tom waits for alice Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Jeg har en hytte som i sin tid er arvet som særeie, og ønsker nå å gjøre den til felleseie med min kone i en byttehandel med annen formue. Hva må jeg gjøre for at en slik avtale skal være arverettslig gyldig? Trenger jeg advokatbistand til noe så simpelt, eller holder det med en bevitnet avtale? Må den tinglyses?Og må jeg på noen måte rapportere dette til skattevesenet eller andre i tillegg? For å gjøre saken ørlite mer komplisert skal all arv deles i farsarv og morsarv når den tid kommer, siden min kone har et særkullsbarn som arver fra sin egen far. Får det noen innvirkning på ordlyden i en slik avtale, eller en avtale om det jeg får i bytte? Geir Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Dersom en arvelater har bestemt at dette skal være særeie i testement er dette uten videre bindende for deg. Du kan ikke endre en slik bestemmelse med mindre testamentet bestemmer at du kan gjøre det, jfr. ekteskapsloven § 48. I medhold av stiftelsesloven § 55 kan imidlertid en særeiebestemt arv eller gave omdannes slik at klausulen bortfaller. Stiftelsestilsynet praktiserer en liberal linje hvis det er gått lang tid siden klausulen ble etablert og ekteskapet har vært langvarig. Tilsynet har en informasjonsside om dette her. Hvis du ikke har noe annet særeie som skal omdannes til felleseie, og heller ikke ønsker å etablere noe nytt særeie, er et vedtak fra Stiftelsestilsynet alt du trenger, også i arvemessige henseende. Omdanning fra særeie til felleseie er ikke en skatterettslig relevant disposisjon. Skillet farsarv-morsarv er relativt automatisk i arvelova, men her er det nye regler på trappene som kan få betydning for dere (blant annet vil ektefelle prioriteres (enda) høyere enn barn). Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 10. august 2015 Forfatter Del Skrevet 10. august 2015 (endret) Takk for svar krikkert. I det aktuelle tilfellet var "motytelsen" en leilighet min kone arvet, dog uten noe testamente. Leiligheten er alt solgt, så der er det bare snakk om felles disposisjon av pengene vi fikk for den, men hytta ønsker vi å beholde. Testamentet sier ikke noe annet enn at all arv skal være vedkommende barns særeie. Det var hans idé og ikke mitt ønske, og resten av arven fra ham er for lengst gått i felleskassa, men sånn er det nå formulert. Edit: Testamentet er skrevet for 20 år siden, og han døde for 13 år siden. Vi har vært gift i 30 år, det er vel relativt lenge... Jeg skal kontakte stiftelsestilsynet. Geir Endret 10. august 2015 av tom waits for alice Lenke til kommentar
toth Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 (endret) Siden du sier at det skal være en form for byttehandel, kan du ikke bare selge henne 50% av hytta for 50% av formuen det er snakk om? Om du ikke enkelt kan omdanne fra sær- til felleseie, kan du vel fin selge (deler av)hytta likevel? ..se selvsagt bort fra forslaget om det medfører masse dokumentavgift og mas. Endret 13. august 2015 av toth 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. august 2015 Forfatter Del Skrevet 13. august 2015 Siden du sier at det skal være en form for byttehandel, kan du ikke bare selge henne 50% av hytta for 50% av formuen det er snakk om? Om du ikke enkelt kan omdanne fra sær- til felleseie, kan du vel fin selge (deler av)hytta likevel? ..se selvsagt bort fra forslaget om det medfører masse dokumentavgift og mas. Takk toth. Jeg tenkte på det samme. Vet ikke om det er dokumentavgift på hytter... Er det juridisk mulig? Geir Lenke til kommentar
toth Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 Dokumentavgift gjelder all fast eiendom, men: Kven slepp å betale dokumentavgift?Stortinget har gitt fritak frå plikta til å betale dokumentavgift i enkelte situasjonar. Ei fullstendig oversikt over alle fritaksgrunnane finn du i rundskrivet om dokumentavgift frå Toll- og avgiftsdirektoratet. Her gir vi deg ei oversikt over dei vanlegaste situasjonane der dokumentavgifta blir heilt eller delvis redusert. Dersom du meiner å ha rett på eit av fritaka, må du skrive paragrafen som heimlar fritaket i punkt 3 i skøytet. Skriv også nokre ord om kva det gjeld, og legg ved nødvendig dokumentasjon. Det kan vere lurt å gi ei nærmare forklaring i eit følgjebrev. Dersom du ikkje finn ein fritaksparagraf som passar til din situasjon, må du betale full dokumentavgift. Avgiftsberekninga og spørsmål om eventuelle fritak blir avgjorde av tinglysingsstyresmakta når dokumenta er sende inn til tinglysing via ordinær postgang. Vi kan ikkje svare på konkrete avgiftsspørsmål på førehand. Hugs at du må betale tinglysingsgebyr, sjølv om du har rett på fritak for dokumentavgift. Tinglysingsgebyret er 525 kroner per dokument som vert tinglyst. Les meir om kostnadar ved tinglysing. Ektefellar, jf. stortingsvedtaket § 2 e).Tinglysing av skøyte som overfører eigedom mellom ektefellar under ekteskapet, er friteken for dokumentavgift. Dette gjeld alle eigedomar, både eigedomar i felleseige og i særeige.http://www.kartverket.no/Eiendom-og-areal/Tinglysing-av-eiendom/Hvordan-tinglyse/Dokumentavgift/Fritak-for-dokumentavgift/ 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 Særeie handler ikke om hvem som eier gjenstanden. Det følger av ekteskapsloven § 31 at ekteskapet ikke gjør noen endringer i ektefellenes eiendomsrett (med visse unntak for felles bolig o.l.). Når man snakker om eiendomsrett snakker man om sameie (det man eier sammen) og eneeie (det den ene eller den andre eier separat). Når man snakker om felleseie og særeie handler det derimot om hvem som har rett til verdien av gjenstanden ved en oppløsning av ekteskapet (ved skilsmisse eller død, eller ved avtale), jfr. ekteskapsloven § 42. Ekteskapsloven § 48 forbyr det å handle i strid med givers/arvelaters særeiepåbud. I praksis (se særlig TOBYF-2011-195149) er det antatt at det ikke er i strid med ekteskapsloven § 48 å selge særeiet (heller ikke til ektefellen), og heller ikke å inngå en gjensidig jevnbyrdig avtale som innebærer at felleseiet økes, så lenge begge parter "gir fra seg" særeie. 2 Lenke til kommentar
toth Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 Nå vet ikke jeg hvordan jeg slår opp nevnte sak, men leser jeg deg riktig at dersom han gir halvparten av hytta til ektefellen så strider det mot arvelaters ønske og er ugyldig, men om han selger/bytter så er det OK? Hvor lenge gjelder arvelaters ønske juridisk? Når kan TS disponere hytta fritt som egen eiendom, uten klausuler fra avdøde som TS ikke nødvendigvis ønsket selv, og følger slikt også ned i neste generasjon? 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 Ja. Formålet med bestemmelsen er å åpne for at arvingen/gavemottakeren ikke forringer verdien av arven/gaven til fordel for ektefellen, ikke å totalforby alle disposisjoner. (Jeg overså "byttehandel"-biten i førstepost.) 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. august 2015 Forfatter Del Skrevet 13. august 2015 Så da kan jeg "selge" henne halvparten? Er det tilstrekkelig at vi lager en avtale hvor hun gir meg felles tilgang til penger fra hennes arv som tilsvarer hyttas verdi? Må den bevitnes/attesteres? Som sagt: Dette er kun en formell bekymring. I praksis har vi jo delt på 30 års inntekter og utgifter så langt, og dette endrer ikke på det. Geir Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 En avtale mellom dere burde være tilstrekkelig, jeg tror ikke den må være i ektepakts form (dermed ikke vitnekrav). Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 20. august 2015 Forfatter Del Skrevet 20. august 2015 En avtale mellom dere burde være tilstrekkelig, jeg tror ikke den må være i ektepakts form (dermed ikke vitnekrav). Takker og bukker! Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå