Damien Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Jeg er tidligere domfelt og skal inn til 8 måneders soning snart. Er ikke dømt for noe som gjelder vold eller narkotika. Jeg tenker mye på tiden etter soning og hvordan jeg skal komme meg tilbake i jobb. Nå er det 2 år siden sist jeg hadde arbeid og er fortsatt bare i tjueårene. Har vært mye deprimert denne perioden i tillegg til å ha gått til psykolog, men nå vil jeg tilbake i arbeidslivet. Når jeg kommer ut vil det være nærmere 3 år siden sist jeg var i full jobb. Såvidt meg bekjent er det kun Stormberg AS i Norge som offentlig rekrutterer tidligere straffedømte. Det kommer med andre ord til å bli svært vanskelig å finne jobb, spesielt når man ikke har fullført utdanningen eller har referanser fra tidligere arbeidsplasser. Spørsmålet mitt er rett og slett i forbindelse med jobbsøking; Bør domfelte skrive på CVen eller nevne i søknaden at man nettopp er kommet ut fra soning? Eller er dette noe man sier på intervjuet? Blir jo å ha et svært hull i CVen på 3 år, så arbeidsgiver blir jo på et tidlig tidspunkt å lure på hvorfor jeg ikke har vært i arbeid. Hva mener dere? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Med mindre du anser soninga som relevant informasjon så ville eg unngått å nevne det på CV'en. For enkelte jobbar kan ein slik "erfaring" kanskje telle positivt, men stort sett vil nok dei fleste arbeidsgiverane sjå på dette som noke negativt. Når du uansett har hol i CV'en så ville ikkje ha nemnt det. Det kan like gjerne stå at du ikkje har gjort noke i dei siste 3 åra, enn å skrive at du ikkje har gjort noke dei 3 siste åra med unntak av dei 8 månedane du satt i fengsel. Når det er sagt så bør du informere arbeidsgiver dersom dei straffbare forholda er av betydning for arbeidsgiver. Dersom du må levere politiattest så kjem det uansett fram, men det kan også finnast ein del andre typer arbeid der tilbakeholding av slike opplysningar blir rekna som mislighold av lojalitetsplikta, noke som igjen kan føre til oppsigelse/avskjed. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Ha uansett en forklaring klar i tilfelle du blir spurt på et intervju hva hullene i CV-en kommer av. Om du pynter på det eller forteller det rett ut er det bedre enn å sitte og stamme, svette og prøve å finne på noe i farta. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Litt avhengig av kva jobb du søker, og kva du har/skal sone for så trur eg du kjem betre ut av det ved å indikere at du er lat og berre har drevet dank dei siste åra, enn å vise til at du har sona i fengsel. Dersom du nevner at du har vært i fengsel så bør du også opplyse om kva forhold du var dømt for, vist ikkje kjem arbeidsgiver til å spekulere fritt og då ofte tru det er langt meir alvorlige forhold enn det kanskje var. Unntaket er som sagt dersom du får noke positivt ut av soninga, som f.eks skulegang, personleg utvikling eller liknande. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 De fleste intervjuere vil spørre hvorfor det er et 3 års hull i CV'n, rett og slett for å finne ut mere om deg som person, om du ikke har hatt moral til å komme deg opp om morgenene og søke jobb e.l. Så det er nok greit å ha et svar forberedt uansett. Å si man stakk på jordomseiling i 3 år blir litt søkt, kanskje.. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Ikke skriv om det - alt som er negativt skal du ikke skrive om. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Har du mulighet til å ta utdannelse under soningen? Lenke til kommentar
Damien Skrevet 10. august 2015 Forfatter Del Skrevet 10. august 2015 Har virkelig ikke lyst å lyve eller la være å si sannheten. Byen er liten. Plutselig en dag finner arbeidsgiveren ut at jeg har sittet inne via folk som kjenner til meg, og da har man et tillittsbrudd. Kanskje får jeg sparken også. Jeg vil ha en arbeidsgiver som tør å ta sjansen på meg selv om jeg har litt bagasje. For meg er det nesten verre å si man har slasket hjemme i 3 år enn å si man har sittet inne i ett år av dem. Da har man hvertfall en unnskyldning for hvorfor det er så lenge siden man har vært i arbeid.. Zarac: Tror det går ann å ta enkelte fag som matematikk, norsk, engelsk osv. Skal sies at mange fengsel er på nedskjæringer som vil si at utdanningstilbud blir begrenset. Får sikkert ikke tatt kroppsøvning f.eks., noe de fleste utdanninger krever. Er dømt for økonomisk kriminalitet, så å utdanne meg innenfor yrker som har med penger å gjøre er bare å glemme. Selv å få jobb i kassa på en butikk vil være vanskelig. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 Hvis du tar de fagene du har mulighet til å ta, kan du i det minste si at du har tatt utdannelse det siste året. Og selv om det likevel kommer fram at du har sonet eller du ikke får bruk for utdannelsen, viser du at du ønsker å få orden på livet ditt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå