vnp Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Bildet jeg tar blir helt svart. Mulig jeg misforstår noen, men med 1/8000 sekund og bilde av en skjerm blir selvsagt bildet helt svart (hvis ikke ISO står til noen hundre tusen). Det skjermen viser avhenger av hvordan kameraet er innstilt. På de fleste modeller kan man velge om skjermen skal vise live view som gjør det lett å se hva som kommer med, eller om den skal simulere resultatet av valgt eksponering. Har du valgt det første påvirkes ikke skjermbildet av valgt eksponering (men det er gjerne et varsel om under/overeksponering). Jeg testet bare for å teste og tok bilder av din post, så jeg selv får se om det var forskjell mellom mitt utstyr og dette utstyret du skriver trenger ISO på noen hundre tusen for å ta bilde av en skjerm, med 1/8000sek. På ISO 100 og f/1.4 kan jeg såvidt skimte teksten men fint lese den om jeg ser i 100%, også blir det gradvis lyserer bilde ettersom ISO økes. På ISO3200 så blendet kameraet ned til f/1.6. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Men altså. Er ikke hele poenget til preview-knappen å vise meg hvordan bildet vil bli seende ut om jeg tar et bilde med gjeldende innstillinger? I såfall bør det kun vise et steike svart bilde om jeg stiller ned til 1/8000 og befinner meg i et dunkelt belyst rom. Enig, eller har jeg misforstått brukermanualen? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Den funksjonen der du henviser til er for å vise dybdeskarpheten i søkeren. (med innstillingene du har valgt for blender) AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Men for å utdype litt problematikken din, jeg så på min egen skjerm, den justerer seg etter hvordan bildet blir seende ut, men hos meg kun 3 stops opp og ned fra "optimal" eksponering, så om man ekstremt under eller overeksponerer så blir ikke skjermen riktig lenger. AtW Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Skjønner. Hvorfor er det ikke noen "ordentlig" preview-funksjon på dette kameraet? Jeg hadde det på mitt forrige (Samsung NX300), og der kunne du virkelig stole på at bildet du så i søkeren ble nesten identisk med det faktiske bildet. Det er en veldig grei funksjon å ha. Lenke til kommentar
thotta Skrevet 27. august 2015 Forfatter Del Skrevet 27. august 2015 Men for å utdype litt problematikken din, jeg så på min egen skjerm, den justerer seg etter hvordan bildet blir seende ut, men hos meg kun 3 stops opp og ned fra "optimal" eksponering, så om man ekstremt under eller overeksponerer så blir ikke skjermen riktig lenger. AtW Snakker du om Olympus OM de m-10, nå? Vet du om dette er standard oppførsel for preview i alle kamera, eller er det varierer fra kamera til kamera? Skjønner. Hvorfor er det ikke noen "ordentlig" preview-funksjon på dette kameraet? Jeg hadde det på mitt forrige (Samsung NX300), og der kunne du virkelig stole på at bildet du så i søkeren ble nesten identisk med det faktiske bildet. Det er en veldig grei funksjon å ha. ja, skulle gjerne hatt en godt fungerende slik funksjon. Tolker vi det slik at din Olympus fungerer som den skal, og at dette er det som tilbys av preview i denne modellen? Det virket som fo2re var mer imponert Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Skjønner. Hvorfor er det ikke noen "ordentlig" preview-funksjon på dette kameraet? Jeg hadde det på mitt forrige (Samsung NX300), og der kunne du virkelig stole på at bildet du så i søkeren ble nesten identisk med det faktiske bildet. Det er en veldig grei funksjon å ha. Ja kanskje greit, har aldri hatt bruk for det personlig, under eller overeskponerer aldri så mye, ser ikke det stor poenget, men sikkert noen som har nytte av det. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Men for å utdype litt problematikken din, jeg så på min egen skjerm, den justerer seg etter hvordan bildet blir seende ut, men hos meg kun 3 stops opp og ned fra "optimal" eksponering, så om man ekstremt under eller overeksponerer så blir ikke skjermen riktig lenger. AtW Snakker du om Olympus OM de m-10, nå? Vet du om dette er standard oppførsel for preview i alle kamera, eller er det varierer fra kamera til kamera? Vet ikke, mitt kamera er EM5 AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå