Gå til innhold

Spørsmål rundt Storage Spaces, Storage Pool, Bitlocker, etc

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger ny hjemmeserver, og har snust litt på Storage Spaces som følger med fra Windows 8 og utover. Det fins så mange forskjellige muligheter og kombinasjoner at jeg blir lettere svimmel, så jeg får koke det ned til å forklare hva jeg ønsker.

Å starte med 3x 2TB-disker i Parity, og kryptere hele den resulterende "disken" med Bitlocker.

Dette skal gå fint såvidt jeg har forstått. Nå kommer det jeg ikke har funnet svar på:

Når dette nærmer seg fullt, vil jeg enkelt kunne legge til en disk til for å utvide plassen. Går dette så rett frem og enkelt som jeg håper det gjør? Må jeg gjøre noe med bitlocker?

Noen med erfaring her? :)

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SS med parity suger balle. Med mindre du klarer deg med skrivehastigheter på rundt 30 MB/s, så hadde jeg heller valgt FlexRAID eller SnapRAID.

Jeg tviler på at bitlocker funker med de sistnevnte løsningene, men bitlocker har jeg lite peil på, så det er sikkert noen som kan svare på det.

SnapRAID sin nettside har forøvrig en fin oversikt over hva de ulike konkurrentene kan tilby.

http://www.snapraid.it/compare.html

Lenke til kommentar

Takk, var ikke klar over dette. Men lav skrivehastighet er ikke så krise, så lenge lesehastigheten er omtrent som den skal. 

Fant en feil på sammenligningstabellen, Interfacet til SS er grafisk og CLI(Powershell) :)

Håper at noen kan skyte inn noe info rundt Bitlocker

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Si jeg starter med å bruke de diskene jeg har tilgjengelig.

1x 4TB

1x 2TB

1x 750GB

2x 500GB

1x 200GB

Kan dette settes opp som Parity i Storage Space? At den dermed tåler at en av diskene ryker?

edit: Hvis ja, må den vel også tåle at 4TB'ern ryker. Hvor mye faktisk plass har jeg tilgjengelig i et sånt opplegg da?  :hm:

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Ja, men du må bruke 4TB disken til paritetsdisk, den må være like stor eller større enn de andre diskene i poolen.

Det er ikke anbefalt å ha disker av ulik hastighet, da det kan ha en negativ effekt på ytelsen.

Du vil trolig få ca. 3,6 TB tilgjengelig plass, hvis jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...