Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Min mulige første veteran - Mini Cooper - trenger litt tips


Anbefalte innlegg

God morgen!

 

Jeg vurderer sterkt å gå til innkjøp av en morsom sommerbil - Noe ala dette - og lurer på litt ymse.

Jeg er på ingen måte noen bilmekaniker - den skal altså ikke kjøpes med tanke på å ha noe å gjøre på fritiden :)

Bilen skal lagres innendørs i en låve på vinterstid.

 

 

-Hva for prisklasse bør jeg legge meg på for å "sikre" at jeg får en bil som ikke er full av feil?

-Dyre verkstedregninger når noe feiler på en slik bil? Den er vel veldig enkel å skru på slik at jeg kan skaffe meg en mekaniker-venn som kan tjene noen kroner når noe går galt?

-Andre økonomiske faktorer jeg bør tenke på?

 

-Hvordan er verdistigningen på en slik bil?

Anser dette som en investering samtidig som jeg får meg en morsom sommerbil.

 

-Er det spesielle årganger jeg bør unngå eller motsatt?

-Andre ting som gjør at man bør velge det ene eller andre?

 

 

Håper noen har litt erfaringer her og som kan tipse meg litt, alle tips eller generelle kommentarer rundt temaet settes stor pris på :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det største problemet med gamle biler er rust vil jeg si. Det er også det som (vanligvis) er dyrest å fikse.

Er ikke så komplisert å skru på ofte, man kommer langt med haynes bok om man har litt teknisk innsikt, og ikke minst lyst til å fikle litt med ting selv. Vet man ikke hva man gjør så kan man jo risikere å ødelegge noe såklart.

Ville ihvertfall ikke satt en gammel bil på et "nytt", stort bilverksted uten å forsikret meg om at de hadde en gammel mekaniker der som kan noe annet enn å lese ut feilkoder, hehe.

Engelske biler som er noen år bruker muligens tommeskruer istedet for millimeter, noe som kan være greit å tenke på.

 

Gamle biler stiger somregel i verdi også her i Norge, men det er ikke på langt nær så "lukrativt" som i feks USA eller England

Lenke til kommentar

Takk for det :)

 

Ja det blir nok ev. privat skruing. Ikke noe problem å finne folk som kan om slikt i denne byen. Vil nesten tro at folk står i kø for å gjøre jobben.

 

Ønsket mitt er å ha en bil i såpass god stand at jeg kan gå grundig/profersjonelt over den på våren, nyte den på sommeren og deretter gå over den på nytt på høsten, fikse det som fikses må. At det dukker opp ting underveis kan jo skje med alle biler.

 

-Derfor bør jeg nok satse litt på en rel. høy prisklasse. Noen som har litt erfaring her, hvilken prisklasse jeg bør sikte meg inn mot?

Bilen jeg linket til virker jo å være tipp topp slik jeg ser det, inkludert en del nye oppgraderinger, og prisen virker nesten for god til å sann(?)

Den er nok ikke veldig aktuell ennå men brukes som et eksempel. Jeg skal nok tenke litt mer over saken først og forhåpentligvis lære meg en ting eller 2 for jeg handler.

 

Så er det de forskjellige årgangene da. Det er sikkert noen årganger som regnes som bedre kjøp enn andre(?)

 

Mange spørsmål :rofl:

Lenke til kommentar

Hva med å titte mot England og evt Tyskland? Bilen er veteran, så ikke noe problem å importere. Du bør da også finne bedre prisede biler, i tillegg til en mindre sjanse for eventuell rust.

 

Javisst, det skal jeg gjøre umiddelbart.

Ikke tenkt på det egentlig - er det ingen kostnader ved å hente inn veteraner til Norge?

Lenke til kommentar

Svært få. Ettersom bilen er veteran er vel omtrent alle avgifter borte. 

Hvis du finner en bil kan du skrive inn info her og prøve deg frem:

http://toll.no/no/bil-og-bat/import-av-bil/innforsel-av-bil/kalkulator-import-av-kjoretoy/

 

For Tyskland er http://www.mobile.de/?lang=en stort. 

For England tror jeg http://www.autotrader.co.uk er verdt å sjekke ut.

 

Liten artikkel fra DinSide om import av veteran også.

http://www.dinside.no/928719/slik-oppfyller-du-veteranbil-drommen

Endret av Vertical^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den må være orginal. Om den ikke er orginal (eller ser orginal ut) må den være godkjennt med de oppgraderingene i EU.

Feks om du henter en bil fra England, der det står 70hk i vognkortet, men den har svær turbo og tydelig nyere motor, så får du ikke registrert den.

Men om det står godkjennt ombygget til xxx med yyy HK i det engelske vognkortet skal det gå.
Om den ser orginal ut, men feks har oppgraderte forgassere, bedre stempler og kammer og annet som ikke vises, burde det gå greit uten.

Uansett er det lettest og tryggest å gå for en tilnærmet orginal bil. Minien er også så lett å skru på at det er en super il å lære på. Og så får du sikekr nok av hjelp på britiske enthusiastforum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk @Zepticon :)

 

M.a.o. - Jeg vil slite med å få godkjent denne uten trøbbel

(Fremdeles bare en eksempelbil)

 

Den er fra 1980 og er bygget ut ifra en original Morris Mascot 850, men åpner man panseret på den er det ikke mye som minner om originalt :closedeyes:

Jeg veit ikke. Den der kan godt godkjennes uten problemer da den har en gammeldags motor, og ser tidsriktig, om enn pusset og polert en del. Her er man veldig i grenseland. 

 

Orginal motor:

1960-Morris-Mini-Engine.jpg

 

$_57.JPG

 

 

 

Så det er meget mulig at denne fremstår som orginal og at den bare er pusset opp og restaurert.

 

Det jeg tenkte på var noe ala dette:

3a0c34dd92c61592aa83d37878db7d61.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja skjønner :)

 

Jeg la inn nevnte spørsmål på Norsk miniforum

Så skal vi se om der er noen aktivitet der etterhvert.

 

Jeg vurderer nemlig å ta meg en liten tur til Køben neste uke, og linket bil er da ikke langt unna. Hadde vært gøy å få sett og ev. testet den på veien.

Gidder nok ikke det om den ikke kan godkjennes som veteran naturligvis, da er hele poenget borte selv om jeg nok ikke skal ha den.

Lenke til kommentar

Den der er meget bra i hvertfall, og burde gå rett igjennom kontrollen!

 

Men der er vi over på en annen del av loven, nemlig biler produsert/registrert før 1971. I 1971 kom det ny kjøretøyforskrift, og alle gammlere faller under forskriften fra 1942. Dette gjør at man kan modifisere bilen mye mer uten at man får problemer, da den ikke inneholder noen krav til motor, bremser og ombygging av disse etc.

Hvorvidt 1942 forskriften vil gjelde ved import av den over vet jeg ikke. Spørs om det er relevant for deg da, om du ikke ser for deg trimming, men heller vil ha en restaurert og tidsriktig bil.

Endret av Zepticon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Go morgen folkens!

 

Nok en gang har jeg tvunget meg selv litt ned på jorda gjennom å ta deet litt meed roo - har lært meg til aldri å handle når pulsen er over 180.

 

Jeg har hatt en del kontakt med eieren av denne bilen

Den ble totalrestaurert i 2004, hvilket kommer klart frem på bildene, og er i ettertid blitt stellet med av en Mini-mann og den er nok blitt tatt godt vare i årene etter restitusjonen.

 

Den har vært helt problemfri de siste 5-6årene i følge eieren som kun har byttet en coil og en slange i tillegg til vanlig service vår/høst og nøye ettersyn underveis.

 

Han har sagt at han vil vurdere et seriøst bud - jeg sitter naturligvis på gjerdet :cool:

 

Det hadde vært interessant å høre hvor mye dere ville bydd for en slik bil? Jeg snakker da ikke om noe skambud, snarere hva dere mener den er verdt?

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Nok en gang har jeg tvunget meg selv litt ned på jorda gjennom å ta deet litt meed roo - har lært meg til aldri å handle når pulsen er over 180.

 

Det kan være en bra ting, eller en dårlig ting. Selv leita jeg etter RX-7 i fjor høst, og da var det bare å hive seg på telefonen og si at jeg tar den, bestille billett og komme seg til Tyskland fort som F. Og på de 4 dagene det tok hadde han fått flere bud på godt over det vi avtale i pris. Men heldigvis var han ærlig og sto ved avtalen vår.

 

Bra biler selges fort. Har sett Finn.no biler forsvinne på timen.

 

Men samtidig greit å være sikker på at det er kvalitet man kjøper. Verdien på disse har jeg ikke anelse om. Regner med selger har en ide om hva han vil ha?

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Haha ja det er helt sant det :)

Jeg er nok blitt litt mer slik at jeg lar heller et par gode tilbud forsvinne inntil jeg er 100% sikker på at jeg faktisk skal kjøpe og at det ikke er noe jeg kommer til å angre på. Helt klart både fordel/ulempe ved begge måtene å gjøre det på.

 

Ikke minst lærer jeg veldig mye om bilene mens jeg kikker i ro og mak, ser hvor mye den og den er verdt og hva de blir solgt for.

Lenke til kommentar

Hva med å titte mot England og evt Tyskland? Bilen er veteran, så ikke noe problem å importere. Du bør da også finne bedre prisede biler, i tillegg til en mindre sjanse for eventuell rust.

De 2 landene har vel minst like mye rust på bilene som i Norge, særlig England? I tillegg er rattet på feil side på biler fra UK.

 

Har selv veteran-Mini og de holder seg godt i pris, men stiger ikke noe særlig.

Ville ikke kjøpt Mini til noe særlig under 50k (i Norge) og forventet lite jobb/skruing hvis jeg skulle kjøpt i dag.

Generelt: Mini ruster - MYE, også de nyere. Sjekk GODT før du kjøper, eller vær forberedt på overraskelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...