Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

LØST! Motorlampe på BMW E90 fra 2008. Feilkode P13B6 Powertrain


baBuShKa

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er i en skikkelig kjip situasjon fortiden.. Kjøpte en BMW 318i for noen måneder siden, og siden har motorlampa lyst konstant! Har hatt bilen på et merkeverksted, men de klarer bare ikke å fikse bilen..

 

Følgende er gjort: 

- NOX-sensor byttet

- Oljetrykksregulator byttet

- Registerkjede byttet

- Vanosenhet byttet

- Renset for sot i kammer

- Byttet ut oljetrykksensor

 

Hver gang så sier de at de har fikset problemet fordi de har bytta ut en del, men så kommer lampen tilbake igjen etter 2-3 dager. Veldig ofte så lyser lampen ca 10 sekunder etter oppstart og forsvinner neste gang bilen startes.

 

Jeg har lest av med OBDII og leser av følgende feil:

P13B6 - Powertrain

 

Dette er feilkoden som har kommet opp hver gang de har bytta den ut. Først trodde de at det var kamakslingen/vanosenheten som var defekt. De bytta den, men nei.. Ene gangen leste jeg av P13B4 istedenfor, men de fikset den og da kom P13B6 tilbake igjen. 

 

Er det noen fagkyndige her som kan hjelpe med litt tips? Jeg er skikkelig oppgitt, bilen har vært på verksted sikkert 8 ganger nå på få måneder. Det er meget frustrerende å gå rundt å vite at de ikke kan fikse den hele tiden. Bilen er kjørt 96.000km nå og er 2008 modell, 3 serie - bensin med automatkasse.

 

Kan det være noe veldig enkelt som tennplugger og dårlig batteri, eller er det noe alvorlig?

Bilen kjører ellers helt smooth og drar godt. Men jeg hører iblant en svak dunkelyd fra motor, som om registerkjeden ikke er skikkelig strammet eller noe annet som dunker metall mot metall når motoren går. Bensinbiler skal jo i utgangspunktet ikke lage så mye lyd...?

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har kostet meg 37.000kr for NOX, register+vanos og softwareoppdatering. Alt etter har de tatt på garanti, fordi de lovet meg at ved å kjøpe full pakke med register+vanos så kom problemene garantert til å forsvinne. 

 

Jeg aner ikke hvorfor de gjør det slik, skrev nettopp en mail der jeg ba dem sette deres flinkeste mekaniker på jobben og finne ut hvorfor ting ryker, og ikke bare hvor.

 

Er helt frustrert. Verkstedet har utrolig bra service og bryr seg veldig om at bilen skal bli fikset, men de klarer det bare ikke. Derfor håper jeg at noen her kan ha noen innspill. 

Lenke til kommentar

Hva er det du leser av med? Universale lesere kan være litt unøyaktige på området. Leser du av med et mer BMW-relatert verktøy så får du kanskje ut en feilkode som gir litt mer mening.

 

Ellers er det en ide å se på live-verdier for å se om man oppdager noe unormalt.

Lenke til kommentar

Du hadde vel en tråd på bimmers også og verkstedet var i Bergen?

 

Jeg har vært på det autoriserte verkstedet i Åsane og de var ikke helt racere på diagnose der. Softwaren de hadde derimot bør greie å få ut infoen som trengs.

Lenke til kommentar

Ja jeg har en tråd på Bimmers også, men jeg fikk desverre ikke noe respons der. Så har gitt det litt opp.. :/

Har også klart å komme borti en lav plastkjegle på en parkeringsplass idag, rett og slett fordi jeg ikke kunne se kjeglen fra førersetet. Så nå må eg ut med kostnad på det også. Denne bilen har vært en katastrofe for meg, uheldig som fy. 

Lenke til kommentar

Leit å høre men slettes ikke uvanlig dette. Vet av mange som har bmw-er som er noen år gamle og det ligger gjerne 30-40 tusen i uforutsett reparasjon per år der. Syns det er vel drøyt egentlig, de kjører bra som bare fy men så var det holdbarheten da.

Lenke til kommentar

De bytta hele registeret, så da bytta de nok sikkert kjedestrammer også. 

Hva vil det si at jeg har LongLifeIntervall, og kan det forårsake motorlampe? Ha kan jeg gjøre isåfall?

Den bikket akkurat 90.000km før motorlampen begynte å lyse. 

 

Kan det være problemet? At det er gått 30k etter siste service ved 60k km?? 

 

 

De mente at NOX var feil før de fant feil på kamkjede. Den var helt nedsotet og målte feil. 

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdaterer like greit tråden, selv om det er lite respons - slik at løsningen kommer frem til slutt og andre kan få nytte av dette.

 

Sist så byttet de:

- Magnetventiler

- Tennplugger/coils

 

De sa at pluggene såg helt ræv ut, så jeg mistenker at det er de som har forårsakt problemene i eksosanlegget og drivkraft. 

Krysser fingrene for at bilen endelig er i orden nå, men gjenstår bare å vente og s en uke eller to.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Da har jeg fått kjørt bilen en stund, og kan bekrefte at etter at de bytta ut tennplugger og coils så har bilen ikke vist motorlampe.

Så til dere som sliter med motorlampe, så ville jeg begynt med tennpluggene og jobbet meg videre derfra. 

 

Dette betyr ikke at det ikke var feil på de andre komponentene, men det er hvertfall et billigere utgangspunkt å starte med enn å hoppe rett på vanos og registerkjede. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...