Gå til innhold

Nybegynner på politikk

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ganske nybegynner på politikk men ønsker å lære mer, og det interesserer meg. Jeg har allerede meldt meg inn i en politisk ungdomsorganisasjon, men kan ikke så mye om politikk, men som sagt så ønsker jeg å lære mer om politikk.  Hva vil det si at arbeiderpartiet får en oppslutning på 32,2 prosent? Jeg skjønner ikke helt det dere med poeng og sånt. Hvordan regner de prosentpoeng? 

http://www.tv2.no/2015/08/10/nyheter/hoyre/politikk/arbeiderpartiet/7242683#

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rød farge = Sosialisme

Blå farge = Liberalisme

Hvit farge = Monark/kirke politikk

Svart farge = Islamsk/kalif politikk

Sosialisme handler om at staten skal eie mye og gi folket en service. For eksempel i Norge eies Norsk-tipping, offentlige skoler, sykehus, sykehjem, barnehage osv av staten. Dette er takket være sosialismen. Det handler om å gi folket en service de kan bruke. I sosialismen skal folket betale mer og mer skatt. Men staten skal ta vare på folket. Et eksempel er NAV.

Liberalismen handler om survival of the fittes. De sterkeste overlever og de svakeste dør ut. Liberalismen ønsker at staten skal eie ingenting og folket skal eie alt. Et eksempel på liberalismen er privat skoler, privat sykehus, privat barnehage osv. Liberalismen er det motsatte av sosialismen. I liberalismen ønsker de at folket skal betale mindre skatt, men til gjengjeld skal folket ta vare på seg selv.

Liberalismen og sosialismen kan påvirke hverandre. Et eksempel er sosialistene som bygget et NAV systemet, men de private selskapene skulle ikke tjene penger på NAV. Så kom Liberalismen inn og blandet seg. Dette førte til at NAV nå kjøper kurs fra private selskaper som reaktorskolen osv. Private selskaper tjener penger på arbeidsledige mennesker hos NAV. Dette er et eksempel på forsøk av privatiseringen i NAV fra liberalismens side. Mens sosialismen ønsker å fjerne de private kurs selskape fra NAV og sosialismen mener at det er galt at private selskaper skal tjene penger på arbeidsledige mennesker.

Sosialismen innførte arveavgift. Så dette innebærer dobbeltbeskatning. Det betyr at foreldrene må betale skatt på huset. Også må barna betale skatt når de arver huset. Hensikten med dette er at de sterke må bidra til de svake hos NAV skal få penger. Liberalismen fjernen arveavgift, fordi de mener at alle må ta vare på seg selv.

Hvit poltikk: Kirken var i realiteten en del av norsk politikk, men så ble de sparket ut av norsk politikk. Men hvit politikk symbolisere kirken. Kirken representerer kongefamilien. Kongen er nøytral, men blir representert i politikken gjennom kirken. Som er hvit politikk. Islamsk/Muslim politikk er svart. Svart er det motsatte av kristendoms politikk som er hvit.

I Norge er det kun blå og rød som har politisk makt. Hvit/Kirke/Kongefamilie har blitt kastet ut av politikken.

Og svart politikk altså det motsatte av kristendommen [hvit politikk]. Her er et eksempel på svart politikk.

https://www.youtube.com/watch?v=mvMutWXVxWs

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Hvordan regner de prosentpoeng? 

Det er egentlig helt vanlig prosentregning som du lærte på skolen. 20% = en femdel, hver femte velger vil stemme slik.

"Poeng" kommer inn i bildet når en ser på framgang og tilbakegang. Hvis du har 20 kr i lomma, og neste dag 30 kr, kan du registrere en framgang på 10 kr. Da skulle en kanskje tro at når et parti med 20% oppslutning neste måned får en oppslutning på 30%, har de hatt en framgang på 10%, men dengang ei! Du husker kanskje fra skolen at økning fra 20 til 30 er en økning på 50%? For å komme unna den tvetydigheten sier de at partiet har gått fram 10 prosentpoeng, ikke prosent. (Har du 20 og får en økning på 10%, ender du på 20+2=22).

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hei! Jeg er ganske nybegynner på politikk men ønsker å lære mer, og det interesserer meg. Jeg har allerede meldt meg inn i en politisk ungdomsorganisasjon, men kan ikke så mye om politikk, men som sagt så ønsker jeg å lære mer om politikk.  Hva vil det si at arbeiderpartiet får en oppslutning på 32,2 prosent? Jeg skjønner ikke helt det dere med poeng og sånt. Hvordan regner de prosentpoeng? 

http://www.tv2.no/2015/08/10/nyheter/hoyre/politikk/arbeiderpartiet/7242683#

Nå vet jeg heller ikke hvilken politiske ungdomsorganisasjon du har meldt deg inn i, men jeg ville kanskje revurdert akkurat det beslutningen.

Uansett så er mitt tips til deg at du må tenke selv og ta egne beslutninger. Unngå å ukritisk sluke argumenter som andre kommer med, selv om disse argumentene kommer fra noen som har vært lenge i "gamet". Tenk også litt over hva det partiet du har valgt å støtte faktisk står for.

Sist men ikke minst når det kommer til politikere: ikke hør på hva de sier de skal gjøre, se på hva de faktisk gjør i praksis; det er ofte en veldig stor forskjell på de to tingene. Ihvertfall jeg har lært meg for lenge siden at når en politiker sier en ting, da kan du nesten garantert forvente at denne politikeren kommer til å gjøre det stikk motsatte. Litt kynisk kanskje, men men. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...Liberalismen handler om survival of the fittes. De sterkeste overlever og de svakeste dør ut. Liberalismen ønsker at staten skal eie ingenting og folket skal eie alt. Et eksempel på liberalismen er privat skoler, privat sykehus, privat barnehage osv. Liberalismen er det motsatte av sosialismen. I liberalismen ønsker de at folket skal betale mindre skatt, men til gjengjeld skal folket ta vare på seg selv..

Nå farer du bare med usannheter Rioter, liberalisme handler IKKE om survival of the fittest. Det blir like feil som å si at sosialisme er et diktatur og et enevelde. Mulig du kanskje tenker på sosialdarwinisme?

Til trådstarter: liberalisme (slik jeg ser det ihvertfall) handler om at mennesker i størst mulig skal få være i fred til å leve sine liv slik de ønsker uten at staten skal blande seg inn i absolutt alt. Men det finnes selvsagt ulike grener innenfor liberalismen, så her bør du undersøke litt selv. Kan anbefale den store liberalismetråden her inne på diskusjon.no om du skulle vær interessert. Ellers har du jo liberalismen.no samt bloggene til Turbonello og Onar Åm.

Uansett: ikke ta det verken jeg eller Rioter ser som en fasitt på noe som helst. Undersøk heller litt selv.

Lenke til kommentar

Få en skikkelig utdannelse før du vandrer inn i politikken. Vi har nok av tullinger uten utdannelse og samfunnsforståelse både på Stortinget og i kommunene. Så nettopp at Charter-Hilde stiller til valg som lokalpolitiker i Horten. Nå har jeg overhodet ikke peiling på hvilken utdannelse hun har (så litt forhåndsdømming fra min side), men jeg kan ikke se hva godt det bringer å få enda flere ikke-teknisk utdannede inn i lokalpolitikken. 

Lite eksempel på det er kostnader ved ervervelse av gjenstander. De fleste politikere veit at om man kjøper en bil må den på årlig service. Det er en filleinvestering til 250'000kr. Årlig service, reparasjoner, vedlikehold og etter 10 år ubrukelig. Men når det kommer til bygninger til 50-200 millioner settes det ikke av en krone i drift, vedlikehold, bytting av tekniske installasjoner osv. 

