Gå til innhold

Oppgradere til windows 10, mulig å beholde windows 7

LMH1

Anbefalte innlegg

Hei, siden man har et ikon det det står: Rull tilbake til windows 7 (8.1)

AAA_SystemSettings_Misc_RollbackYourPC_Windows7

http://www.howtogeek.com/197647/how-to-dual-boot-windows-10-with-windows-7-or-8/?PageSpeed=noscript

Finnes det mulighet å bruke system gjennopprettning som antakelig brukes, for å lage en bootbar windows oppstartlaster som gjør det mulig å lage en template av windows 7 slik at begge operativsystemene er tilgjengelig.

Vil tro at windows 10 installeres oppå windows 7, eller at det er opprettet system gjennopprettningspunkt for windows 7 eller 8.1

Det går vel ann å installere windows 7 på nytt, men da må man installere alle programmer på nytt også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den var ganske lik den jeg linket til, hadde håpet  å slippe å sette opp minnepenn\DVD image.

Det er ikke mulig å lure windows 10 å tro den skal nedgradere til windows 7, bare man velger en annen windows partisjon?

Eller bruke gjennoppretting partisjonen som var til windows 7 til en annen partisjon? Kunne sikkert først ha klonet windows 7 til en annen partisjon også oppgradert etterpå men det er for sent nå.

Beste ville nok vært å ha windows.old (windows) mappe, siden det virker ut som alle programmene, og windows mediaplayer er å finnes ennå. Så jeg vet ikke om windows oppgraderte det som er nytt erstattet det gamle.

Men windows media center er ikke å finne igjen.

Ellers kan jeg håpe på alle spill og programmer funger i windows 10, er usikker DX 12 kan gi problemer i spill beregnet for vista og XP eller eldre eller spill som bruker dosbox.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kort svar: Nei.

Kort forklaring: Du bryter lisensen du har godtatt når du oppgraderte til Windows 10.

Når du oppgraderer til Windows 10 fra en gyldig Windows 7 / 8.1 installasjon, godtar du å erstatte den forrige lisensen med den nye (begrensede) Windows 10 lisensen. Dvs. du kan ikke kjøre både Windows 7 som du oppgraderte fra og Windows 10 som du oppgraderte til. Ønsker du denne muligheten, må du kjøpe en Windows 10 lisens. Så må du installere denne "ved siden av" (dual boot) din eksisterende installasjon av Windows 7.

Teknisk sett kan du nok rulle tilbake til Windows 7 (må gjøres innen 30 dager), for så å installere Windows 10 manuelt (via minnepenn) på en annen partisjon. Men ingen vet hvor lenge det vil "virke". Muligheten er til stede for at en av installasjonen vil bli merket som ikke-aktivert ("pirat").

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ikke noe problem at windows versjonen er merket som pirat, forstår egentlig ikke hvorfor man skulle betalt for både windows 7 + windows 10 i dette tilfellet, er jo microsoft sin feil de ikke lager operativsystem som kan erstatte det forrige så jeg og ingen er villige å sløse penger på den måten.

Å bryte lisensen er ikke det samme som å bryte loven. Man har fremdeles betalt for et operativsytem.

Lenke til kommentar

Ser ikke noe problem at windows versjonen er merket som pirat, forstår egentlig ikke hvorfor man skulle betalt for både windows 7 + windows 10 i dette tilfellet, er jo microsoft sin feil de ikke lager operativsystem som kan erstatte det forrige så jeg og ingen er villige å sløse penger på den måten.

Å bryte lisensen er ikke det samme som å bryte loven. Man har fremdeles betalt for et operativsytem.

Ja du har betalt for et operativsystem, men ikke rettighetene til å bruke det på en hver pc du har. Ved å godta oppgraderingen til den gratis versjonen av Win10, godtar du at du bytter inn din gamle nøkkel og at den oppgraderingen KUN gjelder EN pc, DEN pcen du oppgraderer. Sier du ja til dette, har du sagt fra deg rettighetene til den gamle nøkkelen.

Ingen tvinger deg til å si ja til gratis oppdatering, så du må ta et valg.

Kan være du synes det er helt greit med et stort vannmerke nede ved klokken som sier at Windowsen din ikke er ekte. Men ikke alle som gjør det.

Kanskje innfører de de plagsomme "nag screens" og/eller automatisk omstart av uekte versjoner hver andre time. Man vet jo aldri.

Da er livet som pirat litt kjipere.

Jeg har alltid sagt, det er ingen ting som er gratis her i verden, kanskje akkurat for deg der og da, men for noen har det kostet noe, for noen får det en konsekvens. Så til og med Microsoft sier at Windows 10 oppgraderingen er HELT gratis, så tror jeg at det stemmer for ALLE med OEM lisenser, men for de med kjøpte lisenser, så tror jeg de blir sittende igjen med en OEM lisen og en nøkkel som er konsumert, og bruker man den gamle nøkkelen igjen, så blir tilslutt både Win7/8.x og Win10 installasjonen merket som piratkopier.

Lenke til kommentar

Jeg må bare få spørre. Hva skal du med Windows 7 og Windows 10 på samme maskin? Det gir jo ikke noen mening. Altså. Det man bruker i Windows 7/8/8.1 fungerer jo allikevel i Windows 10. Kanskje gjerne bedre i Windows 10. Dessutten er jo ikke Windows 10 så ulikt Windows 7 og 8.x allikevel. Selv har jeg oppgradert til Windows 10 fra Windows 8.1 Riktignok ble det beste med formatering også oppgradering, men det går jo for det samme. Hva er det som liksom ikke fungerer i Windows 10 som fungerer i Windows 7/8.x?

Lenke til kommentar

Hehe. Jaja. Kan jo hende han savner Kabal. Jeg vet ikke :p. Hvor mange poeng man får i Windows er jo ikke noe vits å sjekke. Synes man at man har en god nok maskin, så ja. Da har man det. trenger ikke og annonsere hvor mye poeng man får. Eller forresten. Det er vel noen som absolutt må gjøre det å.

Hvis man savner disse tingene, så må man heller la være og oppgradere eller kjøpe kortstokk. Med kortstokk, så setter bare fantasien grenser :p

Lenke til kommentar

Jeg må bare få spørre. Hva skal du med Windows 7 og Windows 10 på samme maskin? Det gir jo ikke noen mening. Altså. Det man bruker i Windows 7/8/8.1 fungerer jo allikevel i Windows 10. Kanskje gjerne bedre i Windows 10. Dessutten er jo ikke Windows 10 så ulikt Windows 7 og 8.x allikevel. Selv har jeg oppgradert til Windows 10 fra Windows 8.1 Riktignok ble det beste med formatering også oppgradering, men det går jo for det samme. Hva er det som liksom ikke fungerer i Windows 10 som fungerer i Windows 7/8.x?

Business programvare som f. eks den svært utbredte Mamut One er ikke kompatibelt med Windows 10. 

Lenke til kommentar

Vel. For det første så tviler jeg på at LMH1 bruker slike programmer på PC`en sin uannsett.

For det andre så er det nok slik at for de bedriftene som bruker bedriftsprogramvare, så regner jeg med at datafolkene er såpass oppegående at de tenker over hva som fungerer og ikke FØR de oppgraderer eller?

De aller fleste i Norges land bruker PC`ene sine til: Facebook, Musikklytting, Videotitting, Surfing, Spilling, Skriving/epost osv. Ikke Bedriftsprogramvare.

Men jeg har/hadde ikke noe problem med å få mine programmer til å fungere som jeg ville på Windows 10. Så langt iallefall. Ja. Hvis man ser bort i fra NVIDIA Driverne da. Akkurat  nå har jeg de Driverne som kommer fra Windows Update fordi at før jeg oppgradert og når jeg oppgraderte første gangen før formateringen, så hadde jeg problemer med å få fullført Installering av de Offisielle Driverne til NVIDIA, så derfor beholder jeg de jeg har nå. Er vel egentlig NVIDIA sine drivere allikevel bare at den er litt strippa også er det en litt mer eldre versjon.

Var forresten ikke noe problemer med å få ting til å fungere på en annen PC som også ble oppgradert til Windows 10 som jeg skulle ordne.

De problemene jeg hadde var/er min egen feil liksom, så det går greit.

Lenke til kommentar

http://www.itavisen.no/nyheter/derfor-fungerer-ikke-grand-theft-auto-iii-i-windows-10-440438

Men har ikke testet dette selv ennå, det er et eksempel for å beholde windows 7.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

....

Jeg har alltid sagt, det er ingen ting som er gratis her i verden, kanskje akkurat for deg der og da, men for noen har det kostet noe, for noen får det en konsekvens. Så til og med Microsoft sier at Windows 10 oppgraderingen er HELT gratis, så tror jeg at det stemmer for ALLE med OEM lisenser, men for de med kjøpte lisenser, så tror jeg de blir sittende igjen med en OEM lisen og en nøkkel som er konsumert, og bruker man den gamle nøkkelen igjen, så blir tilslutt både Win7/8.x og Win10 installasjonen merket som piratkopier.

Hmm, jeg lot meg friste til oppgradering til Windows 10, og fant nokså fort ut at det gamle Windows 7 passer bedre til mitt bruk, så jeg gikk til Systemoppretting og Angre ... for å rulle tilbake. Men valget for å rulle tilbake til Windows 7 var der simpelten ikke.

Så jeg tok det en annen vei: Recovery vha et image tatt av 3. parts programvare, og vips så fungerer Windows 7 systemet som før. Men nå har kanskje Microsoft loggført at jeg har oppgradert til Windows 10 og regner mitt gamle Windows 7 system som en piratkopi? Lisensen er OEM, systemet var ferdig installert på laptopen da den var ny.

Lenke til kommentar

Om man har en maskin som kommer orginalt med Windows 8 eller Windows 7 og har en innebygget recovery partisjon er det enkelt å tilbake stille til dette.. Da holder man inn bare "Shift" tasten inne mens man trykker "start på nytt" og får valget om å tilbakestille maskinen med Windows 10, eller gjenopprette datamaskinens fabrikkinstillinger; som er Windows 7 eller Windows 8, alt ettersom..

Så rent teknisk bruker man ikke opp lisensen, da det fremdeles er fult mulig å oppgradere til Windows 10 på ett senere tidspunkt..

Lenke til kommentar

....

Hmm, jeg lot meg friste til oppgradering til Windows 10, og fant nokså fort ut at det gamle Windows 7 passer bedre til mitt bruk, så jeg gikk til Systemoppretting og Angre ... for å rulle tilbake. Men valget for å rulle tilbake til Windows 7 var der simpelten ikke.

Så jeg tok det en annen vei: Recovery vha et image tatt av 3. parts programvare, og vips så fungerer Windows 7 systemet som før. Men nå har kanskje Microsoft loggført at jeg har oppgradert til Windows 10 og regner mitt gamle Windows 7 system som en piratkopi? Lisensen er OEM, systemet var ferdig installert på laptopen da den var ny.

Windows 7 OEM kom som OEM-SLP som betyr at alle pcer fra samme produsent med den versjonen (Home Premium f.eks) har nøyaktig samme nøkkel. Så det kan være tusenvis av pcer med nøyaktig samme nøkkel som du har, så i ditt tilfelle så er det ingen problemer i det hele tatt. I tillegg har du nå en aktivert Win10 på hardware iden din, så du skal når som helst kunne kjøre en clean install av Windows 10, også etter 29.Juli 2916 og likevel få en aktivert Win10.

De med Win8.x er ikke like heldige, for der kommer hver pc med sin unike nøkkel i Bios, så når nøkkelen først bli konsumert (MS sier den blir det etter 30 dager) så kan man få problemer med å f.eks legge tilbake recovery partisjonen å få pcen aktivert igjen på gammelt OS. Men har sagt det i noen andre tråder og sier det igjen, tviler på at vi får se slike problemer før etter 29.Juli 2016. Når det kommer en oppgraderingsversjon på markedet og man faktisk må betale for å oppgradere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Betyr dette at hvis man har en slik fabrikk-pc med OEM-SLP nøkkel/aktivering så har Microsoft ingen måte å "deaktivere" opprinnelig W7 installasjon på og at man dermed i praksis har muligheten for å kjøre dual os W7/W10 uten at microsoft kan oppdage og gjøre noe med det?

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Betyr dette at hvis man har en slik fabrikk-pc med OEM-SLP nøkkel/aktivering så har Microsoft ingen måte å "deaktivere" opprinnelig W7 installasjon på og at man dermed i praksis har muligheten for å kjøre dual os W7/W10 uten at microsoft kan oppdage og gjøre noe med det?

Microsoft må da isåfall deaktivere noen hundre tusen eller flere maskiner. Så svaret er nei de kan ikke gjøre det og har ikke gjort det hittil etter hva jeg vet (man fusket med bios acpi table string og installerte windows 7 gratis på selvbygger pcer i 2009/2010)

Lenke til kommentar

Microsoft må da isåfall deaktivere noen hundre tusen eller flere maskiner. Så svaret er nei de kan ikke gjøre det og har ikke gjort det hittil etter hva jeg vet (man fusket med bios acpi table string og installerte windows 7 gratis på selvbygger pcer i 2009/2010)

Nais :D

Ikke mange måter man kan føkke Microsoft på, men her er jo en måte. Synd jeg ikke har noen slik maskin...

Lenke til kommentar

Nais :D

Ikke mange måter man kan føkke Microsoft på, men her er jo en måte. Synd jeg ikke har noen slik maskin...

Nei ,hehe brukte det en liten stund.

Jeg tror faktisk jeg fremdeles har et gigabyte hovedkort i boden med slik bios (Asus moddet slic bios). Men du eller jeg vil nok ikke ha det da det er et socket 775 kort.

Tror jeg har det , hadde en ryddesjau for et halvår siden hvor noe gammel elektronikk gikk på grønmo.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...