Stavoku Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 (endret) Hei! Jeg skal starte for meg selv nå snart som bilselger. Men jeg er veldig usikker på firma navn. Jeg ønsker å ha etternavnet mitt som firma navn og bilmegling på slutten, *** Bilmegling. Gerien med dette her er at det blir ikke Olsen Bilmegling der jeg kommer fra Tyrkia. Dermed har jeg hørt med rundt og spurt hva folk synes om dette her. Mannen sa at jeg ikke skulle bruke mitt eget etternavn på grunn av ingen kommer til å kjøpe noe av meg da. Hva syns dere ? Burde jeg ha *** Bilmegling eller bare Bilmegling, eller kanskje noe annnet dere har å komme med ? Endret 10. juni 2016 av Hårek Forandrer navnet Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 (endret) Stedsnavn Auto kan jo bli bra, bare du ikke kommer fra et av disse stedene: http://www.nrk.no/programmer/tv_arkiv/typisk_norsk/3622406.html Ordet Bilmegling er kanskje heller ikke helt heldig. Hva med Stedsnavn Auto? Endret 10. august 2015 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Stavoku Skrevet 10. august 2015 Forfatter Del Skrevet 10. august 2015 Hvorfor er ikke orde Bilmegling riktig ? Så du er enig med å ikke bruke etternavnet ? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 (endret) *** høres jo litt kult ut, det minner om oktan, som er bensin-relatert. Men det kan være litt fremmed og utlandsk for enkelte potensielle kunder. Jeg vet ikke hva bedriften din skal gjøre. Bilmegling er muligens en god beskrielse, dersom målet ditt er å opprette kontakt mellom kjøpere og selgere. Om du skal ha en tradisjonell bilbutikk, er ordet Bilmegling kanskje litt omstendelig. Jeg har ikke sett ordet før, men ifølge Google finnes et flere bedrifter med slikt navn. Endret 10. juni 2016 av Hårek Forandrer navnet Lenke til kommentar
uGn Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Synes det er viktigere at du skriver firmanavn riktig, enn at du har et navn med utenlandsk opprinnelse. Mennen med ljåen prøver bare å gi deg forslag, fins ikke noe fasit på det du spør etter. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 (endret) Hehe, denne tråden kan jo bli spennende.Personlig ser jeg ikke *** som noe negativt, kanskje tvert imot fordi hjernen min kobler Økutan-oktan-bensin-bil. Jeg likte det umiddelbart jeg hørte det.Nå ville jeg ikke kjøpt noe fra enkeltmannsforetak, men det er meg og mine prinsipper. Lykke til! Endret 10. juni 2016 av Hårek Forandrer navnet 3 Lenke til kommentar
Stavoku Skrevet 10. august 2015 Forfatter Del Skrevet 10. august 2015 Jo jeg skjønner, er selvsagt ikke noe fasit på dette her. Men hva mener du med jeg må skrive firmanavn riktig enn at jeg har navn med utenlandsk opprinnelse. Takk for råd til nå! Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Hva er det en bilmegling-bedrift driver med? Er du forhandler av nye eller brukte biler? Eller bare hjelper du andre mennesker med å selge bruktbiler uten å selv stå oppført som selger? Hva med verksted? Lenke til kommentar
Stavoku Skrevet 10. august 2015 Forfatter Del Skrevet 10. august 2015 (endret) Jeg Endret 23. september 2015 av Stavoku Lenke til kommentar
Stavoku Skrevet 10. august 2015 Forfatter Del Skrevet 10. august 2015 Hvorfor hadde du ikke kjøpt noe fra enkeltmannsforetak ? Lenke til kommentar
Stavoku Skrevet 10. august 2015 Forfatter Del Skrevet 10. august 2015 Jeg skal starte kjøp av biler/ salg av biler/ kommisjon salg av biler for kunder og bedrifter/ skal være oppkjøper av biler for bedrifter/ skal være behjelpelig og finne en bil som kunde ønsker. Både nye og gamle biler er det snakk om her Lenke til kommentar
Stavoku Skrevet 10. august 2015 Forfatter Del Skrevet 10. august 2015 Ikke noe verksted enda, men kan fort gå for en vaskehall ved siden av. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Fordi det ikke gir meg den sikkerheten som trengs. Da kan jeg likegodt handle privat. Skulle jeg først handlet brukt og hos en bedrift ville jeg kun handlet hos noen som hadde vært en stund og som var kjent for å være seriøs. Men la ikke tråden bli en diskusjon om dette :-) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 (endret) *** Auto høres og ser bra ut, poeng fra meg Endret 10. juni 2016 av Slettet+981234789 Forandrer navnet Lenke til kommentar
process Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 (endret) Enkeltmannsforetak er nok en dårlig organisasjonsform til dette formålet. Med et ENK er du personlig økonomisk ansvarlig for eventuelle økonomiske problemer som måtte oppstå. Dette betyr at selv om du slår selskapet konkurs vil kreditorene dine kunne kreve din personlige formue og eiendeler for å dekke sine tap. Du bør nok se på å opprette et aksjeselskap. Endret 10. august 2015 av process 1 Lenke til kommentar
Stavoku Skrevet 10. august 2015 Forfatter Del Skrevet 10. august 2015 Kan ikke si meg enige der, jeg mener enkeltmannsforetak er noe for dette her da jeg ikke har noe kostnader på å handle inn varer eller noe slik. Om jeg går konkurs sitter jeg igjen med bilene der jeg kan selge de ut for det jeg har kjøpt de med? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 (endret) Jeg liker Auto bedre enn Bilmegling, **** Auto eller Stedsnavn Auto høres profesjonellt ut. Men ordet Bilmegling er muligens en god beskrivelse av firmaets oppgave, selv om jeg synes det høres litt omstendelig ut. Endret 10. juni 2016 av Hårek Forandrer navnet Lenke til kommentar
Stavoku Skrevet 10. august 2015 Forfatter Del Skrevet 10. august 2015 (endret) Jo takker for svar, men jeg sliter mest med å bestemme meg om jeg skal ha med *** eller ikke. Det er jo noe jeg ønsker å ha med å være stolt av. Men ønsker jo også selge noe og trekke kunder. Endret 10. juni 2016 av Hårek Forandrer navnet Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 (endret) Jeg synes **** kan brukes. Du har dessverre rett i at om det hadde stått "Müdürlüğü Auto" for eksempel, hadde det gått utover bedriften. Råder deg forøvrig også til å starte opp AS i stedet for enk., men det skal du sikkert.. **** Auto AS høres fint ut Endret 10. juni 2016 av Hårek Forandrer navnet Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Utfordringen er garantier. La oss si at girkasse, partikkelfilter og en hjerne ryker på en og samme bil innen garantitiden. Vi snakker fort et stykke over 100.000 (er det Audi elns snakker vi fort 200.000). En slik garantisak (er du uheldig får du flere slike saker på kort tid) gjør gjerne at du/ditt firma ikke har ryggrad til å holde firmaet oppe. Er du AS har du begrenset økonomisk ansvar, er det personlig selskap så kan gjelden her følge deg personlig. Nå er det kommet flere selskapsformer siste årene som jeg ikke kjenner til, men AS og enkeltmannsforetak er vel fremdeles de 2 mest kjente og aktuelle. Du kan fint lage et AS av det, det gjør det tryggere for deg, men endrer ikke noe for kjøper. Mener det er 30.000,- du må ha i egenkapital for å starte AS, samtidig som driften av et AS er noe mer kompleks, ergo du bør ha en forretningsfører eller i det minste en regnskapsfører, samt revisor.Så problemstillingen med ditt personlige ansvar bør du absolutt ha kontroll på før du starter opp. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg