Gå til innhold

Valget 2017 - Hvem tror du har en god sjanse til å vinne valget?


Anbefalte innlegg

Hvem tror du har en god sjanse til å vinne valget i 2017?

 

Har sett på flere meningsmålinger der AP og alle de andre demokrat-sosialistiske partier leder. Det er jo selvfølgelig litt for tidlig å si hvem av partiene som har en stor sannsynlighet til å vinne, eller er det egentlig det? 

 

Hvem tror du leder godt an fremover?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-aj7hPT

Ettersom det har vært mye ordspill med FRP's per sandberg og KRF's hareide så tror jeg sannsynligheten for at KRF går over til rød-grønn igjen er meget stor, og dermed er sjansen større for at de rød-grønne vinner dessverre. Man får bare håpe flere stemmer slik at blå/blå igjen får styre.

Endret av Slettet-aj7hPT
Lenke til kommentar

Det er uansett ganske vanskelig å kunne vite hvem som vinner valget om to år. 

Men slik jeg ser det, så blir det slik:

 

Alt 1: Dagens regjering klarer å innfri flere av sine løfter, og tar mer ansvar for vårt samfunn. De må få gjort noe med både sykehus, bomstasjon, bedre politi og slikt. De må og være til mer hjelp for industrien som sliter her til lands, særlig i oljen pr dags dato. Partiene i regjeringen samt støttepartiene må og være flinkere til å samarbeide, og ikke hakke ned på hverandre. Velgerne ønsker ikke rot og usikkerhet. FrP burde da kanskje gi enkelte av sine munnkurv eller noe. 

De vil vel da ha større mulighet til å kunne forsette fire nye år. Særlig om f.eks Ap klarer å dumme seg litt ut og. De har nok av tullinger i partiet de og. 

 

Alt 2: Regjeringen vil jobbe sterkt med å få til søndagsåpne butikker, og forsetter å planlegge nye veier med bompengedrift. 

De velger heller som nå og bare se på at arbeidsledigheten bare stiger, uten å gjøre noen gode grep. Kanskje de velger å gi de rikeste enda en ekstra skattelette, slik at de rikeste blir enda mer fornøyd. Kanskje de klarer å få lakrispipene i butikkene også, noe alle nordmenn savner så sårt. Og mer amper stemning mellom regjeringspartiene og støttepartiene kan fort komme. Også at det blir minst like lang ventetid på sykehusbehandlig. Samt enda mer fraværende politi, noe som der muligens ser ut til å bli. Det ville kanskje ikke vært så ille, om politiet selv hadde blitt bedre rustet opp, noe regjeringen kanskje ikke vil klare å få til. Forsvaret legger ned det aller meste, og usikkerheten for landets sikkerhet bare blir dårligere. Dagens politi får fast bevæpning, noe som gjør at det bare blir flere skyteepisoder og ellers mer usikkerhet for folket.  

Jeg tviler da på at regjeringen vil få fire nye år. 

 

Det er masse som kan skje innen neste stortingsvalg ennå. Det blir vel og avgjørende hvordan statsbudsjettet vil bli de to neste årene, og hva regjeringen vil få til eller ikke. 

Det er mye som kan snus på den tiden. 

Lenke til kommentar

Jeg er faktisk litt uenig i at regjeringen må være mer til hjelp for oljeindustrien. Det er en bransje som har utviklet seg til et enormt monster uten kostnadskontroll over altfor lang tid, og det trengs å moderere den vesentlig. 

Absurd lønnsnivå, og kostnadsnivået ved prosjektering og bygging er hinsides. Først nå har de begynt sånn smått med standardkomponenter istedetfor å redesigne noe skreddersydd akkurat for dette prosjektet. Hvordan hadde det fungert i byggebransjen f.eks? Dersom alle vinduer, dører og resten av byggematerialene ble spesialbestilt på særmål? 

Den bransjen trenger en nedgang for å få slanket og effektivisert seg betraktelig. Trist at det drar med seg AS Norge i sluket, men det får være lærepengen av å bli altfor avhengig av en sektor uten kontroll. 

 

Når det gjelder formueskatt kan det definitivt være en god idé å se på den problematikken. Neste år, når skatteregning for 2015 skal gjøres opp, oljebransjen blør som bare det, dundrende underskudd, oppsigelser og permisjoner... Så kommer det en skatteregning på noen millioner til eierne (de som betaler lønna til de ansatte), som de ikke har mulighet til å betale siden selskapet gikk noen titalls millioner i minus. Hva må de gjøre? Selge selskapet i nedgangstider er ulurt, så eneste som gjenstår er å 1) låne penger til en høy rente for å betale formuesskatt, 2) Sparke noen ansatte for å kutte kostnader. 

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Jeg har mistet litt lysten til å stemme noe som helst. Uansett hvem som vinner så blir det et litte sentrumsparti rett over sperregrensen som sitter i vippeposisjon og får avgjøre flere viktige saker. Jeg synest personlig det blir helt feil og er en stor svakhet med vårt politiske system.

 

Dersom det går an å stemme blankt i kommunevalg så vurderer jeg sterkt å gjøre det eller bli sittende hjemme.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nå i disse valgtider vil jeg gjerne få benyttet anledningen til å minne alle på at det parlamentarisk systemet vi har nå er et system som er laget av eliten for eliten. Det var adelen som i sin tid ønsket et representativt parlamentarisk system fremfor et direkte demokrati (slik de har i Sveits), ikke folket. Det systemet vi har i dag kan på mange måter minne om romernes republikk, der var det og en liten elite som satt på toppen og skulle avgjøre hva som var til det beste for folket. Sagt på en annen måte: vi får lov hvert fjerde år lov til å lever inn en lapp der vi sier hvem vi ønsker skal være våre "overlords" for de neste fire årene, men utover det så har det norske folk ingenting de skulle ha sagt i avgjørelser som taes.

 

Nå skal det imidlertid være sagt at systemet ble utformet i en tid da Norge var land med utrolig dårlige kommuniksjonskanaler, pluss at det var så-som-så med lese- og skrivekunnskaper; så på den måten kan man si at det representative parlamentariske systemet var et produkt av sin tid. Men i dagens informasjonssamfunn hvor man kan kommunisere med mennesker på andre siden av kloden i sanntid, da bør det er det ikke lenger noen grunn til å tviholde på gamle styringsformer. Tiden er overmoden for å tenke nytt.

 

Med andre ord: dette er kanskje en liten oppfordring til å stemme på partier som vil frata politikerne deres makt. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg har mistet litt lysten til å stemme noe som helst. Uansett hvem som vinner så blir det et litte sentrumsparti rett over sperregrensen som sitter i vippeposisjon og får avgjøre flere viktige saker. Jeg synest personlig det blir helt feil og er en stor svakhet med vårt politiske system.

 

Dersom det går an å stemme blankt i kommunevalg så vurderer jeg sterkt å gjøre det eller bli sittende hjemme.

Det er en konsekvens av parlamentarismen... kombinert med politikere som kaster alle prinsipper på havet og inngår samarbeid med "hvem som helst" for å kunne komme inn i maktens korridorer.

Lenke til kommentar

Nå i disse valgtider vil jeg gjerne få benyttet anledningen til å minne alle på at det parlamentarisk systemet vi har nå er et system som er laget av eliten for eliten. Det var adelen som i sin tid ønsket et representativt parlamentarisk system fremfor et direkte demokrati (slik de har i Sveits), ikke folket. Det systemet vi har i dag kan på mange måter minne om romernes republikk, der var det og en liten elite som satt på toppen og skulle avgjøre hva som var til det beste for folket. Sagt på en annen måte: vi får lov hvert fjerde år lov til å lever inn en lapp der vi sier hvem vi ønsker skal være våre "overlords" for de neste fire årene, men utover det så har det norske folk ingenting de skulle ha sagt i avgjørelser som taes.

 

Nå skal det imidlertid være sagt at systemet ble utformet i en tid da Norge var land med utrolig dårlige kommuniksjonskanaler, pluss at det var så-som-så med lese- og skrivekunnskaper; så på den måten kan man si at det representative parlamentariske systemet var et produkt av sin tid. Men i dagens informasjonssamfunn hvor man kan kommunisere med mennesker på andre siden av kloden i sanntid, da bør det er det ikke lenger noen grunn til å tviholde på gamle styringsformer. Tiden er overmoden for å tenke nytt.

 

Med andre ord: dette er kanskje en liten oppfordring til å stemme på partier som vil frata politikerne deres makt. :)

Veldig bra innlegg, ? men hvilket parti skal man stemme på som vil frata politikerne deres makt? Tenker du på Norgespartiet? (tror jeg de het) de vil vel ha folkeavstemninger i viktige saker, men de må vel allikevel ha en eller annen politisk retning, hver minste ting kan vel ikke avgjøres med folkeavstemninger. Etter slik jeg husker med Norgespartiet ville de ikke delta i politiske diskusjoner eller velge å støtte høyre eller venstre siden. Jeg tror det blir vanskelig å praktisere en slik politikk. Ellers så har vel ikke Norgespartiet fått nok antall underskrifter som de trenger heller, men det kan jo fort ordnes.

 

http://norgespartiet.no

 

http://norgespartiet.no/underskrift.html

Endret av Gilmour
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Veldig bra innlegg, men hvilket parti skal man stemme på som vil frata politikerne deres makt? Tenker du på Norgespartiet?

Takk for det. :)

 

Jeg vil nok stemme på Liberalistene dersom det blir mulig, hvis ikke blir det en blank stemme fra meg; både i kommunevalget og ved Stortingsvalget.

Lenke til kommentar

Er nok ikke lenge til AP får Hadia Tajik som partileder. APU har allerede han fra syria som tok over etter Eskil Pedersen.

Og når innvandringspartiet kommer er det for sent til å gjøre om på denne syke innvandringspolitikken.

Jeg tror desverre du har mye rett i det du skriver. Det er jo enda en god grunn til å melde seg ut av LO som jo er en del av AP

Lenke til kommentar

LO er da ikke en del av AP? Det støttes av AP, ja, men det er jo ikke underlagt dem? 

Eller er jeg helt på jordet nå?

 

Du skal vel være ganske blind for ikke å se de tette båndene mellom dem, noe som er utrolig respektløst overfor folk som delvis motvillig er medlem av LO og stemmer andre parti.

Lenke til kommentar

Du skal vel være ganske blind for ikke å se de tette båndene mellom dem, noe som er utrolig respektløst overfor folk som delvis motvillig er medlem av LO og stemmer andre parti.

Tette bånd er én ting. Å være en del av det er noe annet. 

 

Men ja, jeg synes de kunne holdt seg for god til å støtte noen politiske partier, uansett hvem det hadde vært.

Lenke til kommentar

Hvem tror du har en god sjanse til å vinne valget i 2017?

 

Begge sider har pr. idag en rimelig sjanse. Og det spiller ingen som helst rolle. Alle partier fra FrP til SV er sosialdemokratiske partier som ønsker en statskontrollert økonomi. De partiene som ønsker noe annet, som Rødt på den ene siden (av markedsliberalismen) og Liberalistene på den andre, kommer ikke over sperregrensen, om de kommer på tinget i det hele tatt. Så vi får mer av det samme: Partiene vinner litt her og taper litt der, og KrF selger sin stemme i bytte med kristne formålsparagrafer etc.

 

Norgespartiet får aldri nok underskrifter, og om de fikk det, ville de ikke klart å stille lister. Så mange konspirasjonsteoretikere er det ikke i landet. Et edruelig parti for direktedemokrati kunne vi derimot godt ha fått.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...