Gå til innhold

Speilløst systemkamera, manuell justering av blender/lukker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal anskaffe meg et speilløst systemkamera. Har tidligere hatt et speilrefleks som jeg har benyttet som hovedkamera for all fotografering ifbm. ferie, familie, entusiast m.v. Ser at jeg etterhvert lar det ligge hjemme på ferieturer osv. til fordel for nytt mobilkamera. Ønsker likevel å dyrke foto-interessen videre, selv om jeg ikke har opparbeidet den helt store kunnskapen enda. Jeg ser da de speilløse systemkameraene som en ideell løsning.

Jeg vil gjerne lære mer om fotografering, og utvide min kunnskap og ønsker å utforske manuelle innstillinger. Spesielt justering av dybdeskarphet og lukkertid er noe jeg ønsker å lære meg å beherske mer.

Liker godt motiver med landskap, urban-foto, industri m.m.

Funksjoner jeg kunne ønske meg er:

- Rask/enkel stilling av blender og lukker, helst manuelle hjul. Spesifikt ønsker jeg å se effekten av mine instillinger FØR jeg tar bildet.

- Grei vidvinkel fremfor zoom - ser ikke zoom som veldig viktig for det jeg ønsker å fokusere på. Om ikke fast-objektiv, så iallfall så iallfall bedre fokus på vidvinkel fremfor zoom.

- Bildestabilisiering

- Ser IKKE for meg at jeg kjøper VELDIG mange ulike objektiver (til å begynne med iallfall) - gjerne et strandard vidvinkel (med litt zoom) + et fast objektiv for konkrete anledninger etterhvert.

- Wifi for overføring til data/mobil er veldig ønskelig.

- Mulighet for timelapse vil jeg gjerne ha.

- Vanntettet hadde vært kult, men langt ifra noe must hvis det går veldig på bekostning av utvalg og pris.

- App-styring for fjernutløser hadde også vært veldig greit, så slipper jeg å kjøpe spesifikt ekstra-utstyr for dette. Er litt allergisk mot separat ekstra-utstyr for alt mulig.

- Mulighet for følgefokus ikke så viktig...

- Har noen slike kamera lokasjons-tagging med gps?

- Enkle og oversiktlige menyer er absolutt en fordel.

Synes også design kan ha litt å si. Dette bør selvfølgelig ikke være avgjørende, men det er tross alt fett meg et kamera som ser bra ut. Liker godt designet til Fuji X-serien, og noen av Samsung-kameraene.

Innser det det er mange ønsker her, og innser at alt gjerne ikke kan innfris i et enkelt kamera, men setter veldig pris på tips, råd og anbefalinger. Prismessig tenkte jeg å jeg strekke meg til ca. 6000 ++.

Ser meg litt blind på alle mulige modeller, også etter å ha lest diverse tråder her på forumet.

Penser meg fort inn på merkene Fujifilm, Olympus, Samsung og Pansonic etter å ha lest litt.

Har bl.a. sett denne samletesten som gir mange gode eksempler:
Problemet er å velge.
Alle tips og råd mottas med takk :-)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Olympus har bildestabilisering, og E-M10 liker i rundt den prisklassen, 5000 uten kitlisen, og rundt 6490 i sølv (men 6000 i sort, eg veit ikkje forskjellen her uten om fargen) med kitlinse (du har også E-M5 som liker rundt den prisklassen). Eg trur det er berre det nyaste Panasonic kamera som har bildestabilisering. Fuji er eg litt usikker på ettersom eg ikkjer har hatt erfaring med dei, men trur ikkje dei har. Samsung har ikkje alt for mange interessane kamerar i den pris klassen (NX-500 viss du er interessert i 4k, men ikkje viss du vil ha søker).

Viss bildestabilisering er viktig så er Olympus trurleg det rette kamera for deg. Liker du manuelle hjul så er Fuji noe for deg. Samsung er relativt nye på marknadet, men begyrjer å få ein del linser men ikkje det heilt store utvalgte iforskjell til M43 og Fuji.

Endret av Spøkelsefjes
Lenke til kommentar

hmm.. ja, jo jeg liker veldig godt fysiske hjul for instillinger... liker veldig godt tanken på å kunne gjøre endringer via hjulene, og se resultatet umiddelbart.

Den olympusen blir ofte trukket frem, men blir beskyldt for komplisert, lite intuitiv meny.

Lenke til kommentar

hmm.. ja, jo jeg liker veldig godt fysiske hjul for instillinger... liker veldig godt tanken på å kunne gjøre endringer via hjulene, og se resultatet umiddelbart.

Den olympusen blir ofte trukket frem, men blir beskyldt for komplisert, lite intuitiv meny.

Eg anbefaler deg til å ta ein titt på denne youtube siden: https://www.youtube.com/playlist?list=PLwIVS3_dKVpsvHpUm-K_x5ArD-HxjjjjM.

Dei har 1 timers lang kamera toturials for både EM-10 (og EM-5II) plus eit par av Fuji sine kamera. Du får sjå korleis menyene er, og korleis du gjer dei forskjellige funksjonene med kamera. Sjå om noen av dei passer for deg.

Lenke til kommentar

Jeg har Olympus E-M5 mk2 og jeg liker hjulene veldig godt. Det er også enormt med innstillingsmuligheter til hvordan hjulene skal fungere. Altså at man kan endre på funksjonen etc.

Det har også en knapp som skal vise hvordan bildet skal se ut før man tar det, men helt ærlig så har jeg ikke fått den til å funke 100 %.

F.eks endrer jeg på lukkertiden og forventer at bildet da blir seende enten lysere eller mørkere ut, men forhåndsvisningen og bildet blir gjerne veldig forskjellig.

Der var derimot Samsung NX300 veldig bra. Forhåndsvisningen var alltid veldig likt bildet. (Merk at nx500 er lansert nå)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg skjønner ikke helt det med at noen synes at menyene er kompliserete på Olympus. Det meste kan man styre fra en trykkfølsom skjerm (i motsetning til hva mange andre merker kan). Det handler vel mer om hva man er vandt med fra før...

Jeg kjøpte nettopp en Panasonic. Mye mer komplisert (for meg).

Lenke til kommentar

Du kan jo vurdere å teste eldre objektiver tilpasset til speilløst systemkamera. Da er du tvunget til å levere det meste med manuelle instillinger og læringskurven blir brattere. Resultatene fra en eldre helmanuell "100 kroners" 50mm 1.8 vil gi deg bedre og mer inspirerende bilder kontra kitzoomen som følger med digitale systemkamera.

Lenke til kommentar

Læringskurven blir brattere ?

Jeg har EVF i Olympusene som gjør at jeg ser faktisk eksponeringen sånn bildet blir når skrur på hjulene, og noe mer genialt for å kunne ta bilder er vel ikke oppfunnet enda ?

Er ikke det litt sånn "ser hvordan bildet var rett før du tok det"? F.eks. på actionfoto, det er jo litt forsinkelse i det bildet du ser, eller …? Funker sikkert fint på ting som står stille, sånn som murvegger og modeller. Men til fotografering av "øyeblikk" så er det vel litt "flaks" om man får noe bra. Eller er jeg på villspor nå? Fortell du som vet, og kan bruke de kameraene.

Lenke til kommentar

Jeg har EVF i Olympusene som gjør at jeg ser faktisk eksponeringen sånn bildet blir når skrur på hjulene, og noe mer genialt for å kunne ta bilder er vel ikke oppfunnet enda ?

Er ikke det litt sånn "ser hvordan bildet var rett før du tok det"? F.eks. på actionfoto, det er jo litt forsinkelse i det bildet du ser, eller …? Funker sikkert fint på ting som står stille, sånn som murvegger og modeller. Men til fotografering av "øyeblikk" så er det vel litt "flaks" om man får noe bra. Eller er jeg på villspor nå? Fortell du som vet, og kan bruke de kameraene.

Ja, du er faktisk på villspor. Jeg bruker E-M1 som sportskamera, og har ingen problemer med det. Ja det er et par ms forsinkelse pga prosessering, men det er ikke noe spesiell forsinkelse som trekkes frem. - ja, på tidligere generasjoner, var det verre. Utrolig hvordan disse fordommene henger igjen når teknologien har gått såpass mye frem som den har.

• Liker 2
Lenke til kommentar

I og med at E-M10 MkII ble lansert i dag, så er det vel rimelig å tro at det bør komme noen meget gode tilbud på E-M10 om ikke så lenge.

Olympus E-M10 har to kontroll-hjul, slik at det er lett å bruke den i helmanuell modus. Det er dog ikke gjort på samme måte som f.eks. Fuji X-T1. Men du vil ha full kontroll hvis du vil.

Noen synes menyene til Olympus er horrible, andre synes de er greie. Jeg synes de er midt på treet. Du må jobbe litt for å sette opp kamera slik at det oppfører seg slik du vil; men etterpå kan du glemme menyene. Jeg er bare innom menyen på min E-M5 når jeg skal formatere minnekortet.

Lenke til kommentar

Ja, du er faktisk på villspor. Jeg bruker E-M1 som sportskamera, og har ingen problemer med det. Ja det er et par ms forsinkelse pga prosessering, men det er ikke noe spesiell forsinkelse som trekkes frem. - ja, på tidligere generasjoner, var det verre. Utrolig hvordan disse fordommene henger igjen når teknologien har gått såpass mye frem som den har.

Takk for svar. Er alltid lærerikt når folk kan avvise fordommer en måtte ha.

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Så fint at det kom enda litt mer respons her da  :)

Ja, det er jo akkurat dette jeg er ute etter. Og når du fremstiller det som at dette virkelig fungerer bra, så er jo dette veldig interessant. Tror jeg må komme meg i en butikk å få fiklet litt med dette kameraet.

I og med at E-M10 MkII ble lansert i dag, så er det vel rimelig å tro at det bør komme noen meget gode tilbud på E-M10 om ikke så lenge.

Olympus E-M10 har to kontroll-hjul, slik at det er lett å bruke den i helmanuell modus. Det er dog ikke gjort på samme måte som f.eks. Fuji X-T1. Men du vil ha full kontroll hvis du vil.

Noen synes menyene til Olympus er horrible, andre synes de er greie. Jeg synes de er midt på treet. Du må jobbe litt for å sette opp kamera slik at det oppfører seg slik du vil; men etterpå kan du glemme menyene. Jeg er bare innom menyen på min E-M5 når jeg skal formatere minnekortet.

Ikke gjort på samme måte som Fuji? Mener du at de har vesens forskjellig tilnærming til dette, eller er det mer forskjeller i detaljer du tenker på?

Og det har kommet en MkII, sier du? Ja det var jo nyttig info mtp. kommende tilbud, som du nevner, ja  :hm:

Lenke til kommentar

Som sagt så sliter jeg også med "se hvordan bildet skal komme til å se ut ved gjeldende innstillinger"-knappen (default på fremsiden ved siden av objektivet. shutter-ikon).

Når jeg trykker den inn og holder den inne forventer jeg at jeg skal se at bildet blir mørkere om jeg øker lukkertiden og vice versa, men bildet jeg får opp er ikke representativt for bildet som blir tatt. Noe som fører til at jeg ofte ender opp med 3-4 bilder for å få korrekt eksponering hvis jeg forflytter meg til steder med annen type belysning.

Har forøvrig e-M5 Mk2

Lenke til kommentar

Som sagt så sliter jeg også med "se hvordan bildet skal komme til å se ut ved gjeldende innstillinger"-knappen (default på fremsiden ved siden av objektivet. shutter-ikon).

Når jeg trykker den inn og holder den inne forventer jeg at jeg skal se at bildet blir mørkere om jeg øker lukkertiden og vice versa, men bildet jeg får opp er ikke representativt for bildet som blir tatt. Noe som fører til at jeg ofte ender opp med 3-4 bilder for å få korrekt eksponering hvis jeg forflytter meg til steder med annen type belysning.

Har forøvrig e-M5 Mk2

Du har sikkert ikke det på i menyen, på mitt sony så heter det "live view display setting effect" ( velg ON ), ikke sikker på hva olympus kaller det men du finner det sikkert en eller annen plass i menyen. Da ser man hvordan bilde blir før man tar det når man stiller inn på lukker, blender, iso osv

Endret av Tom.E.S.
Lenke til kommentar

Har forøvrig e-M5 Mk2

Du har sikkert ikke det på i menyen, på mitt sony så heter det "live view display setting effect" ( velg ON ), ikke sikker på hva olympus kaller det men du finner det sikkert en eller annen plass i menyen. Da ser man hvordan bilde blir før man tar det når man stiller inn på lukker, blender, iso osv

Joda, den er på. Problemet er at den "prøver", men bommer veldig.

edit: Prøvde nå ved å rette kameraet mot dataskjermen min. I søkeren er hele skjermbildet klart og tydelig. Jeg stiller lukkertiden til 1/8000 og trykker inn hurraknappen. Bildet i søkeren blir da marginalt mørkere, men jeg kan fremdeles fint lese teksten på dataskjermen gjennom søkeren.

Bildet jeg tar blir helt svart.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Ikke gjort på samme måte som Fuji? Mener du at de har vesens forskjellig tilnærming til dette, eller er det mer forskjeller i detaljer du tenker på?

Det er mindre forskjeller - små detaljer som kan bety mye for enkelte, særlig for oss som har fotografert siden dinosaurene gikk på jorden. På Fuji er det et hjul på toppen for lukkertider - der lukkertidene er skrevet opp på hjulet. Blender stilles på en ring på selve objektivet, også der ser du verdiene som er valgt (på de fleste objektivene i hvertfall).  På Olympus huset, så er det to hjul som det ikke er noe markeringer på. Ulempen er at du ikke ser hva hjulene brukes til, fordelene er at du kan bytte om på hvilket hjul som gjør hva, slik at du får det brukergrensesnittet du liker best. Dette er slik de fleste moderne husene virker.

Objektivt sett, så er det ikke slik at det ene er bedre enn det andre. Jeg liker begge måter å gjøre ting på.

Og det har kommet en MkII, sier du? Ja det var jo nyttig info mtp. kommende tilbud, som du nevner, ja  :hm:

Alle kameraene er nå så gode at jeg konsekvent kjøper utgående hus som er på supertilbud :)

Lenke til kommentar

edit: Prøvde nå ved å rette kameraet mot dataskjermen min. I søkeren er hele skjermbildet klart og tydelig. Jeg stiller lukkertiden til 1/8000 og trykker inn hurraknappen. Bildet i søkeren blir da marginalt mørkere, men jeg kan fremdeles fint lese teksten på dataskjermen gjennom søkeren.

Det går ikke an å velge en annen tonekurve for liveview, da?

Har lest om i hvert fall en av speilløsprodusentene (men om det var Oly, Pana eller Sony husker jeg ikke) som har flere tonekurver for søkeren, blant annet en veldig flat som skal hjelpe ved manuellfokus i dårlig lys.

Lenke til kommentar

Mulig jeg misforstår noen, men med 1/8000 sekund og bilde av en skjerm blir selvsagt bildet helt svart (hvis ikke ISO står til noen hundre tusen). Det skjermen viser avhenger av hvordan kameraet er innstilt. På de fleste modeller kan man velge om skjermen skal vise live view som gjør det lett å se hva som kommer med, eller om den skal simulere resultatet av valgt eksponering. Har du valgt det første påvirkes ikke skjermbildet av valgt eksponering (men det er gjerne et varsel om under/overeksponering).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...