Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Diskriminering/forskjellsbehandling på jobb?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Poster denne tråden for å høre hva folk tenker om dette, og setter pris på objektive, saklige tilbakemeldinger.

 

Jobber for et callsenter som ringer på vegne av en stor norsk TV-leverandør. Jobben går ut på å ringe kunder av denne leverandøren, og tilby nye kanaler, dekodere etc. Av og til kommer man rett til tlfsvar, og man må da passe på å trykke på "Legg på"-knappen så fort som mulig.

 

En dag var jeg litt uoppmerksom og irritert etter å ha kommet til mange tlfsvarere på rad, og når det kom enda en til, presterte jeg å legge igjen et stygt ord på tlfsvareren til en kunde. Dette var naturligvis ikke med vilje.

 

Kunden sendte inn klagemail, og en dag ble alle på jobb bedt om å gå inn på møterommet. Uten forvarsel spilte de av min lydfil fra den tlfsvareren, og jeg følte jeg ble hengt ut. De fleste kollegene mine sa at sjefene burde tatt det med meg på tomannshold først, noe sjefene sa at "det driter jeg rett og slett i". Jeg fikk beskjed om at jeg muligens ikke fikk ringe for arbeidsplassen igjen, og at de måtte vente med å avgjøre hva som skulle bli konsekvensen. Jeg ble sendt hjem og fikk ikke ringe den dagen.

 

Det hele endte med lange samtaler med sjefene mine, og en skriftlig advarsel om at hvis jeg noen gang overtreder noe som helst igjen, er det rett ut.

Vil presisere at dette er et par-tre måneder siden.

 

Her om dagen hadde sjefen fått en klagemail fra en ny kunde. En av våre arbeidere hadde lagt igjen en minst like uheldig melding som min på en tlfsvar. Dette ble tatt opp på en langt mildere måte. Ingen innkalling til møterommet for å høre på lydfil, ingen navn av den "skyldige" ble offentliggjort. Det spredte seg likevel fort hvem det var, og jeg spurte hva konsekvensene ble. Han fortalte at han ikke fikk noen advarsel eller noen konsekvenser annet enn at dette ikke må skje igjen. Jeg spurte om jeg ble tatt verre, og han sa at jeg ble regelrett henrettet i forhold.

 

Jeg er enig i at jeg skal få høre det når jeg var så uoppmerksom, men at samme glipp skal gi så forskjellige konsekvenser er for meg uforståelig, og jeg føler meg svært forskjellsbehandlet. Tilliten til sjefene har synket, og føler meg rett og slett mye mindre viktig enn han andre.

Kan også nevne at den andre personen som gjorde en glipp har jobbet her mye lengre enn meg, og jobber på en viktigere kampanje enn meg, men dette bør vel ikke ha noe å si for håndtering av overtredelser?

 

Hva er rettighetene her? Og hva sier loven? Vurderer å ta dette videre.

 

 

Anonymous poster hash: 74747...04a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høyrest ut som eit brudd på arbeidsmiljølovens § 4-3 fyrste og tredje ledd.

 

§ 4-3.Krav til det psykososiale arbeidsmiljøet

(1) Arbeidet skal legges til rette slik at arbeidstakers integritet og verdighet ivaretas.
(2) Arbeidet skal søkes utformet slik at det gir mulighet for kontakt og kommunikasjon med andre arbeidstakere i virksomheten.
(3) Arbeidstaker skal ikke utsettes for trakassering eller annen utilbørlig opptreden.
(4) Arbeidstaker skal, så langt det er mulig, beskyttes mot vold, trusler og uheldige belastninger som følge av kontakt med andre.
(5) Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om gjennomføringen av kravene i denne paragraf.

 

Arbeidsgiver skal verne om arbeidstakarane sine, men ein kan sjølvsagt være streng når det foreligger saklige behov for dette.

Dersom du skal ta dette vidare så er det enten å gå via verneombudet, alternativt tillitsvalgt.

 

Du bør også vurdere om dette er ein kamp som det er verdt å ta. Dårlige arbeidsgivere er dårlige arbeidsgivere, så sjølv om du får tatt tak i dette så er det ikkje nødvendgvis sikkert at arbeidsmiljøet ditt samla sett blir noke særlig betre.

Lenke til kommentar

Gevinsten ved å ta dette vidare er at arbeidsgiver må ta tak i dette, og at systemet blir forbetra til seinare.

Det du taper på å ta dette vidare er at du får eit dårligare forhold til sjefen, som igjen kan bety ein dårligare attest.

 

I din situasjon så ville eg ha svelgt denne kamelen og berre stått løpet ut utan å ripe opp i denne saka. Eigentleg så burde du ta saka vidare for at ein då kanskje får eit betre arbeidsmiljø på arbeidsplassen, men eg trur eg hadde vært egoistisk nok til å la dei gjennværande arbeidstakarane slite med ein arbeidsgiver som har dårlig personalpolitikk.

 

Du kan sjølvsagt vurdere å melde det inn for verneombudet rett før du sluttar, då blir det ei sak i ettertid ut av det, men då risikerer du at arbeidsgiver ikkje lenger er særlig positivt innstilt til gi deg gode referansar seinare.

Lenke til kommentar

Du er/var en nykomling og sjefene ville gjøre et klart eksempel ut av hvordan man ikke skal oppføre seg. Virker å være spesielt rettet mot nyansatte i jobben.

 

Nr. 2 høres ut som en mer erfaren og "verdifull" ansatt, får derfor mildere tilsnakk. Godt mulig personen har hjulpet sjefene tidligere eller har veldig god inntjening for firmaet.

Sånn er det bare i arbeidslivet, viktigere for firmaet å holde på erfarne, lojale og flinke medarbeidere enn å behandle alle likt. Det betyr ikke at du ble rettferdig behandlet i ditt tilfelle, min mening er at det var respektløst og amatørmessig håndtert av sjefen.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at jeg skal få høre det når jeg var så uoppmerksom, men at samme glipp skal gi så forskjellige konsekvenser er for meg uforståelig, og jeg føler meg svært forskjellsbehandlet. Tilliten til sjefene har synket, og føler meg rett og slett mye mindre viktig enn han andre.

Kan også nevne at den andre personen som gjorde en glipp har jobbet her mye lengre enn meg, og jobber på en viktigere kampanje enn meg, men dette bør vel ikke ha noe å si for håndtering av overtredelser?

Du peker presist på årsakene til forskjellsbehandlingen. Han er viktigere og lar seg ikke så lett erstatte. Du er junior og på veg ut, og slik sett den perfekte for å statuere et eksempel.

Rettferdighet - eller at alle skal behandles likt, er noe barn pleier å være veldig opptatt av. I de voksnes verden, som her i personalbehandling i en bedrift, er ikke "lik" behandling av ansatte høgt prioritert. Hva som tjener bedriften som helhet i lengda, er mye viktigere. I dette tilfellet valgte de å kaste deg til ulvene, i en viss hensikt. Men de er jo klar over at dette til dels er et spill, og om du spiller med, kan du få brukbar attest likevel. 

Derfor vil jeg frarå deg å gjøre noe i sakens anledning - du vil bare tape på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...