Og det vil mest sannsynlig (og forhåpentligvis) bli vesentlig færre kommuner fremover, og mindre behov for politikere. Jippi (forhåpentligvis)

Endret av newman221
  • Liker 2
Lenke til kommentar

...Liberalismen handler om survival of the fittes. De sterkeste overlever og de svakeste dør ut. Liberalismen ønsker at staten skal eie ingenting og folket skal eie alt. Et eksempel på liberalismen er privat skoler, privat sykehus, privat barnehage osv. Liberalismen er det motsatte av sosialismen. I liberalismen ønsker de at folket skal betale mindre skatt, men til gjengjeld skal folket ta vare på seg selv..

Nå farer du bare med usannheter Rioter, liberalisme handler IKKE om survival of the fittest. Det blir like feil som å si at sosialisme er et diktatur og et enevelde. Mulig du kanskje tenker på sosialdarwinisme?

Til trådstarter: liberalisme (slik jeg ser det ihvertfall) handler om at mennesker i størst mulig skal få være i fred til å leve sine liv slik de ønsker uten at staten skal blande seg inn i absolutt alt. Men det finnes selvsagt ulike grener innenfor liberalismen, så her bør du undersøke litt selv. Kan anbefale den store liberalismetråden her inne på diskusjon.no om du skulle vær interessert. Ellers har du jo liberalismen.no samt bloggene til Turbonello og Onar Åm.

Uansett: ikke ta det verken jeg eller Rioter ser som en fasitt på noe som helst. Undersøk heller litt selv.

Men det blir jo survival of the fittest. Da de rike eier alt og de som ikke har penger klarer ikke å komme seg inn på jobbmarkedet, skolen eller tilgang til sykehus og leger. Siden liberalismen handler om å privatisere alt. Folket får mer frihet, betale mindre skatt, men må klare seg selv. Liberalismen fører jo til en retard samfunn med uteliggere. Men sosialismen fører til en diktaturstat. I sosialismen skal staten eie mer, mer og mer. Mens de private skal eie mindre. I Norge balanserer man mellom sosialisme og liberalisme gjennom kommunevalg og stortingsvalg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Men det blir jo survival of the fittest. Da de rike eier alt og de som ikke har penger klarer ikke å komme seg inn på jobbmarkedet, skolen eller tilgang til sykehus og leger. Siden liberalismen handler om å privatisere alt. Folket får mer frihet, betale mindre skatt, men må klare seg selv. Liberalismen fører jo til en retard samfunn med uteliggere. Men sosialismen fører til en diktaturstat. I sosialismen skal staten eie mer, mer og mer. Mens de private skal eie mindre. I Norge balanserer man mellom sosialisme og liberalisme gjennom kommunevalg og stortingsvalg.

Det var da veldig til simplifisering og svartmaling.

At folk i større grad bør være i stand til klare seg selv er ikke synonymt med at man får et sosialdarwinistisk samfunn der folk dør på gatene, såpass håper jeg du ser. Det går helt fint å ha ting som nestekjærlighet, medmenneskelighet og omsorg for andre også i et liberalistisk samfunn. Faktisk så vil du nok bli forbløffet over hva mennesker kan få til dersom man lar de være i fred.

Uansett så trenger vi ikke å gjøre dette om til en ny "liberalisme" tråd, det har vi allerede. 

Mitt budskap til trådstarter er uansett at han/hun selv må sette seg inn i ting, og så gjøre seg opp sin mening ut i fra det.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Du kan gå til anskaffelse av Øyvind Østeruds bok, Statsvitenskap: Innføring i politisk analyse. 

Dette er boken de bruker i innføringsemnet i Statsvitenskap og den er ganske bra. Det vil gi deg en del forståelse av hvordan det politiske systemet fungerer. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at etter å ha lest denne boken kan du like mye om statsvitenskap som de på Stortinget (omtrent).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...