jaymz Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Har en tre år gammel ferdigbygd targa pc som trenger litt oppgradering. Først og fremst hovedkort, prosessor. Trenger jeg nytt kabinett? er grønn på dette området, og vet ikke hvilket kabinett jeg har. Hvor finner jeg det på kabinettet? Trenger jeg vifte? Eller er det i prosessoren? Takler nye hovedkort mine gamle sd ram brikker? Forslag til komponenter? Jeg spiller lite spill, men prøver å se filmer.(Kanskje jeg trenger skjermkort.) Gjerne kom med lavbudsjettsforslag, men tar i mot alle forslag med takk. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Er en idè å komme med kor masse penger du faktisk har tenkt å bruke... 3000? 5000? 10000? Lenke til kommentar
jaymz Skrevet 10. november 2003 Forfatter Del Skrevet 10. november 2003 Er en idè å komme med kor masse penger du faktisk har tenkt å bruke... 3000? 5000? 10000? Har tenkt å bruke ca 2000? + - Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Har en tre år gammel ferdigbygd targa pc som trenger litt oppgradering. Først og fremst hovedkort, prosessor. Trenger jeg nytt kabinett? er grønn på dette området, og vet ikke hvilket kabinett jeg har. Hvor finner jeg det på kabinettet? Trenger jeg vifte? Eller er det i prosessoren? Takler nye hovedkort mine gamle sd ram brikker? Forslag til komponenter? Jeg spiller lite spill, men prøver å se filmer.(Kanskje jeg trenger skjermkort.) Gjerne kom med lavbudsjettsforslag, men tar i mot alle forslag med takk. http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32 Da ser du hvilket hovedkort du har Ram Prossesor++++ Men er den 3 år blir det vel å kjøpe ny innmat og beholde hardisk Cd-rom,floppy+++ Lenke til kommentar
atrax Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Hva slags skjermkort har du nå? Skal du se film på pc-skjermen eller på en tv/projektor via tv-ut? Har skjermkortet ditt en s-vhs-utgang? Jeg ville satset på en athlon xp-prosessor, fordi du får mye ytelse for pengene. Et hovedkort med innebygd nettverkskontroller, lyd og muligens skjermkort om du ikke har passende skjermkort fra før av. Og du trenger nok nytt minne, SDram er nokså avleggs. SDram støttes av få (om noen) hovedkort idag som samtidig har innebygd støtte for alt det som står over. Lenke til kommentar
jaymz Skrevet 10. november 2003 Forfatter Del Skrevet 10. november 2003 Har en tre år gammel ferdigbygd targa pc som trenger litt oppgradering. Først og fremst hovedkort, prosessor. Trenger jeg nytt kabinett? er grønn på dette området, og vet ikke hvilket kabinett jeg har. Hvor finner jeg det på kabinettet? Trenger jeg vifte? Eller er det i prosessoren? Takler nye hovedkort mine gamle sd ram brikker? Forslag til komponenter? Jeg spiller lite spill, men prøver å se filmer.(Kanskje jeg trenger skjermkort.) Gjerne kom med lavbudsjettsforslag, men tar i mot alle forslag med takk. http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32 Da ser du hvilket hovedkort du har Ram Prossesor++++ Men er den 3 år blir det vel å kjøpe ny innmat og beholde hardisk Cd-rom,floppy+++ Det står skrevet: Motherboard Name Chaintech 6WIV(L) (3 PCI, 1 AMR, 2 DIMM, Audio, Video) Motherboard Chipset Intel Whitney i810-DC100 Lenke til kommentar
jaymz Skrevet 10. november 2003 Forfatter Del Skrevet 10. november 2003 Hva slags skjermkort har du nå? Skal du se film på pc-skjermen eller på en tv/projektor via tv-ut? Har skjermkortet ditt en s-vhs-utgang? Jeg ville satset på en athlon xp-prosessor, fordi du får mye ytelse for pengene. Et hovedkort med innebygd nettverkskontroller, lyd og muligens skjermkort om du ikke har passende skjermkort fra før av. Og du trenger nok nytt minne, SDram er nokså avleggs. SDram støttes av få (om noen) hovedkort idag som samtidig har innebygd støtte for alt det som står over. Skjermkortet er et intergrert intel i752 Lenke til kommentar
