rublings Skrevet 11. august 2015 Rapporter Del Skrevet 11. august 2015 Tiden har kommet for å bytte fra HDD til SSD i skolemaskinen. Jeg har mest lyst å prøve Win10, og har i dag 8.1. Jeg vil helst begynne fra scratch da det finnes mye dritt på maskinen p.d.d. Jeg har gyldig Win8.1 i dag, om det har noe å si. - Hva er den beste løsningen for å ende opp med helt fersk SSD med Win10? Bør jeg oppgradere til Win10 med den gamle HDD, og så bruke et sånt overføringsprogram til å bare overføre OS og ingenting annet? Finnes det andre løsninger som er mer lettvint? - Hva slags programmer anbefales om dette er beste løsning? Er det betalingsprogram som gjelder eller finnes det gode gratisløsninger? - Jeg kjøpte en Samsung SSD og så i bruksanvisningen at jeg kunne bruke en kabel og et samsung-program for å overføre OS. Jeg har dog ikke denne kabelen så dette er vel egentlig siste løsning. - Jeg kjøpte et harddisk-kabinett sammen med SSD som jeg tenkte å putte den gamle HDD i når jeg var ferdig, så jeg har det tilgjengelig om jeg trenger det i forbindelse med overføring. Noen som kan hjelpe en stakkar? Har lite lyst å begynne med piratvare på denne maskinen fordi den brukes til skole, men alt av tips tas godt i mot Mvh Ruben Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. august 2015 Rapporter Del Skrevet 11. august 2015 Når du bare har windows 8.1 produktnøkkel må du vel oppgradere ja. Vet ikke om det er mulig å kontakte microsoft eller produsenten av maskinen å få windows 10 nøkkel (OEM) for så å bruke denne sammen med http://windows.microsoft.com/nb-no/windows-10/media-creation-tool-install Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 11. august 2015 Rapporter Del Skrevet 11. august 2015 Siden det er en skolemaskin, så har du vel 8.1 Enterprise? Har du lokal administrator rettigheter? 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 11. august 2015 Rapporter Del Skrevet 11. august 2015 Selv ville jeg klonet dagens disk (enten via USB harddisk-kabinettet eller via image på ekstern disk) til SSD for deretter å oppgradere SSD til Win 10 etter veiledningene til Myhken. Da har man en reserve snurredisk med Windows 8.1 som fortsatt fungerer. Hvis man ikke gidder å klone så kan man oppdatere dagens snurredisk til Windows 10, sjekke at Win 10 er aktivisert, bytte til SSD og installere Win 10 på den ubrukte SSD. Windows kan da installeres uten serial siden den kjenner igjen maskinen, og skal være aktivisert. Vil man være helt sikker på at man ikke mister aktiviseringen av Windows kan man installere Win 10 to ganger. Den første gangen beholder man innholdet på disken slik at man kan angre tilbake til Win 8.1 hvis det blir problemer med Win 10 aktivisering, under den andre gangen sletter man alt slik at man starter med ren Win 10. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. august 2015 Rapporter Del Skrevet 11. august 2015 Hva slags maskin er det? Hvis det er en business-laptop kan du ikke sette inn hva som helst av disk på den. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 11. august 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. august 2015 (endret) Takker for kjappe svar! Ser at jeg kanskje ordla meg litt feil. Det er min egen datamaskin men den brukes eksklusivt som skolemaskin. Den er ikke supplert av skole og den kjører vanlig 8.1. Den kom med vanlig 8 for et års tid siden og ble automatisk oppgradert til 8.1. Maskinen det gjelder er en ASUS U38N. Så det ser ut som det letteste er å bare klone disken i dagens tilstand, for så å installere SSD og kjøre oppgraderingene. Er det mulighet til å velge en "clean install" når man oppgraderer til Win10, eller endrer den bare OS og kopierer filene? EDIT: Fant ut av dette selv ved å titte litt i tråden til Myhken Noen anbefalte programmer for kloningen? Endret 11. august 2015 av rublings Lenke til kommentar
fjs Skrevet 11. august 2015 Rapporter Del Skrevet 11. august 2015 Du er nødt til å oppgradere til w10 først, for så å kjøre en clean install etter det. Eller så får du ikke aktivert windows (maskin ID'en blir registrert hos microsoft) Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 11. august 2015 Rapporter Del Skrevet 11. august 2015 Det skal vel virke om han kloner eksisterende HDD over til SSD, og deretter foretar oppgraderingen til W10. Skulle jeg tro. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 11. august 2015 Rapporter Del Skrevet 11. august 2015 Man kan klone disken til SSD med Samsung Data Migration Software: http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite/SSD/global/html/support/downloads.html Dobbelsjekk at Windows fortsatt er aktivisert etter kloningen. Jeg opplevde en gang at Windows etterspurte aktivisering etter kloning, men dagen etter var det aktivert som før. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 11. august 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. august 2015 Ok, så da putter jeg bare SSDen i det nye HDD-kabinettet og kjører Samsung sitt program? Jeg trenger ikke den egne Samsung-kabelen? Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 11. august 2015 Rapporter Del Skrevet 11. august 2015 "Samsung-kabelen" er antagelig en standard USB-SATA adapter med kabel, og dette er innebygget i det nye HDD-kabinettet ditt. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 12. august 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. august 2015 Da var alt på stell og tenkte å skrive litt om hvordan det gikk seg til, i tilfellet noen andre skal gjøre det samme. Begynte med å montere den nye SSDen i et harddisk-kabinett. Jeg lastet så ned Samsung sitt eget kloneprogram, og dette gjenkjente harddisken umiddelbart. Klonet disken og byttet harddisk i laptopen. Når jeg startet igjen dukket Win10 oppgraderingen opp i oppgavelinjen som den har gjort med den gamle harddisken. Jeg fulgte oppskriften og fikk oppgradert til Win10. Det skal sies at windows update rotet litt med nedlastingen, noe jeg ikke har opplevd på andre Win10-instalasjoner, men om dette er på grunn av harddisk skifte vet jeg ikke. Win10 ble så installert, men jeg fikk ikke velge om jeg ville ha "clean-install". Den kopierte automatisk filene. Jeg fikk derimot ta en full formatering etter jeg hadde installert Win10. Dette tok lang tid, men da jeg var ferdig var maskinen helt ny med bare Win10 og oppdaterte drivere. Takk for all hjelp folkens Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå