Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er muntlig begjæring om bistand/ytelse en "søknad" etter fvl.?

diskudck

Anbefalte innlegg

Er en muntlig begjæring om bistand eller ytelse fra en offentlig instans (la oss si barnevernet) en "søknad" etter forvaltningslovens regler? I samtlige oppslagsverk jeg har sjekket defineres søknad som "skriftlig anmodning", men så er jo ofte juristenes ordlydsfortolkninger noe annerledes enn den vanlige mann i gata (selv om det på ingen måte bør være slik!).

Jeg er temmelig sikker på at svaret på spørsmålet ovenfor er bekreftende, da jeg mener foreleseren min sa det den gang vi hadde forvaltningsrett, men på en annen side har hukommelsen min dårlig en særdeles dårlig "track record" når det kommer til å ehhhh... huske ting. Dessuten finner jeg tre kilder på nettet som taler i denne retningen, men disse påstandene er fra dysleksiforbundet.no, eds-foreningen.no (Ehlers-Danlos Syndrom-foreningen) og en artikkel på uio.no om "Barnevernets ettervern av ungdom mellom 18 og 23 år". Hvis svaret er ja, hvilke kilder er det som tilsier dette? De tre jeg har listet (og da særskilt de to første) føler jeg har ganske så liten vekt i en rettsanvenderoppgave, spesielt om det finnes andre viktigere rettskilder.

Setter pris på ethvert svar, så takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei, en litt mer praktisk vinkling. Eva er i samtale med Karasjok barnevern. Her diskuterer de en rekke ting. Saksbehandleren fra BV foreslår blant annet støtte til barnehageplass, støttekontakt, tildeling av hjemmetjenester osv. Eva motsetter seg alt bortsett fra barnehageplassene. Hun ber således om økonomisk støtte til innkjøp av ting og tang til ungene. Saksbehandleren forklarer at BV ikke benytter seg av stønad som et hjelpetiltak.

Noen dager senere sender BV et brev til Eva. Her heter det at barna hennes tildeles gratis plass i barnehage, samt at kommunen også har foreslått andre hjelpetiltak, men disse har blitt avvist av Eva.

I den påfølgende saken for fylkesmannen hevder Evas advokat at dette brevet må anses som et avslag på økonomisk stønad, og videre at det således må anses for å være en saksbehandlingsfeil at BV-tjenesten ikke har behandlet denne "søknaden" i brevet de sendte.

Og slik kom jeg inn på spørsmålet om en muntlig begjæring i det hele tatt kan anses for å være en "søknad" i forvaltningslovens forstand.

Endret av diskudck
Lenke til kommentar

(Hvis Eva har advokat vil jeg tro h*n har kontroll.)

Hovedspørsmålet her er nok ikke om det foreligger en "søknad" - det er ikke noe sentralt ord i forvaltningsloven.

Spørsmålet er heller om det er snakk om et "enkeltvedtak", jf. fvl. § 2 (1) b jf. a, evt. § 2 (3). Det utløser nemlig en rekke plikter for forvaltningen.

Barnevernet vil antakelig si at de ikke fattet noe vedtak, men gav veiledning, jf. fvl. § 11.

Uansett, hvis de har rett i at det aldri gis direkte økonomisk støtte har jeg vanskelig for å se at en eventuell feil kan spille noen rolle.

Lenke til kommentar

Det du stiller spørsmål om er hvorvidt man kan kreve at forvaltningen igangsetter saksbehandling av enkeltvedtak på bakgrunn av en muntlig henvendelse. Dette er åpenbart ja: med mindre forvaltningen har hjemmel for noe annet kan de ikke se bort fra muntlige søknader/krav. De kan likevel avvise dem på annet grunnlag enn at de er muntlige, for eksempel fordi søknaden gjelder noe som ligger utenfor det aktuelle organets ansvars-/myndighetsområde. 

I caset du beskriver kan man, som Ståle skriver, se på dialogen på to måter. Den ene måten er at Eva ba om noe, og fikk veiledning om at dette ikke inngår blant virkemidlene i barnevernstjenesten (og antagelig en henvisning til NAV, jfr. forvaltningsloven § 11 med forskrifter). Dette er en avvisning, men det er også veiledning - forvaltningsorganet påpeker at henvendelsen er sendt til urett myndighet. 

Mange avgjørelser som i realiteten er avvisninger treffes på uformelt grunnlag selv om de er enkeltvedtak etter forvaltningsloven § 2 tredje ledd. At en avvisning er truffet på uformelt grunnlag er en saksbehandlingsfeil (men det eneste saksbehandlingsfeilen får betydning for er at organet må treffe en formell avvisningsavgjørelse) - dette sier ikke noe om hvorvidt man har krav på den underliggende rettigheten man hevder å gjøre gjeldende. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...