KA97 Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Hei! Ettersom macen min begynner å gå treigt og ofte "klikker" vil jeg nullstille(tilbake til fabrikkoppstart) den før jeg begynner på skolen igjen. Hvordan gjør jeg dette? Dette er en Macbook Pro, uten CD-rom. Men før jeg gjør dette vil jeg gjøre hele Adobe-pakken sikker, slik at jeg ikke mister denne. Skjønner at jeg må legge den inn på en harddisk, men hvordan gjør jeg dette uten å miste noe av det? Det er snakk om After Effects, Premiere, Photoshop, Illustrater, Bridge osv. Dette er noe jeg veldig gjerne vil beholde så noen som har tips til hvordan få samlet ALT sånn at jeg ikke risikerer å miste noe..? :-) Lenke til kommentar
polljen Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Hei! Ettersom macen min begynner å gå treigt og ofte "klikker" vil jeg nullstille(tilbake til fabrikkoppstart) den før jeg begynner på skolen igjen. Hvordan gjør jeg dette? Dette er en Macbook Pro, uten CD-rom. Men før jeg gjør dette vil jeg gjøre hele Adobe-pakken sikker, slik at jeg ikke mister denne. Skjønner at jeg må legge den inn på en harddisk, men hvordan gjør jeg dette uten å miste noe av det? Det er snakk om After Effects, Premiere, Photoshop, Illustrater, Bridge osv. Dette er noe jeg veldig gjerne vil beholde så noen som har tips til hvordan få samlet ALT sånn at jeg ikke risikerer å miste noe..? :-) Nå har jeg ingen erfaring med Mac, men jeg antar at en "nullstilling" i prinsippet er det samme uavhengig av plattform. Hvis du resetter/nullstiller operativsystemet så må all tredjeparts software installeres på nytt. Selv om du lokaliserer mappene som inneholder Adobeprogrammene så antar jeg at Mac også har ett register som forteller systemet hvor programfilene ligger og dette registeret inneholder sannsynligvis en masser parameter vedrørende de aktuelle programmene som vil forsvinne ved en resetting/nullstilling. Det at Mac'en er uten CD-rom er ikke noe problem siden programmer kan lastes fra Adobe, og så lenge du har kodenøkkel så burde det ikke være et problem å innstallere på nytt. Hvis Adobeprogrammene dine er så "gamle" at de ikke er å finne på adobe sine nettsider (og du har CD'en) så er en ekstern CD-stasjon kanskje svaret (hvis dette finnes til Mac). Uansett så tviler jeg på at løsningen er så enkel at du bare kan flytte programmene "midlertidig" til en ekstern lagringenhet. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Spør Adobe support. Angående lisens-registerering på serveren gikk det som følger da jeg hadde CS4: Jeg kunne installere på to maskiner. Da jeg skulle flytte en av installasjonene fra en maskin til en annen, så avinstallerte jeg på den gamle, så dette ble registrert hos Adobe, og så kunne jeg installere på den nye maskinen. Lenke til kommentar
vnp Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Spør Adobe support. Angående lisens-registerering på serveren gikk det som følger da jeg hadde CS4: Jeg kunne installere på to maskiner. Da jeg skulle flytte en av installasjonene fra en maskin til en annen, så avinstallerte jeg på den gamle, så dette ble registrert hos Adobe, og så kunne jeg installere på den nye maskinen. På cs4 trengte man bare deaktivere lisensen, ikke avinstallere. Om man da startet cs4 måtte man igjen aktivisere for å bruke. Lenke til kommentar
kornelen Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Du kan finne lisensnøkkelen om du fremdeles har, eller opprettet Adobe ID når du installerte pakken. Da ligger dette inne på brukeren din på adobe.com Om det er noen eldre versjoner du har lisens på, tror jeg Adobe fremdeles har noen versjoner liggende for nedlastning. Kanskje lettest å høre med support om dette. De har en ganske god chatfunksjon(engelsk), om du ikke vil betale for å ringe (eller sende e-post frem og tilbake) Lenke til kommentar
TGB Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Restart maskinen og holdt inne CMD+R når den starter; slett partisjon og opprett den på ny - følge veiviser for å installere operativsystem (OS X) på nytt. Adobe sine programmer må man deaktivere først; så er det bare å installere på nytt etterpå. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Kjøp en ekstern hdd. Lag en timemachine backup av programvaren, hent dette tilbake etter reinstallasjon. Det er dog en fare for at den er like treg når du gjennoppretter fra timemachine. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå