mattenerden1234 Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Det er noe som jeg har lurt på en stund, men ikke fått helt svar på. Må man ta IB på videregående for å komme inn på universitetet i England? Universitet som f -eks St. Andrew , Oxford , Cambridge osv. Er det noen som vet hvordan opptaket fungere der hvis man har norsk vitnemål fra vgs? Jeg har søskenbarn som har gått på slike universitet, men de kjem med forskjellige svar hele tiden , veldig forvirrende. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Nei, du må ikke ha IB. Norsk vitnemål er som meg bekjent akseptert overalt. Lenke til kommentar
colert Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 (endret) Kan hende du må ta en standarisert prøve eller diverse A-levels slik at de kan sammenligne deg med andre studenter som søker. Her har du en link som jeg tipper kan svare en del av spørsmålene dine. Har ikke lest selv, men et lite søk gav meg den siden. Endret 10. august 2015 av colert Lenke til kommentar
lirkepirk Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 Det er noe som jeg har lurt på en stund, men ikke fått helt svar på. Må man ta IB på videregående for å komme inn på universitetet i England? Universitet som f -eks St. Andrew , Oxford , Cambridge osv. Er det noen som vet hvordan opptaket fungere der hvis man har norsk vitnemål fra vgs? Jeg har søskenbarn som har gått på slike universitet, men de kjem med forskjellige svar hele tiden , veldig forvirrende. Jeg har gått IB selv, men studerer i Norge. Slik vi ble fortalt var det enklere for britiske og amerikanske universiteter å forholde seg til et vitnemål fra IB. De visste hva det var og kunne måle det mot andre. Noen steder kreves f.eks. en viss karakter i matte eller fysikk, og da er det ofte gitt etter IB skalaen eller A-levels. Ble fortalt at de også så på IB som noe positivt i seg selv i søknadsprosessen. Tror det var nesten 10 stk i klassen som dro utenlands for å studere, så du kommer også i et miljø hvor det er mer naturlig å ønske seg utenlands. Greit å få trening i å bruke engelsk også. Har du sjansen anbefaler jeg å gå for IB Likte opplegget bedre enn SSP i 1. Kl vgs. Men litt smak og behag kan det jo også være - bare ikke la deg skremme av at det er så hardt. Det krever bare at man er litt mer målretta og tenker fram mot eksamen. Noe spesielt vanskeligere er det nok ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå