anonymx Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 På side to i et skjøte må utstedernes underskrifter bekreftes av to vitner. Hvis det er to utstedere og disse bor på hver sin kant av landet og skjøtet må sendes i posten for at begge kan skrive under, hvordan skal man gjøre det i forhold til vitner? Godtar kartverket at det står to forskjellige datoer og stedsnavn ved underskriftene til utstederne? Kan jeg bekrefte underskriften min over telefon ovenfor vitnene? Dersom man får f.eks. en politibetjent til vitne, så kan han gjøre det alene, men man må ta med seg legitimasjon på politistasjonen. Da regner jeg med at begge utstederne må møte opp der? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 (endret) At det er greit at det står to forskjellige datoer ved utsteders underskrift og ektefellens, må man kunne formode, i og med at det er en egen rubrikk for dato (men ikke sted...) for underskriver #2. Det enkleste, forutsatt at det er vitner som kjenner deg og stemmen din (alternativt stemmen til den andre parten, avhengig av hvor vitnene befinner seg...) er å ta det over telefon -så lenge vitnene går med på det er det neppe noe formelt i veien. Man kan eventuelt tenke seg at begge partene møter opp på hver sin politistasjon, med to politibetjenter som bekrefter overfor hverandre pr telefon, men det hørtes mer (unødig) komplisert ut... Endret 11. august 2015 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 Kan du ikke benytte en nabo eller kollega? Det gjorde jeg når jeg fylte ut skjøte forrige uke Lenke til kommentar
anonymx Skrevet 11. august 2015 Forfatter Del Skrevet 11. august 2015 (endret) At det er greit at det står to forskjellige datoer ved utsteders underskrift og ektefellens, må man kunne formode, i og med at det er en egen rubrikk for dato (men ikke sted...) for underskriver #2. Det enkleste, forutsatt at det er vitner som kjenner deg og stemmen din (alternativt stemmen til den andre parten, avhengig av hvor vitnene befinner seg...) er å ta det over telefon -så lenge vitnene går med på det er det neppe noe formelt i veien. Man kan eventuelt tenke seg at begge partene møter opp på hver sin politistasjon, med to politibetjenter som bekrefter overfor hverandre pr telefon, men det hørtes mer (unødig) komplisert ut... Hmm... Jeg ser bare ett felt for dato og ett felt for sted i punkt 9 på side 2. Hvis man skriver Oslo 11.08.15, og den andre befinner seg i Bergen, så blir det jo litt feil. Det er jo ingen som sjekker dette, men jeg vil ikke sette noen vitner i en ukomfortabel situasjon heller. Man blir jo tvunget til å "lyve" om dette i så fall. Det beste hadde vært om man kunne ha egne vitner for hver enkelt utsteder. Kanskje man kan fylle ut to skjøter i stedet? edit: Jeg så nå at du skrev utsteder og ektefelle, men det er kun to utstedere og ingen ektefeller inne i bildet. Kan du ikke benytte en nabo eller kollega? Det gjorde jeg når jeg fylte ut skjøte forrige uke Les innlegget en gang til Det må være to vitner og de må bevitne underskriften til begge utstederne. Endret 11. august 2015 av anonymx Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 (endret) Hmm... Jeg ser bare ett felt for dato og ett felt for sted i punkt 9 på side 2. Hvis man skriver Oslo 11.08.15, og den andre befinner seg i Bergen, så blir det jo litt feil. Det er jo ingen som sjekker dette, men jeg vil ikke sette noen vitner i en ukomfortabel situasjon heller. Man blir jo tvunget til å "lyve" om dette i så fall. Det er i alle fall et eget felt for dato (og ikke noe felt for "sted"...) i feltet for ektefelle/registrert partner i den nynorske utgaven som jeg så på.. edit: men du tenker altså at siden det er to hjemmelshavere (og som ikke er ektefeller/partnere), så skal begge signere i hovedfeltet, og ikke i samtykkefeltet? Du har kanskje rett i det. Er neppe verre enn at man kan skrive (forskjellig) dato/sted foran/bak/under signaturene. Om kartverket (mot formodning) nekter å godta det, så får dere gjøre det på nytt. Endret 11. august 2015 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå