Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Selvbygd pc krasjet ved oppdatering av USB3 driver

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en nær døden opplevelse med min selvbygde maskin med W7 64bit pro i går. Hovedkortet er MSI B85M-G43, 840Evo SSD. Jeg skulle oppdatere Intel USB3 driver. Lastet ned driver via Live Update, installering startet automatisk, så at gammel driver ble avinstallert og ca 3 linjer i installasjonsviduet sa "Installerer USB3.... osv". Så stoppet det litt opp før maskinen uten forvarsel restartet.

Når maskinen startet så virket ikke USB mus. PS/2 tastatur virket. Naturlig nok var dette grunn til bekymring. Restartet flere ganger, tok ut og satte inn USB receiver til musa uten å få den til å virke. Fant så fram ei gammel PS/2 mus og koblet til, men nå var jeg selvsagt uten fungerende tastatur. I allefall, fikk prøvd systemgjenoppretting, men den feilet pga gammel backupfil som ikke kunne leses. Kom opp at det var problemer med disk, kjørte chkdsk, det fant en rekke feiler som ble reparert. Prøvde så å installere ny driver på nytt, men nå kom det opp melding om at installasjonen feilet. Men fikk usb porter til å virke etter enkelte restarter før de ikke virket mer. Systemgjenoppretting feilet fortsatt. Prøvde systemgjenoppretting ved å boote fra installasjonsmedie, men systemgjenoppretting feilet der også.

Heldigvis hadde jeg tatt jevnlige Windowsimage backup, så til slutt var det det eneste alternativet jeg hadde igjen. La inn imaget fra ei uke tilbake og fikk maskinen opp og gå igjen.

Nå lurer jeg på hva som kunne være årsaken til dette. Jeg liker å ha oppdaterte drivere, men er det på denne måten det skal være så er det jo høyrisikosport å oppdatere drivere. Har ikke prøvd å oppdatere den driveren på nytt igjen enda.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøvde på nytt i dag å oppdatere. Samme skjedde, maskinen restartet under installasjon av ny driver, etterpå samme problem. Men nå hadde jeg slått av skrivehurtigbuffer på SSD-en, vet ikke om det var det som gjorde det, men ser i det minste ut til at SSD-en ikke ble korrupt. Fikk til å systemgjenopprette. Skal ikke prøve å oppdatere den driveren flere ganger.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg vet ikke hvorfor du vil oppdatere USB 3 Driveren din, men det du alltids kan prøve på er å gjøre det via Enhetsbehandling (Device Manager). Men da må du laste ned driveren først. Sikkert EXE eller ZIP fil også må den fila pakkes ut. Da vil du kanskje finne en .inf fil som du da installerer via Enhetsbehandling (Device Manager). Kanskje det fungerer. Jeg vet ikke, men hvis den porten fungerer slik den skal uten oppdatering, så tja. Da kan du vel bare la det være slik eller?

Lykke til.

Lenke til kommentar

Jeg har lastet ned driveren og prøvd å oppdatere ved å kjøre exe fila i den. Den avinstallerer den gamle, starter på installasjonen av den nye, et godt stykke, så stopper den opp for ca 10 sekunder, så blir plutselig skjermen svart og pc-en er avslått. Men den restarter av seg selv med feilmelding om at Windows ikke ble riktig avsluttet.

Den gamle fungerer, så blir å bare la den være som det er.

Lenke til kommentar

Det jeg mente da hvis du absolutt skulle ha den nye var at du kunne pakke ut EXE fila og installere den via Enhetsbehandling (Device Manager), men så lenge det fungerer, så er det vel kanskje ikke så mye du trenger å gjøre vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...