AnonymDiskusjon Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 Hei, Jeg har funnet min sjelfrende i USA. Vi har vært sammen i noen år, og nå har vi lyst til å bo sammen i Norge. Etter å ha lest på sidene til UDI og NAV er jeg fremdeles litt forvirret over hva som er den beste fremgangsmåten for oss. Det endelige målet er permanent oppholdstillatelse og norsk statsborgerskap til ham. Selv er jeg student og har begrenset med inntekt, og hans utdannelse stoppet etter videregående (ikke faglært med andre ord). Han er villig til å gjøre hva som helst av inntektsgivende arbeid den første tiden, alt fra vasker til fisker og butikkmedarbeider. Når han får mulighet for det ønsker han gjerne å studere i Norge, noe innen data/ingeniør. Jeg antar han trenger å ta noen videregående fag og lære seg bedre norsk før det blir aktuelt. Vi er veldig glade i hverandre, og ekteskap er også en mulighet om det kan øke sjansen for at vi kan være sammen. Siden han ikke er faglært har jeg forstått det slik at han ikke kan komme til Norge før han har funnet seg arbeid. Kan han komme hit på besøksvisum for så å finne seg arbeid, og deretter sende inn søknad om arbeidstillatelse fra Norge? Hvem skal han skatte til? Hvordan er det med helserettigheter i Norge? Bør han ha forsikring i USA, eller vil han få rettigheter om han arbeider i Norge? Er det generelt sett vanskelig å få permanent opphold for en i fra USA? Vi setter stor pris på alt av tips og råd om hvordan vi kan gå frem Anonymous poster hash: 049c2...60c Anonymous poster hash: 049c2...60c Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 (endret) Nå har jeg ingen svar på den konkrete problemstillingen, men om han får muligheten til det kan han kanskje søke noe utvekslingsstudent greier? At det finnes noen muligheter der han kan gå rett i utdanning? Han vil da lære seg en del Norsk fra skolen, samtidig som han får en utdanning. Mulig dette også forenkler prosessen (?) bare en tanke. Nå snakker han jo også Engelsk, så selve problemstillingen Norsk / Engelsk bør ikke være noe problem i akademisk setting. På universitetet holde forelesninger på Engelsk, så lenge klassen har fremmedspråklige studenter. Endret 11. august 2015 av iNzzain Lenke til kommentar
redvens14 Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 Nå har jeg ingen svar på den konkrete problemstillingen, men om han får muligheten til det kan han kanskje søke noe utvekslingsstudent greier? At det finnes noen muligheter der han kan gå rett i utdanning? Han vil da lære seg en del Norsk fra skolen, samtidig som han får en utdanning. Mulig dette også forenkler prosessen (?) bare en tanke. Nå snakker han jo også Engelsk, så selve problemstillingen Norsk / Engelsk bør ikke være noe problem i akademisk setting. På universitetet holde forelesninger på Engelsk, så lenge klassen har fremmedspråklige studenter. Takk for svar Vi har tenkt litt på dette, og det er et alternativ. Jeg bor i Trondheim og studerer på NTNU, men jeg har ikke funnet en aktuell grunnutdanning som går på engelsk enda. Det meste er mastere som må bygges på en bachelor. Noen tips til det i Trondheimsområdet? Eventuelt om det finnes videregående skoler som tar inn utenlandske elever og underviser f.eks. R-matte og fysikk på engelsk, for det må han ha om han vil bli ingeniør her. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Han må enten: studere i usa og søke jobb som krever utdannelse i norge. Søke utdannelse i norge(DYRT for utlendinger), og flytte hit og gå rett på skole og søke jobb i norge etterpå. Dere får barn sammen og søker familiegjenforening Søke asyl Pluss kanskje noe mer .... giftemål kan hjelpe men usikker her. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. august 2015 Forfatter Del Skrevet 13. august 2015 Takk for svar! Vi begynner å få litt mer oversikt, og det ser vanskelig ut å få seg jobb uten å være faglært. Han har imidlertid mulighet til å få seg en jobb med provisjonlønn. Er det grunnlag for å søke jobbvisum, eller må inntekten være fast per måned? Anonymous poster hash: 049c2...60c Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 I Norge har vi som følge av vedtaket om innvandringsstans fra 1975 svært, svært få muligheter til å innvandre til Norge "fordi du har lyst". Til Norge kommer du fordi du må. Generelt sett kommer en norsk oppholdstillatelse i fire former, basert på hvilket grunnlag man har fått tillatelsen for: - Arbeid - Familie - Flyktning (asyl) - Studier - merk at det er ikke dyrere for utlendinger å studere i Norge enn for nordmenn, men utlendinger må kunne vise til at de har minst 100 920,- kr i leve for per studieår på en eller annen måte. En tillatelse til arbeidsinnvandring kommer i fire former: - Faglært (for den som har høyere utdanning eller yrkesfaglig utdanning) - Sesongarbeid (innen skogbruk, landbruk, fiskeindustri, eller restaurant- eller turismebransjen) - Forskere - Utvekslingsopphold, kulturarbeid, organisasjonsarbeid Merk at nesten uansett tillatelse er det krav til inntektsnivå. Du kan ikke få tillatelse som ufaglært arbeidssøker. Hva slags status har dere nå? Er dere samboere i USA? Skattemessig sett er hovedregelen i skatteavtalen mellom Norge og USA at man skatter til det landet man arbeider i, men hvis man har kortvarig opphold i arbeidslandet (og på visse andre kriterier) k an man i stedet skatte til det landet man bor i. Alle som er bosatt i Norge i mer enn tolv måneder med lovlig opphold er medlem i folketrygden med rettigheter i helsevesenet. Det er ikke spesielt vanskelig å få oppholdstillatelse hvis man er fra USA, men det er generelt sett vanskelig å få oppholdstillatelse i Norge for alle. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå