lasse_hansen87 Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 Hei sann. Jeg har nettopp bygd meg en gaming pc med dette oppsettet: Gigabyte Z97X-Gaming 3 hovedkort Baltic Savage C11 2x8GB 2133mhz ram Geforce GTX980 skjermkort Intel Core i7 4790K 4.0Ghz Jeg ser at maskinen ligger på alt ifra 40*C til 60*C.. Hva er normalt? Hva burde den ligge på med mitt oppsett? Har orginal kjølevifte på CPU, og kabinettet har to vifter i front som tar luft inn, og en vifte bak som kjører luft ut... Ganske store vifter alle tre egentlig. Lenke til kommentar
Sprokket Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 Ikke unormalt. er ikke "varmt" før 80 grader. Min ligger stabilt på 50 grader ish. og spiker opp mot 70-80 på det varmeste under stresstesting. (kjører stresstest nå mens jeg skriver her) Jeg har en første genrasjons i7 så min bruker ca 40 watt mer enn din. (mer strøm = mer varme) GPU ligger på 35 idle og opp mot 70 når det er varmt. Disker ligger i underkant av 30 grader stort sett. Du henter noen grader på å bytte til f.eks. lukket vannkjøling fra f.eks corsair eller andre produsenter, men det er kun hvis viftestøy plager deg det hjelper mest. Hvis du flytter Kabinettviftene rett på strømforsyninga vil de kjøre på maks hele tiden og kjøle ned hele kabinettet mer effektivt, men da blir støy en faktor igjen for ikke å snakke om kabelrot om du ikke har en god løsning for dette. Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Hvis det er 60 grader ved stresstest, så er det fin temperatur Hvis du vil senke lydnivået litt, og få den litt kaldere,kan du vurdere å bytt til en "ordentlig" cpu vifte, f.eks Hyper 212 Evo Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 12. august 2015 Forfatter Del Skrevet 12. august 2015 60 grader er som regel ved spilling, kanskje tilogmed noe høyere... Hyper 212 EVO er det en grei vifte det da? Kanskje jeg skal gå for den gitt. Nå så har jeg satt CPU vifte hastighet til Normal, mulig temp synker litt om den settes til HIGH... Men da kommer vifte støyen igjen da Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 12. august 2015 Forfatter Del Skrevet 12. august 2015 Hvilken CPU kjøler er best av disse da: Hyper 212 EVO Noctua NH-U9B SE2 CPU Kjøler Evt er vannkjølere med radiator og f.eks vifta med radiator plassert som utblåsing av kabinett noe? Vifte størrelsen jeg da måtte hatt er 14cm vifte Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 12. august 2015 Forfatter Del Skrevet 12. august 2015 Bios viser CPU temp på 56-58 grader ved at den bare står i Bios. Nå står da Stock vifta på max i bios. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Evt er vannkjølere med radiator og f.eks vifta med radiator plassert som utblåsing av kabinett noe? Vifte størrelsen jeg da måtte hatt er 14cm vifte Funker fint på utblåsing. Det er best å få den varme lufta ut av kabinettet. Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 12. august 2015 Forfatter Del Skrevet 12. august 2015 Hvilken CPU kjøler bør jeg kjøpe da, hvilken fungerer bra? Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 https://www.komplett.no/cooler-master-nepton-140xl-cpu-kjler/803694 Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 12. august 2015 Forfatter Del Skrevet 12. august 2015 Denne du linker til der RRhoads fungerer bra? Da kan jeg fjerne vifta jeg har bak i kabinettet i dag, og monterer radiator rett på der med vifta på innsiden av kabinettet slik at den blåser på radiatoren og ut av kabinettet? Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Jeg har lukket vannkjøling som kostet en 500 lapp å den holder PCen min ganske så kjølig. Har mellom 30-35 grader idle og maks temp som jeg har sett ved stresstest er 78 grader med en overklokk på 4,5Ghz. Har denne kjøleren: http://www.coolermaster.com/cooling/cpu-liquid-cooler/seidon-120m/ Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 (endret) Jeg vil tro den skulle fungere bra. Jeg har kun erfaring med Corsair sine, og de har fungert bra for meg. Jeg finner ingen fra Corsair på 140mm, men har hørt mye bra om Cooler Master sine. Den jeg linket til er litt større enn den jeg har, så den skal i teorien kjøle enda bedre, eventuelt være stillere. Ja, monterer bare viftene slik at de blåser ut. Det er best, synes jeg. Da slipper jeg varm luft inne i kabinettet, og skjermkortet slipper å kjøles med "brukt" varm luft. Endret 12. august 2015 av RRhoads Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 12. august 2015 Forfatter Del Skrevet 12. august 2015 Da trur jeg faktisk jeg bestiller en sånn jeg altså.. Og plasserer radiatoren inn mot kabinettet i bakkant, og vifta utapå der, slik at vifta blåser mot radiator og ut av kabinettet.. Så satser vi på at det fungerer greit Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Det er et godt valg. Men bruk begge viftene i "push/pull". Da får du best effekt. Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 12. august 2015 Forfatter Del Skrevet 12. august 2015 Det vil si et vifte på hver side av radiatoren som blåser samme vei, altså ut av kabinettet? Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 12. august 2015 Forfatter Del Skrevet 12. august 2015 tusen takk for hjelpen. =) bestiller en sånn nu Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 12. august 2015 Forfatter Del Skrevet 12. august 2015 Kjøpte den hos NetShop, dem selger den for 569kr, så kjøpte jeg en tube Cooler Master kjølepasta =) Da satser vi på bedre temraturer, og kanskje roligere kabinett =) Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Ja, er nok en del stillere enn stockkjøleren. Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 12. august 2015 Forfatter Del Skrevet 12. august 2015 =) Takk for tips og info Gleder meg til den kommer i posten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå