Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] NAV og MS (multippel sklerose) - veien videre etter 12 måneder sykemelding

JohnSmith8

Anbefalte innlegg

Hei,

Her kommer en forkortet versjon av problemstillingen vår. Håper vi kan få noen gode råd her på forumet. 

Samboeren min jobbet i en fysisk jobb, men har nå vært sykemeldt i 12 måneder på grunn av MS (multippel sklerose). 

Det startet med gradert sykemelding, men har siden gått opp til 100% på grunn av at arbeidsgiveren nekter å tilrettelegge arbeidsmiljøet (til tross for at de kaller seg IA-bedrift). 

Under sykemeldingen har hun vært med på noen opplegg fra NAV.

Det ene opplegget var for å kartlegge hvor hun kunne jobbe. Da kom de frem til at hun hadde så god CV og utdanning at hun ikke kunne få noen hjelp fra dem.

Det andre opplegget var laget for late ungdommer, som skulle lære å bruke vekkerklokke for å stå opp om morgenen. Det ga ingen verdi.

Samtidig har hun søkt på over 50 jobber som er mulig å gjennomføre med hennes sykdom, uten å ha fått noen tilbud. 

Målet er å jobbe 100% på kontor eller tilsvarende arbeid hvor man kan sitte. 

Kanskje hun har blitt diskriminert på grunn av sykdommen, men det vet vi ikke for sikkert. 

Etter å ha vært innom 3-4 veiledere på NAV ble hun oppfordret av NAV til å si opp jobben, noe hun har gjort.

De sa at hun skulle friskmeldes for å søke arbeid. Da skulle hun virkelig få den hjelpen hun trenger, fordi det var ikke mulig å hjelpe henne når hun er sykemeldt. 

Samtidig nekter legen å friskmelde henne, fordi legen mener at NAV prøver å kvitte seg med henne. Klart det enkleste for NAV er at hun er "frisk".

Nå viser det seg at hun mister 100% utbetaling etter å ha vært sykemeldt i 12 måneder.

Nå er det 3 muligheter vi har sett på, hvor ingen egentlig passer helt.

1)

Dagpenger: Friskmelde seg til arbeidsledig og motta dagpenger.

Nav sier at hun ikke kan være sykemeldt bare på moro, de har tydeligvis ikke noen kunnskap om sykdommen.

Problem: Man må kunne ta en hvilken som helst jobb, hvor som helst i landet. 

Det er spesielt et problem siden hun ikke kan jobbe 100% i en hvilken som helst jobb.

2) 

Arbeidsavklaringspenger. Da må man ha 50% redusert arbeidsevne. 

Problem: Hun mener at hun kan jobbe over 50% på en sittende kontorjobb. Da er hun ikke kvalifisert til arbeidsavklaringspenger?

3) 

Uføretrygd: Melde seg 50% eller mer ufør og jobbe etter evne.

Problem: Hun mener at hun kan jobbe over 50% i enkelte jobber, og at hun derfor ikke kvalifiserer for ufør.

Hun har heller ikke lyst til å melde seg ut av arbeidslivet uten å ha prøvd 100% sittende jobb.

---

Det enkleste ser ut til å være å erklære seg selv som ufør, for så å jobbe etter evne, men det er høy terskel for en ung og arbeidsvillig dame å gjøre dette. 

Man skulle tro at en som har lammet nervesystem, smerter i hele kroppen, utmattelse og permanent nedsatt funksjonsevne virkelig skulle få hjelp hos NAV.

Dessverre er hun blitt en kasteball både hos NAV og helsevesen, og ingen har kommet med god hjelp.

Mvh. forvirret NAV-bruker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har smerter i hele kroppen, utmattet og permanent nedsatt funksjonevne (erklæring fra legen) hvorfor tror du klarer 100% stilling da? Altså poenget mitt er at hvis et firma ønsker å ansette deg så forventer de at du blir der LENGE. Så fort du har store smerter så er det mest sannsynlig at du blir sykmeld *igjen*.

Hvis du blir utfør eller ønsker å søke om dette så kan du fremdeles jobbe så mye du kan eller i et deltidsjobb.

Du vil ikke miste utfør graden din om du tjener mer enn tillate grensen.. (Nye regler tråde frem i 2015).

Alle som søker om utfør fra 2015 og utover vil kun lov å tjene inntil 30.000 ekstra i året uten at utfør blir trukket fra. Alt over 30.000 blir redusert noe.

De som søkte om utfør og ble innvilget FØR 2015 vil kunne lov å tjene inntil 60.000 frem til år 2016 før de setter grensen ned til 30.000.

Det er ikke noe regel som sier du har kun lov og tjene inntill 30.000, du kan jobbe så mye du vil og tjene mer enn dette, alt over 30.000 vil bli trukket fra. 

De som er utfør kan allerede idag teste på NAV sin side (kalkulator) som viser deg hva skjer om du tjener mer enn 30.000 og hvor mye de trekker deg.

Som regel setter de deg inn på AAP før man søker om utfør for å se hva du klarer og ikke klarer (Det forutsetter mye mye tiltak).

Med mindre du har klar beskjed fra legen om at legen anbefaler deg å utføre seg.

Alt annen enn dette så vil kanskje et deltidsjobb være noe for deg, bare husk: NAV søker ikke jobber for deg, de ringer ikke rundt å spør om du kan jobbe der. De setter deg på tiltak som de tror passer deg, men da får du ikke lønn direkte fra firmaet, da blir det noe ala AAP da. !!!

Lenke til kommentar

Poenget med AAP ligger i navnet. Arbeidsavklaringspenger. Man skal avklare arbeidsførhet. Krev dette av NAV. Hvis NAV avviser fastlegens diagnose, så kan man klage på dette vedtaket.

Sykmelding i 12 måneder eller mer er et klart tegn på vedvarende sykdom eller skade. NAV kan ikke ignorere dette.

Hvis du har smerter i hele kroppen, utmattet og permanent nedsatt funksjonevne (erklæring fra legen) hvorfor tror du klarer 100% stilling da? Altså poenget mitt er at hvis et firma ønsker å ansette deg så forventer de at du blir der LENGE. Så fort du har store smerter så er det mest sannsynlig at du blir sykmeld *igjen*.

Hvis du blir utfør eller ønsker å søke om dette så kan du fremdeles jobbe så mye du kan eller i et deltidsjobb.

Du vil ikke miste utfør graden din om du tjener mer enn tillate grensen.. (Nye regler tråde frem i 2015).

Alle som søker om utfør fra 2015 og utover vil kun lov å tjene inntil 30.000 ekstra i året uten at utfør blir trukket fra. Alt over 30.000 blir redusert noe.

De som søkte om utfør og ble innvilget FØR 2015 vil kunne lov å tjene inntil 60.000 frem til år 2016 før de setter grensen ned til 30.000.

Det er ikke noe regel som sier du har kun lov og tjene inntill 30.000, du kan jobbe så mye du vil og tjene mer enn dette, alt over 30.000 vil bli trukket fra. 

De som er utfør kan allerede idag teste på NAV sin side (kalkulator) som viser deg hva skjer om du tjener mer enn 30.000 og hvor mye de trekker deg.

Som regel setter de deg inn på AAP før man søker om utfør for å se hva du klarer og ikke klarer (Det forutsetter mye mye tiltak).

Med mindre du har klar beskjed fra legen om at legen anbefaler deg å utføre seg.

Alt annen enn dette så vil kanskje et deltidsjobb være noe for deg, bare husk: NAV søker ikke jobber for deg, de ringer ikke rundt å spør om du kan jobbe der. De setter deg på tiltak som de tror passer deg, men da får du ikke lønn direkte fra firmaet, da blir det noe ala AAP da. !!!

Det heter ufør, ikke utfør.

Lenke til kommentar

Jeg vill anbefale dere å ta kontakt med advokat så snart som mulig, søk på nettet etter nav advokater rundt der dere bor.

Det er umulig å komme noen vei med nav uten, jeg slet med nav i årevis men etter advokaten tok kontakt ble det fikset på noen måneder. Alt advokaten trengte å gjøre var å sende et brev om å få oversendt all info. 

Lenke til kommentar

Når det er sagt vill jeg si det er på tide å ansvarliggjøring offentlige ansatte, når man ringer NAV og legger igjen beskjed skal saksbehandler ringe tilbake innen 48 timer noe de aldri gjør.

Har noe slikt hent innen privat næringsliv hadde personen fått sparken så fort at man ikke har vært i bakken før personen har vært ut døren.

Når man prøver å få tak i saksbehandler er de alltid enten i møte, opptatt, ferie eller sykemeldt så saksbehandlerne hos nav kan ikke jobbe mer en maks 10-15 minutt i uken med klinter.

Til slutt ble jeg så forbannet at jeg krevde å snakke med NAV sjefen men det kunne jeg selvfølgelig ikke, men jeg fikk snakke med personen over saksbehandleren og han sa at saksbehandler skal ta kontakt og han skulle gi beskjed men ingen ting hente før jeg tok kontakt med advokat.

Så til alle som har sykdom og skal ta kontakt med NAV ta først kontakt med advokat.

Så hvorfor er offentlige ansatte unntatt muligheten for å saksøke de? Det er på tide de blir ansvarliggjort for hva de ikke gjør.

Lenke til kommentar

Når det er sagt vill jeg si det er på tide å ansvarliggjøring offentlige ansatte, når man ringer NAV og legger igjen beskjed skal saksbehandler ringe tilbake innen 48 timer noe de aldri gjør.

Har noe slikt hent innen privat næringsliv hadde personen fått sparken så fort at man ikke har vært i bakken før personen har vært ut døren.

Når man prøver å få tak i saksbehandler er de alltid enten i møte, opptatt, ferie eller sykemeldt så saksbehandlerne hos nav kan ikke jobbe mer en maks 10-15 minutt i uken med klinter.

Til slutt ble jeg så forbannet at jeg krevde å snakke med NAV sjefen men det kunne jeg selvfølgelig ikke, men jeg fikk snakke med personen over saksbehandleren og han sa at saksbehandler skal ta kontakt og han skulle gi beskjed men ingen ting hente før jeg tok kontakt med advokat.

Så til alle som har sykdom og skal ta kontakt med NAV ta først kontakt med advokat.

Så hvorfor er offentlige ansatte unntatt muligheten for å saksøke de? Det er på tide de blir ansvarliggjort for hva de ikke gjør.

Jeg søkte om AAP i Desember 2014, fortsatt ikke blitt i orden, først skal saksbehandler titte på saken, der de har 2mnd frist, så innkalling, der fristen er ukjent, så titte på saken igjen,frist ukjent, så snakke med legen, der fristen er 6uker for legen, så kan du legge til glemt bort og gjemt bort og møter, sykemeldt, permisjon, ikke tlf dag, kurs, fri, ikke tid osv.

Selv om dette tar lang tid, så skjønner jeg litt av greia, saksbehandleren har sikkert ganske mange klienter og mye å gjøre.

Du ender nok opp med AAP, men når du søker jobber, trenger du ikke å fortelle at du er syk.

Lenke til kommentar

Poenget med AAP ligger i navnet. Arbeidsavklaringspenger. Man skal avklare arbeidsførhet. Krev dette av NAV. Hvis NAV avviser fastlegens diagnose, så kan man klage på dette vedtaket.

Sykmelding i 12 måneder eller mer er et klart tegn på vedvarende sykdom eller skade. NAV kan ikke ignorere dette.

Det heter ufør, ikke utfør.

Ja det er riktig, man havner typisk først som AAP før man søker ufør !! Men i vise tilfeller der man er syk og fått dette diagnostisert sykdommen kan man overleverer disse papirer fra legen til NAV der legen anbefaler ufør.. (Da er man ikke nødvendigvis i AAP, men sykmeld inntill videre).

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingene. Det betyr veldig mye for oss.

I hovedtrekk forstår jeg det som at hun har krav på arbeidsavklaringspenger, samt at man bør leie inn advokat. 

Vi har allerede vært i kontakt med NAV i dag, noe jeg beskriver under det andre sitatet. 

I tillegg er det oppløftende å høre at man kan jobbe selv om man er ufør. 

Hun har gitt uttrykk for at hun ønsker å jobbe 100% på kontor. Vi er usikker på om det er mulig i lengden. 

Hun er sta og vil være en del av arbeidslivet på tross av smerter, og vil heller være utslått på fritiden.

Samboeren min ringte nettopp NAV for å be om arbeidsavklaringspenger.

De avviste at hun har krav på arbeidsavklaringspenger. Man må da være 50% ufør til et hvert arbeid.
NAV mener at hun kan jobbe 100% på enkelte jobber, og derfor skal hun ikke ha krav på arbeidsavklaringspenger.

Dette er basert på en rapport fra et tredjeparts konsulentselskap. Denne rapporten skulle godkjennes av samboeren min, men hun har ikke skrevet under på noe som helst. I tillegg har hun uttrykt et ønske om å jobbe. 

For meg er ikke et ønske om å jobbe det samme som å være frisk.

NAV oppfører seg som om MS er en ubetydelig sykdom, og mener at hun ikke kan være sykemeldt på grunn av MS.

NAV sa på telefon i dag at hun må gå over til dagpenger.

Mitt oppi det hele er halve NAV-kontoret og fastlegen på ferie, slik at hun snakker med ulike personer hver gang. NAV kommuniserer ikke med legekontoret og har heller ikke en god dialog med konsulentselskapene de leier inn for å gjøre vurderinger. 
Når NAV ikke har gjort det de lover, fraskriver de seg ansvaret og mener at samboeren min skal ringe rundt med de beskjedene til de forskjellige instansene. 

Jeg vill anbefale dere å ta kontakt med advokat så snart som mulig, søk på nettet etter nav advokater rundt der dere bor.

Det er umulig å komme noen vei med nav uten, jeg slet med nav i årevis men etter advokaten tok kontakt ble det fikset på noen måneder. Alt advokaten trengte å gjøre var å sende et brev om å få oversendt all info. 

Har du noen anbefalinger på gode advokater eller advokatselskaper? 

Ja det er riktig, man havner typisk først som AAP før man søker ufør !! Men i vise tilfeller der man er syk og fått dette diagnostisert sykdommen kan man overleverer disse papirer fra legen til NAV der legen anbefaler ufør.. (Da er man ikke nødvendigvis i AAP, men sykmeld inntill videre).

Samboeren min har fått diagnosen for over 2 år siden. Hun har dokumentasjon på diagnosen. Sykdommen er anerkjent internasjonalt og er betegnet som en kritisk og kronisk sykdom. 

Lenke til kommentar

Alle vet at NAV typisk sier nei, ditt og datt.

Ikke gi deg, bare gå hit:

Diverse skjema

Velg da  Jeg vil søke om arbeidsavklaringspenger

Sitat fra NAV sin side:

For å få arbeidsavklaringspenger må du først registrere deg hos NAV. Du kan ha krav på arbeidsavklaringspenger hvis du er uten inntekt på grunn av sykdom eller skade. For å få arbeidsavklaringspenger må du ha behov for medisinsk behandling, arbeidsrettede tiltak eller annen oppfølging fra NAV for å komme i arbeid.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tragisk å høre at samboeren din har MS.

MS er en så alvorlig sykdom at hun burde fått uføretrygd umiddelbart etter 12 måneder. 

Jeg er i den situasjon at jeg har sett utviklingen av MS hos flere, da min far har hatt dette siden han var 46. 

Han er nå 63 og er lam fra halsen og ned og ligger på sykehjem. 

Du har rettigheter i massevis, les, les og les. Det er alt jeg kan si.. 

Så lenge hun har MS så er det en kronisk sykdom og sykdomsforløpet framover tilsier vel at det er vanskelig å få seg jobb.

En kompis av min far har MS. Nå har ikke jeg snakket med ham på noen år, men han kunne kjøre taxi med sykdommen og fungerte i perioder. I andre perioder så lå han månedsvis på sykehus og kunne ikke gjøre noe. 

Det er heldigvis forskjellige grader, men det er absolutt ikke en snill sykdom. Er dere heldig så er den ikke så progressiv at det går fort nedover med helsa.

Gjør NAV seg vrange her så hadde jeg blandet inn advokat. 

Vet om andre som har hatt kontakt med NAV og etter de har blandet inn advokat så har det gått et par timer før ting har vært i orden. 

Lykke til! 

Kan mye om MS så om jeg kan bidra med noe er det bare å sende meg en melding. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...