*F* Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 (endret) Har i dag vært på EU-Kontroll, og har dermed fått en liste med feil som jeg må rette opp i. Denne gangen har jeg ikke så heftig økonomi, så derfor tar jeg sikte på å ordne dette billigst mulig. Her er listen: [table] BedømmingKontrollpunktMerknad, posisjon, kommentar 2 1.1.14 Bremsetromler, bremseskiver d) Bremseskjold ikke tilstrekkelig festet, Venstre, foran 2 1.1.14 Bremsetromler, bremseskiver e) Mer enn 25 % rust på en side av bremseskive, Venstre, bak 2 4.2.1 Park‐/bak‐/markeringslys ‐ tilstand og virkemåte a) Lykt‐/lyskilde skadet, mangler eller er defekt, Høyre, parklys 1 4.7.1 Skiltlys ‐ tilstand og virkemåte a) Lykten kaster lys direkte bakover, Venstre 1 4.7.1 Skiltlys ‐ tilstand og virkemåte b) Lykt/lyskilde skadet, mangler eller er defekt 2 5.1.3 Hjullager c) Alvorlig ulyd i hjullager, Venstre, foran 2 5.3.1 Fjærer og stabilisator f) Stabilisator, for stor slakk i foringer eller kuler, Venstre, lenkarm foran 2 5.3.4 Opphengskuler og ledd a) For stor slitasje på kingbolt og/eller foringer eller i opphengskuler/ledd, Høyre, fremre nedre foran [/table] Noen egne kommentarer: - "a) Lykt‐/lyskilde skadet, mangler eller er defekt, Høyre, parklys" - "Lykten kaster lys direkte bakover, Venstre" Dette kan ikke jeg si jeg akkurat så noe til, hva menes med dette? lyser nedover etter hva jeg ser. - "b) Lykt/lyskilde skadet, mangler eller er defekt" Kanskje bare pære, burde jeg kunne fikse selv Men resten, hvordan burde jeg gå frem for å fikse dette? kan jeg gjøre det selv? (er rimelig lite greie på bil, det skal sies), trenger i såfall veiledning, youtube eller liknende. Hvordan er eventuelt markedet for folk som gjør slikt privat? Kristiansand. Skal jeg hente inn anbud? noe jeg burde få med i såfall? Kan nevne at han på NAF sa at egentlig er foringen på ginbolt (?) slitt på begge sider, men bare en MÅ fikses per nå, men kanskje jeg burde ta begge? Fikk også tips om at alle bremseklosser burde byttes da dem var rimelig slitt. Noen som kan estimere hva jeg må legge i dette her av penger? Endret 11. august 2015 av Evelen! Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 (endret) Er nok nedre bærekule han mener med kingbolt, ingen biler som har kingbolt lenger. Jeg kom frem til ca 2500,- i deler +/- på Skruvat når jeg sjekket kjapt.Det er fikset på en kveld.E: Bytt begge bremseskivene bak, alle bremseklossene og begge nedre bærekulene fremme. Du kan evt ta av bremseskiva bak og få den dreid, men det tar bare ekstra tid og sparer så lite penger at jeg absolutt ikke ser på det som noe vits. Endret 11. august 2015 av Benny Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. august 2015 Forfatter Del Skrevet 11. august 2015 Tok noen bilder. ikke de beste kanskje, og misstenker at jeg kanskje ikke tok bilde av det viktigste, (+sollys ødelegger) Tenker vel at bremseskiver og klosser kan jeg ihvertfall gi et forsøk selv. Men hva med nedre bærekule? noen guides på hvordan skifte denne? Regner med alt kan kjøpes på biltema? PS: Trenger jeg momentstang til noe av dette eller er det bare å dra til sånn passe? Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 (endret) Ville bestilt på Skruvat heller. Har ikke gode erfaringer med Biltema-deler, sist jeg monterte skiver derfra var det kast i de etter et halvt år. Skiver og klosser bør gå fint å bytte selv ja, fins masse videoer på youtube om du er usikker. Bærekulene er presset i, du trenger kuleavdrager eller må være kreativ med hammeren for å få de ut og inn. Du trenger ikke moment på noe, bare dra til med fornuft. Endret 11. august 2015 av Benny Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 (endret) På det bilde av drivaksel høyre fremme. Hva skjer med den mansjetten der? Tror nesten du skulle hatt en mangel på noe der også. Er sånn dem ser ut før det knekker. Det der må jo nesten lage lyd, men det er så mye annet som bråker at du har ikke hørt det enda Endret 13. august 2015 av Mekker`n 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. august 2015 Forfatter Del Skrevet 11. august 2015 (endret) Skal jeg være ærlig kan jeg ikke si jeg hører noen ulyder selv, menmen. Er kanskje vandt med dem. Men noen som kan skjønne hva dem mener med "Lykten kaster lys direkte bakover, Venstre" (ved 4.7.1 Skiltlys ‐ tilstand og virkemåte)? Endret 11. august 2015 av Evelen! Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 Det er bare noe gummi som ligger over vibrasjonsdemperen, tror ikke du skal merke noe på det.Jeg forstod heller ikke dette med skiltlyser, men det er kun en 1er feil så det er ikke noe du trenger å tenke på. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. august 2015 Forfatter Del Skrevet 11. august 2015 aha, så 1-er feil er slik jeg ikke trenger rette opp i? Hører noen rykter om at dersom 1-er feil ikke blir rettet er det 2-er feil neste gang, stemmer dette? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 Forblir 1-er feil neste gang også. Da jeg kjøpte min bil så fant jeg ut at det ene tåkelyset har hatt sprekk og ført til 1-er feil på de siste 3-4 kontrollene, så det har vært der en stund. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. august 2015 Forfatter Del Skrevet 11. august 2015 hah da blir ihvertfall de feilene sett bort i fra. (ikke at noen skiltlys koster all verdens..) Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. august 2015 Forfatter Del Skrevet 11. august 2015 (endret) noen erfaring med å la polakker gjøre slike jobber? fant en på facebook NAVN Hello. Yes me and my friend have fixing cars. We can fix Yours to eu control. But im in Poland now. I come back in this week NAVN xxxxxxx this is my phone number. NAVN If You want do something call me in friday. Chatsamtalen er avsluttet Sendt fra Messenger Endret 11. august 2015 av Evelen! Lenke til kommentar
Indian Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 For meg ser bilen som dårlig vedlikeoldt. Den ble kjørt fra gode minner fra forrige kontroll. Det er ikke så mye mem regn med rundt 5000 i deler....når jeg tenker på lista, har du ikke peiling på bil og må betale for å byttet delene. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 12. august 2015 Forfatter Del Skrevet 12. august 2015 Vel, jeg hadde den på service i fjord sommer, så den er ikke så ute av vedlikehold. Var forøvrig innom Bilextra i dag, kjøpte nye pærer til parklys, dette er skiftet så det kan strykes av lista. Sjekket også priser på "kingbolt"-er, skiver bak og bremseklosser til alle hjul. Noen erfaring med denne butikken? Glemte spør etter kulelager (tror dere forresten det er kulelageret som må byttes på bilen min?) Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Hvis det står at du må bytte hjullager så må du helt sikkert det. Der må du vel ha spesialverktøy også om du skal gjøre det selv. BilXtra er nok ikke billigst på alt, du kan jo sjekke andre butikker på nett også. Som på en del andre biler så må du vel av med hjullageret for å bytte bremseskjold, så da får du tatt to 2-er feil på en gang (venstre foran). Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 Hvis du bor sånn ca. i aust agder bør du sjekke innom Bema i Grimstad. De er ofte ganske rimelige på deler. De har også stort lager så du får det meste med en gang. De leverer til en haug av verksteder i området. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 13. august 2015 Forfatter Del Skrevet 13. august 2015 Er i Grimstad av og til så kunne nå stukket innom, dem selger til privatpersoner også? Vet du hva åpningstidene er? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 De selger til privatpersoner også. Vanlig bilrekvisitabutikk ala mekognomen etc. Åpningstider Grimstad:Mandag - fredag: 08.00 - 16.00 (gjelder i skolens sommerferie)ellers i året:Mandag - fredag: 08.00 - 16.30Torsdag (langdag): 08.00 - 18.00Lørdag (stengt) Lenke til kommentar
Indian Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Vær OBS på hjullager på Honda er presset sammen med bremseskiva og det betyr at du må bytte bremse skiva på begge sidene. Jeg kan ikke tenke meg at du klarer å få ut lageret uten å få sprekk på bremseskiva.Have been there and done it. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå