Gå til innhold

Problemer med krets..

TaZ

Anbefalte innlegg

Har lodda sammen denne:

kobling.jpg

Fungerer utmerket men....Vifte hastigheten går opp når tempen går ned :gretten:

Vifte hastigheten skal gå ned når tempen går ned..

Har sikkert gjort noe feil men finner ikke ut av det...

Jeg har bytta ut TL082 med en TL081CP(enkel isteden for dobbel) og IRF510 med en IRF530N(tåler mere Amper)

Er sikker på at jeg har koblet alt rett og Jeg er 100% sikker at jeg har fått en N.T.C og ikke P.T.C

Fant koblingsskjema Her Men det er 3 år siden den er posta der og forumet er nede :grine:

Noen tips??

Er billig og genial(vist jeg får den til å funke da)

This circuit will continusly adjust the fan speed based on the temp. The low and high adjusts set the range of temps over which is operaters.

Example: If the low speed adjustment was made for 70 degrees and an output of 7V and the high speed adjustment was made at 120 degrees and an ouput of 12V. At 80 degrees the output would be 8V. The circuit is linear, I am not positive that fan speed is linear with applied voltage, anyone want to check?

If the gain was set to high(P2), you could get a very fast cycle from low to high. The speeding up and slowing down of the fan could be annoying, I havn't had that problem and if you did it would be easy to reduce the gain of the circuit.

Some variable output fans act in the manner you describe, they run at a low voltage and change to high at a preset temp. Check the temp that they change at, on many it is very high.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøver meg på å forklare hva kretsen gjør...kan da være på villspor :)

R1 og NTC bygger opp en spenningsdeling. Når temperaturen øker vil NTC får lavere verdi. Da vil også spenningen over NTC'en bli mindre.

Videre ser det ut som det er en non-inverterende OP AMP, dvs at V_ut=forsterkning*V_in

A er forsterkningen og bestemmes av P1 og P2. Ved å sette opp ligningene for OP AMPen får man denne ligningen:

V_ut / V_NTC = 1 + P2 / P1.

V_ut/V_NTC er lik forsterkningen og er lik A+1.

Som man ser så bestemmer forholdet P2/P1 forsterkningen.

R2 begrenser bare strømmen inn på Gate, så jeg tror ikke at den er kritisk.

IRF510 skal ha positiv GS-spenning. Terskelspenningen er V_GS=4V og leder veldig godt når V_GS=10V (R_DS=0.54Ohm). Så jo høyere GS spenning jo mer strøm gjennom DS og viften går fortere.

D1 tror jeg er der for å unngå at det går strømmer inni IRF510 når kretsen er slått av og viften induserer en spenning. Så jeg tror ikke at feilen ligger her...

SUMMERING:

Hvis Temperaturen går opp--> NTC går ned-->V_NTC går ned og V_ut= (A+1)*V_in går også ned. Viften går saktere. Potmeterene bestemmer hvor mye dette skjer...

Hvis Temperaturen går ned. NTC går opp. V_ut går opp. Viftehastigheten går opp.

Akkurat det motsatte av det man ønsker :(

Er du sikker på at det er NTC du skal bruke. Hvis det jeg har kommet fram til oppe er riktig så er det bare å bytte ut en PTC med NTC'en og da skal det fungere som ønsket :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Prøver meg på å forklare hva kretsen gjør...kan da være på villspor :) Klippe klippe

Stemmer bra den forklaringen etter det jeg har funnet ut ja :woot:

Tenkte det samme jeg og,å bytte ut med en PTC men finnes det 10kohm PTC?

Fant ingen på elfa..

Justering av p1 (mindre ohm)vifta går fortere..Har målt dette.så det funker..

Bytte plass på p1 og ntc..vil det funke bedre..potmeter styrer - inngangen og ntc + inngangen??

eller blir det helt feil?

Kan nada om elektronikk :shrug:

TaZ

Lenke til kommentar

Har prøvd å bytte rundt på div men jeg får det ikke til :(

Tror jeg har drept TL081CP'en..delvis vertfall

Men jeg har fått det til å funke så jeg kan bruke det..

Har vannkjøling med radiator ute.og målet var å ha en konstant temp på vannet(15 grader)

Så nå funker kretsen som er temp styrt relee..med område på 0.1-0,2 grader on/off

justerer p1 til vifta sotpper når jeg har ønsket vanntemp(ntc teipa på radiatoren)

nå går viftene i ca 15 sec å fullt..stop i ca 30sec o.s.v

TaZ

Lenke til kommentar

I dette tilfellet kan vi ikke se på operasjonsforsterkeren som en normal forsterker. Denne kretsen VILL virke sån som den er tegnet, og jeg skal prøve å forklare hvorfor. Hele grunnprinnsippet for en opperasjonsforsterker er att den vill ha likevekt (samme spenning på inngangene). Når temperaturen øker vil resistansen i NTCen bli mindre som fører til mindre spenning på - inngangen ,noe som igjen fører til ubalanse. Opperasjonforsterkeren må veie opp for dette ved å gi ut mere spenning som fører til att FET en begynner å lede mere som igjen fører til att drain source spenningen blir lavere som igjen fører til att + inngangen blir lavere som fører til att vi er i balanse igjen. Vifta vill nå gå fortere fordi den har fått større spenning igjennom seg. Om man bare husker på grunnprinsippet til opperasjonsforserkeren (se ovenfor) vill man kunne klare å finne ut av de fleste kretser med opperasjonsforserker i, og man unngår å rote seg bort i formlene slik som ddd-king har gjort.

edit: Vifta får ikke spenning igjennom seg men selfølgelig over seg.

Endret av koff1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...