atrax Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Integrert ja...da må du nok belage deg på å kjøpe et skjermkort med tv-ut om du skal se på film på tven. Mitt forslag (fra Komplett.no): AMD Athlon XP2000+ 1.66 GHz 266 MHz bus 606,14 kr EPoX EP-8KMM3i Hovedkort for Socket A 570,00 kr DDR-DIMM PC2700 512MB DDR CL2.5 745,29 kr Sapphire Radeon 7000 32MB SDR 282,10 kr Total pris: 2 224,11 kr Prosessoren er mer enn rask nok om du primært skal bruke pcen til å se film, hovedkortet har integrert nettverkskort og 5.1 lydkort, minnet er stort og raskt nok til at du fint kan kjøre Windows XP, og skjermkortet har tv-ut. Du kan nok presse prisen enda lenger ned om du finner et hovedkort med tilsvarende spesifikasjoner under Demovarer / Hovedkort på Komplett, men da risikerer du at du ikke får med I/O-plate (den tynne metallplata som er bakpå kabinettet og markerer hvor du skal plugge inn ledninger), flatkabler, brukerveiledning, driver-cd mm. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 512 MB RAM er ikke nødvendig for å se filmer. Holder med 256 MB, så holder budsjettet ditt også. Lenke til kommentar
atrax Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Sant, men 256 MB ram er i minste laget om han skal kjøre Windows XP, noe jeg absolutt anbefaler. Lenke til kommentar
king_pedersen Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 et tips ! spar mer penger og kjøp athlon XP2500+ og et abit NF7-S! og 512 PC3200 ram og så spleiser du inn et radeon 9600nonpro/pro! Lenke til kommentar
jaymz Skrevet 11. november 2003 Forfatter Del Skrevet 11. november 2003 Takker for forslag. Må vel ta en tur til komplett i morgen. Håper hovedkortet passer til kabinettet. Noen som vet hvordan jeg kan finne det ut? En ting til: er det vifte på Athlon 2500+? Lenke til kommentar
atrax Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Kabinettet ditt er nok av ATX-standard, så alle ATX-hovedkort skal passe. Men du bør nok sjekke hvor kraftig strømforsyningen din er. Åpne kabinettet og les hva som står på psu'en. Siden du sa at pcen din er 3 år gammel, vil jeg tippe at psu'en din er på rundt 230W, kan det stemme? I dagens pcer bør denne være minst 300W, men det er godt mulig du klarer deg med den du har. Hvis du kjøper ny strømforsyning på Komplett, ikke la dem prakke på deg en Q-tec! Den ser kanskje litt artig ut, med gullfinish og to vifter, men den er ikke noe du vil ha, believe me! Den bråker, utvikler en god del varme, og klarer seg ikke så godt under stress som andre dyrere psu'er. Lykke til med ny pc uanz! Lenke til kommentar
jaymz Skrevet 11. november 2003 Forfatter Del Skrevet 11. november 2003 Kabinettet ditt er nok av ATX-standard, så alle ATX-hovedkort skal passe.Men du bør nok sjekke hvor kraftig strømforsyningen din er. Åpne kabinettet og les hva som står på psu'en. Siden du sa at pcen din er 3 år gammel, vil jeg tippe at psu'en din er på rundt 230W, kan det stemme? I dagens pcer bør denne være minst 300W, men det er godt mulig du klarer deg med den du har. Hvis du kjøper ny strømforsyning på Komplett, ikke la dem prakke på deg en Q-tec! Den ser kanskje litt artig ut, med gullfinish og to vifter, men den er ikke noe du vil ha, believe me! Den bråker, utvikler en god del varme, og klarer seg ikke så godt under stress som andre dyrere psu'er. Lykke til med ny pc uanz! Det er 230w. Ser ut til at det blir nytt kabinett. Har du noe forslag? Helst ikke for dyrt. Takker for godt informativt svar Lenke til kommentar
atrax Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Tja, egentlig ikke. Se om du finner et kabinett du liker først. Om det følger med psu, gjør ikke det noe, men som sagt ville jeg holdt meg unna Q-tec. Kabinettet må ikke være så lite at strømforsyningen kommer i veien for prosessorkjøleren. Og der hadde vi forresten tingen jeg glemte! Du trenger naturligvis en kjøleribbe til prosessoren din! Du bør absolutt ha en som er av kobber, fordi kobber har mye mindre termisk motstand enn aluminium, som er det vanligste (og billigste) metallet i kjøleribber. Finn en kjøleribbe som har lange, tynne kobberfinner, og med en pris du kan leve med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå