Gå til innhold

Sesongbetonte jobber. Hva skjer om vinteren.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En kompis av meg jobbet som asfaltlegger en liten periode. Det var mye nattarbeid, i brakker borte fra familien, og han hadde ikke noe å gjøre på om vinteren. Det var derimot veldig godt betalt, så jeg antar man skulle ha nok til å klare seg et helt år om man setter deler av lønnen på sparekonto.

Er man litt nevenyttig og vant med fysisk krevende arbeid, skal det vel ikke være så himla vanskelig å få seg en strøjobb når snøen begynner å komme.

Lenke til kommentar

Fant noe om anleggsgartner her: http://www.vea-fs.no/no/fagmiljo/anleggsgartner/hva-er-en-anleggsgartner/

Den travleste tiden for en anleggsgartner er i sommerhalvåret. Mange arbeider intenst denne tiden, for så å ha mye fri i vinterhalvåret. Andre arbeider jevnt gjennom hele året, og arbeider for eksempel med trepleie, muring, grunnarbeid og løypelegging i skianlegg om vinteren. 

Lenke til kommentar

Hei. Skal velge vgs om ett par år og lurer på en ting. Det står nemlig foreløpig mellom Anleggsgartner, maskinfører og asfaltarbeider. Men alle er jo sesongbetonte jobber. Hva gjør de om vinteren. Vil jo ikke velge en utdanning hvor jeg sitter uten jobb hver vinter.

Nå er det slik at i store deler av Norge kan man nesten jobbe året rundt nå. Så det at asfalt arbeid er "sesong" er ikke så mye aktuelt lengre. De har vel 3-4uker ferie på det verste eller noe.

For øvrig de som er i de yrkene du snakker om, velger nok enten å ha ferie eller f.eks brøytejobb etc... Om de vil jobbe da.

Asfalt arbeidere er også på lab. i vinterperioden.

Lenke til kommentar

Vil jo ikke velge en utdanning hvor jeg sitter uten jobb hver vinter.

Asfalt arbeidere er også på lab. i vinterperioden.

Hva gjør de på lab?

Det skal jeg faktisk ikke uttale meg noe om, da jeg ikke vet mye om det. Men kan tanke meg det handler om måling av kjemi/grunnstoffer/sammensetninger osv osv.. For å få best mulig asfalt osv.

Jeg ble kun opplyst om dette på opplæringskontoret ;)

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/asfaltor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...