Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trekke seg fra bilkjøp

Anbefalte innlegg

Hei. 

Kort fortalt: En kamerat av meg skal kjøpe ny bil. Han har skrevet kontrakt med et firma om at de skal ta han sin bil i innbytte, pluss 300.000,-. Bilen kameraten min skal kjøpe koster normalt 349.000, så  firmaet gir 49.000,- i innbytte-pris.

Kan kameraten min trekke seg fra innbytte-delen, og si at han ønsker å betale bilens kjøpesum på 349.000,-? Grunnen til dette er at jeg føler kameraten min selger bilen for billig til firmaet (Tilsvarende bil på finn begynner på 85.000,-). Jeg har tilbydt meg å gi kameraten min 50.000 for bilen hans, og at jeg kan selge den for han og at vi deler fortjenesten. 

Har prøvd å søke litt rundt på nettet, men finner kun artikler om hvor folk har trukket seg helt fra kjøpet. Der taper jo selvfølgelig bilkjøperen. I dette tilfellet derimot så vil ikke bilselgeren tape noe da kameraten min kommer til betale det bilselger har lagt ut bilen for. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs om bilselgeren ser likt på saken, han har jo som du selv sier, fått kjøpe den brukte bilen til en grei krone.

Dette er et firma, så selvfølgelig må de tjene noen kroner på den biten for å holde seg flytende.

En kontrakt er bindenen, så hvis han har skrevet under på den så vil jeg vel si: nei.

Beste er nok å ta kontakt med bilselgeren og høre han mener. 

Selv om en lik bil er listet til 85.000 på finn betyr ikke at den er verdt eller blir solgt for den summen btw.

Endret av uGn
Lenke til kommentar

Nei, selvfølgelig, jeg skjønner at den ikke nødvendigvis vil bli solgt til 85.000. Jeg gikk ut ifra den billigste på Finn, og kameraten min sin er i vesentlig bedre stand enn de til under 100.000. 

Har lest om mange saker angående biler nå, og når man trekker seg fra en bilhandel kan man bli stilt ansvarlig til å betale tapet til bilselgeren. I dette tilfellet blir det jo ikke noe tap for bilselgeren, da kameraten min uansett kommer til å kjøpe bilen for full-pris. Men ja, ser jo den biten med at bilselger ikke tjener like mye som han eventuelt ville gjort.. 

Lenke til kommentar

Bilselger har sagt han ikke ønsker å bryte avtalen, og at han skal ha innbyttebilen.. Ser det står dette på forbrukerrådet:

Ikke angrerett

Vær oppmerksom på at du ikke har angrerett ved kjøp av bil hos forhandler. Angrerett vil du bare kunne ha dersom du kjøper bilen utenfor forhandlers faste utsalgssted eller avtalen inngås ved fjernsalg.

Det vil jo da si at han har angrerett i og med at han har kjøpt den via telefon? 

Lenke til kommentar

Bilselger har sagt han ikke ønsker å bryte avtalen, og at han skal ha innbyttebilen.. Ser det står dette på forbrukerrådet:

Ikke angrerett

Vær oppmerksom på at du ikke har angrerett ved kjøp av bil hos forhandler. Angrerett vil du bare kunne ha dersom du kjøper bilen utenfor forhandlers faste utsalgssted eller avtalen inngås ved fjernsalg.

Det vil jo da si at han har angrerett i og med at han har kjøpt den via telefon? 

Hvordan har han klart å signere kontrakt hvis salget foregikk via telefon?

Lenke til kommentar

Jeg vil tro firmaet setter mye mer pris på å få 50.000kr kontant i stede for innbytte i en bil. Jeg ville tatt kontakt med dem så snart som mulig og spurt dem.

Det å selge bil er risiko. de må først betale 50.000kr for en bil de vet lite om. Så må de fikse den og utbedre evt feil før salg. Så må de klargjøre og legge ut, samt snakke med kunder for å selge den. Så de 25.000kr de potensielt har i fortjeneste forsvinner fort, spesielt om den blir stående.

Ingen liker å binde opp kapital i biler som det

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er faktisk ofte mulig å få en bedre pris på kjøpet også når man ikke har et innbytteobjekt..

Innbytte er det flere og flere forhandlere som ikke vil ha, særlig dersom det er nybilforhandler det er snakk om.

Nybilforhandlere lar ofte innbyttebiler mer enn 2-3 år gamle gå rett til en oppkjøper for en svært lav pris, at de tjener mer på å slippe innbytte er ganske sannsynlig.

Lenke til kommentar

Ser ofte på priser diverse biler at med innbytte kan prisen være 20-30 tusen høyere.

Så mye biler tilsalgs og 60-70 % er kraftig overpriset. Ville tenkt meg godt om før jeg kjøpte bil nå og ikke betalt en krone mer enn absolutt nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...