er det mobillett uten konto? Er det mobillett konto/t:kort autoreise (som ville vært alternativet for meg uten honnørrabatt, og dermed vanlig voksenbillett for meg i praksis)? Hva er minstekravet? Jeg ville gjettet på at det er fullpris, men det kan jo hende det er noe som må klargjøres i dagens digitale verden for å unngå misforståelser.

 

Anonymous poster hash: 326ba...368

Lenke til kommentar

 

De som mottar støtte er pliktige til å gi 50% honørrabatt. 

Riktig, men det gjelder altså om rutene får støtte. Vanlig er at selskapa også kjører ekspressruter uten tilskudd. Der bestemmer selskapa sjøl vilkåra. Store ekspressruter på mine kanter (Oslo-Telemark-Haugesund) drives av Telemark Bilruter (25% honnør) og Nettbuss (33% over 65 år)

 

Ja enig i det, mulig jeg var litt upresis i formuleringen.

 

Men uansett poenget var at det kun er 50% av ordinær takst de må gi. Det er ikke noe krav om at det skal gis 50% av rabbatert takst.

Lenke til kommentar

Et selskap kan jo selv velge hvem rabatter skal gjelde - barnebilletter og studentbilletter er eksempler på dette. I så måte må man kunne ha rabatter som spesifikt ikke omfatter de som får honnørrabatt fra før. Det er da ikke noe prinsipielt galt med å ha en barnebillettpris (som tilfeldigvis sammenfaller med honnørbillettprisen), og å ha en ren voksenrabatt som inntrer ved digital betaling? Det er tross alt en annen rabattordning, så den effektive enkeltbillettprisen er den som skal halveres. Slik jeg forstår dette kunne de sluppet unna med en fast pris på 25kr for honnør.

Som Osloboer ser jeg på dette som gode priser, uansett.

Lenke til kommentar

Et selskap kan jo selv velge hvem rabatter skal gjelde - barnebilletter og studentbilletter er eksempler på dette. I så måte må man kunne ha rabatter som spesifikt ikke omfatter de som får honnørrabatt fra før. Det er da ikke noe prinsipielt galt med å ha en barnebillettpris (som tilfeldigvis sammenfaller med honnørbillettprisen), og å ha en ren voksenrabatt som inntrer ved digital betaling? Det er tross alt en annen rabattordning, så den effektive enkeltbillettprisen er den som skal halveres. Slik jeg forstår dette kunne de sluppet unna med en fast pris på 25kr for honnør.

 

Som Osloboer ser jeg på dette som gode priser, uansett.

 

Det er faktisk ikke prisnivået jeg klager på, selv om det sikkert kan se sånn ut. For min del kunne det vært 25 kroner, for det hadde ikke vært direkte urimelig om de ikke ønsket å legge seg lavere enn de er pliktig til (antakelig halvparten av kontantpris), men da er det sikkert mange andre som hadde fått morrakaffen i halsen. Prisøkning generelt er jo en realitet man må forholde seg til, men denne var litt spesiell (og relativt stor, +25 % ift. førpris), så reaksjoner er forventet. Hadde det vært tradisjon for 50 % rabatt på kontantpris og ikke noe mer, så hadde nok folk forholdt seg greit til det. Det er litt mer vrient når de "skrur opp prisen" såpass selektivt, for da må de nesten rettferdiggjøre økningen på et vis. Jeg setter spørsmålstegn ved forklaringen som ble gitt (som utenom-juridisk spørsmål).

 

(Moderator må gjerne flytte tråden om den ebber ut i juss-fritt farvann.)

 

For ordens skyld:

 

De landsomfattende sosiale rabattordningene med 50 prosent rabatt på enkeltbillett gjelder for honnørreisende, barn og vernepliktige/sivile vernepliktige. Ordningene gjelder kun for personer som reiser med tilskuddsberettiget kollektivtransport.

 

Men det er riktig at rabatter som kommer i tillegg, selvfølgelig settes etter selskapets eget forgodtbefinnende. Essensen i spørsmålet, eller rettere sagt svaret, ville dog avgjort om det virkelig er snakk om tilleggsrabatt, eller om prisen på f.eks. 38,50 anses som vanlig voksenbillett, siden det i praksis er det høyeste de aller fleste betaler – eller kanskje til og med 30,80. Det var jo slik inntil nå at "vanlig voksenbillett" ble definert ut fra betalingsmetoden man bruker. Dette syns jeg virker veldig rettferdig, og alle har lik tilgang på rabatter som gis etter betalingsmetoden. En del av problemstillingen er jo at kontantprisen (50 kroner) er satt kunstig høyt for å få folk til å bruke andre betalingsmidler, og da syns jeg det er noe problematisk hvis honnørprisen hadde blitt definert ut fra denne, mens realitetens vanlige voksenbillett ligger betydelig lavere. Dette har antakelig AtB konkludert med også, og det var kanskje derfor de valgte å gi disse rabattene også til barn og honnør. Så: Hvordan passer da forklaringen inn – at rabatten ble fjernet fordi man fikk doble rabatter? Det har man jo fremdeles?

 

Mitt problem er ikke med selve prisnivået, men at man skal kunne føle seg rettferdig behandlet i forhold til andre, ut fra det det legges opp til fra myndighetenes side. Hvis det er slik at man som honnør skal betale halvparten av det en voksen betaler, for å si det sånn, så blir det ikke nødvendigvis slik i praksis hvis det er som beskrevet over. Det er her en sentral definisjon av vanlig voksenbillett ville vært til hjelp, så man får bedre inntrykk av hva hensikten med honnørrabatten er fra departementets side. Hadde det vært 50 kroner for en vanlig voksenbillett og ingen rabatter tilgjengelig, så hadde jeg som barn eller honnør følt meg 100 % rettferdig behandlet med en pris på 25, når det er meningen at jeg skal betale halv pris. Der ligger forskjellen.

 

Nå er det jo fremdeles 19,30 (rundet opp fra 19,25), halvparten av 38,50. Slett ingen grunn til å klage på prisen sånn sett, så lenge man har mulighet til å fri seg fra kontantprisen.

 

Rabatten som inntrer ved digital betaling gjelder fremdeles alle. Dette er den på 23 % som nevnt i første innlegg. Den på 20 % som er fjernet for honnør og barn, er for å bruke t:kort autoreise (bippekort) eller mobillett konto. Begge disse krever at man har en slags konto hos AtB, hvor man fyller på penger. Dette tjener de antakelig litt på (rente), så det er merkelig at de skal fjerne en del av insentivet for bruk av denne, for to undergrupper, men ikke resten. Skal man ha t:kort-billett uten autoreise (ingen sa det var enkelt), må man plage sjåføren igjen. Hvilken forskjell det virkelig gjør for AtB internt om man bruker en slik konto vet jeg ikke.

 

Hovedspørsmålet består inntil videre: Hvor kommer honnørrabatten fra? Hvor er den definert? Finnes det skriv på departementets sider eller noe, hvor jeg kan lese mer utdypende om dette (brosjyren har jeg sett, og den hjalp ikke)? Jeg har jo vanskelig for å tro at honnørrabatt er gjort pliktig for mottakere av offentlig støtte, uten et snev av formelle skriv. Jeg hadde håpt at dette skulle være tilgjengelig et eller annet sted så hvermannsen har muligheten til å lese om det.

 

De som mottar støtte er pliktige til å gi 50% honørrabatt. Men jeg mener meget bestemt at det gjelder av full pris.

 

Det er nettopp dette jeg er ute etter, men jeg ønsker om mulig å vite hvor dette er formelt fastslått. Det hjelper dessverre ikke meg om du er aldri så bestemt, siden dette tross alt er juss-forumet. :) En link eller annen henvisning er alt jeg ber om.

 

 

Anonymous poster hash: 326ba...368

Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at ethvert selskap selv bestemmer rabatter mv. 

 

For lokal (det vil si internt i fylket) persontransport i rute med motorvogn kompliseres dette litt. Takstene skal nemlig godkjennes av fylkeskommunen, jfr. yrkestransportlova § 22 annet ledd, og det skal velges mellom takstregulativ godkjent av Samferdselsdepartementet jfr. yrkestransportforskriften § 29. 

 

Samferdselsdepartementet stiller generelt sett krav til lokaltransport om at det skal være honnørrabatt på minst 50 % av ordinær fullpris voksenbillett. Man kan selvsagt argumentere for at hvis det er slik at "alle" voksenbilletter i realiteten er 20 % rimeligere enn det som oppgis som ordinær fullpris voksenbillett burde honnørrabatten beregnes ut fra dette lavere grunnlaget, altså at selskapet bruker et beregningsgrunnlag for fullprisvoksenbilletter som ingen egentlig betaler. Det vil i så fall være et spørsmål om takstmisbruk som man kan ta opp med fylkeskommunen (eller Sivilombudsmannen). 

 

Også regionaltransport må ha løyve (og dermed takstregulativ godkjent av Samferdselsdepartementet). Her stiller departementet naturlig nok andre krav. 

Endret av krikkert
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at ethvert selskap selv bestemmer rabatter mv. 

 

For lokal (det vil si internt i fylket) persontransport i rute med motorvogn kompliseres dette litt. Takstene skal nemlig godkjennes av fylkeskommunen, jfr. yrkestransportlova § 22 annet ledd, og det skal velges mellom takstregulativ godkjent av Samferdselsdepartementet jfr. yrkestransportforskriften § 29. 

 

Samferdselsdepartementet stiller generelt sett krav til lokaltransport om at det skal være honnørrabatt på minst 50 % av ordinær fullpris voksenbillett. Man kan selvsagt argumentere for at hvis det er slik at "alle" voksenbilletter i realiteten er 20 % rimeligere enn det som oppgis som ordinær fullpris voksenbillett burde honnørrabatten beregnes ut fra dette lavere grunnlaget, altså at selskapet bruker et beregningsgrunnlag for fullprisvoksenbilletter som ingen egentlig betaler. Det vil i så fall være et spørsmål om takstmisbruk som man kan ta opp med fylkeskommunen (eller Sivilombudsmannen). 

 

Også regionaltransport må ha løyve (og dermed takstregulativ godkjent av Samferdselsdepartementet). Her stiller departementet naturlig nok andre krav. 

 

Tusen takk! :thumbs:

 

 

Anonymous poster hash: 326ba...368

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...