Gå til innhold

Råd til oppgradering av PC fra 2011


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en selvbygget PC fra 2011 som jeg kjøpte via en PC-pakke på Dustinhome (se vedlegg for spekk). Jeg har lenge tenkt å oppgradere den litt, men lurer på om jeg skal skrote hele greien, eller om det er noen ting jeg kan oppgradere for en rimelig penge, for å kunne bruke den som den er i et par år til.

 

Skal brukes mest til programmering, poker, surfing, se filmer, altså ikke så mye krevende, men er innom Photoshop i ny og ne også. Jeg hadde vel strengt tatt ikke trengt å oppgradere, men vil dytte inn en større SSD-disk og da kan jeg like gjerne ta et par andre ting i samme slengen. Virker som en del av SATA-pluggene på hovedkortet er ødelagt, da flere USB-kontakter + DVD-ROM er død (de virker hvis jeg bytter inngang på hovedkort). 

I tillegg går viften min på høygir hele tiden, og det hender det rapporteres om høy temp på CPU.

 

Noen gode råd?

 

 

post-30248-0-02335700-1439200414_thumb.jpg

Endret av psl86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant ikke vedlegg, men fant en tråd du har:

 

 

I så fall bør du bytte skjermkort kanskje ha 8 GB ram og en SSD disk. Tror du må regne med harddisken snart må byttes også. Sikker på satakabelen ikke er bøyd? Har selv opplevd enkelte hovedkort så slutter sataportene å fungere, så kanskje det er på tide å bytte hovedkort hvis du finner noe brukt. Eller selge prosessoren.

 

Angående cpu vil jeg tippe hvis det er intel kjøler er enten kjøleren løs, dårlig kjølepasta eller strømkabelen til hovedkortet dårlig (Løs.) Skaff deg cooler master 212 evo hvis du ikke finner løsning.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du vil ikke merke stor ytelsesforskjell dersom du går til innkjøp av en helt ny PC kontra det du har. Dersom PCen ikke skal brukes til spilling ville jeg kanskje kjøpt en ny og større SSD-disk og installert operativsystem på nytt (bare reinstall av OS kan gi merkbar forskjell). Dersom du ikke er fornøyd med grafisk ytelse kan du gå til innkjøp av et nyere og bedre grafikkort, men tviler på at forskjellen i lavt-krevende oppgaver blir spesielt stor.

 

Ellers hadde jeg kjøpt meg en ny prosessorkjøler (CM 212 Evo/Noctua NH-D14) samt en god kjølepasta og bytta det som sitter der fra før. Enig med LMH, se etter et brukt 1155-hovedkort hvis du ikke kan leve uten DVD-rom. Hadde jeg vært deg hadde jeg venta et par år til og oppgradert hele maskinen minus SSD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...