Gå til innhold

Pris på ny harddisk til MacBook Pro

Anbefalte innlegg

Macen min fra 2011 begynner å bli treig og når jeg "verifiserer diskrettigheter" finner den en haug med feil. Jeg kjører reparasjon men noen dager etter er det samme feilene. Noen på macrumour sier dette er tegn på en døende harddisk... Og at det er snakk om kort levetid. Selvsagt har jeg panikk.

Hva er prisen på en ny harddisk til en MacBook Pro? Og hva kan det komme på inkl. montering hos eplehuset?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytt det selv, 500 GB harddisk koster ikke mye sata disk.

https://support.apple.com/kb/SP620?viewlocale=no_NO&locale=en_US

HGST Travelstar 5K1000 1TB 5400RPM SATA

Ellers kanskje vurdere samsung 850 evo?

Selv det kan være litt vanskelig å formattere harddisken for første gang om man ikke har minnepenn eller DVD.

Seriøst? Bare 500+kr for ny harddisk? Det har jeg råd til. Stoler ikke på mine evner til å erstatte selv, så, hva? 1000kr for at eplehuset bytter den ca?

* Eller kanskje ca. 1000kr for en apple-godkjent disk? ... 2000kr da eller? (samme jeg betale for nytt batteri)

Endret av TheodorBjork
Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problem med min MBP-harddisk, kjøpte meg en 540 GB SSD på komplett.no og byttet selv. Sjekket video på iFixIt (de er informative). Kjøpte meg en harddisk-dokkingstasjon for å klone over innholdet fra den gamle til den nye disken. Enkelt, tok meg kun kort tid og fungerer brillefint.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problem med min MBP-harddisk, kjøpte meg en 540 GB SSD på komplett.no og byttet selv. Sjekket video på iFixIt (de er informative). Kjøpte meg en harddisk-dokkingstasjon for å klone over innholdet fra den gamle til den nye disken. Enkelt, tok meg kun kort tid og fungerer brillefint.

Virker som 500gb SSD-er koster 1700... Finnes det noe billigere? Sett på Samsung 850 EVO 500GB men har null peiling... Hadde oppfatter prisen som på rundt 1000, men det er vel for 250GB, kanskje... 

Hjelp?

Lenke til kommentar

Virker som 500gb SSD-er koster 1700... Finnes det noe billigere? Sett på Samsung 850 EVO 500GB men har null peiling... Hadde oppfatter prisen som på rundt 1000, men det er vel for 250GB, kanskje... 

Hjelp?

Noen påstår at Evo ikke funker bra sammen med MacBook...

Lenke til kommentar

Som jeg skrev i en annen tråd for et par dager siden:

Jeg er veldig fornøyd med Samsung 850 EVO, så jeg anbefaler deg den. Her får du en med 500 GB hos netonnet.no til 1595kr. Hvis du ikke trenger så mye, så har de også en versjon med 250 GB til under tusenlappen. 

For å overføre det du allerede har på harddisken din over til den nye SSD'en kan du kjøpe et kloningskit.

Deretter følger du bare instruksene i f.eks 

videoen, så er det gjort på et par minutter. Lykke til!   :)
Lenke til kommentar

Hjelp?

Noen påstår at Evo ikke funker bra sammen med MacBook...

Har installert både EVO 840 og EVO 850 i en hel rekke Macbook's og det fungerer aldeles utmerket.

Lenke til kommentar

Jeg har Samsung 850 EVO i min MackBook Pro fra 2011, og jeg har ikke opplevd noen problemer. 

Ok. Takk :) Vil du anbefale den da? Eller finnes det bedre alternativ? Og er SSD en garantert oppgradering eller er det like så greit med en HDD?... (Vurdere en 250 eller en 500gb. Kanskje jeg ikke trenger en 500... )

Jeg skal love deg at når du først har byttet til SSD så vil du aldri noen sinne ha en snurredisk i laptopen din igjen.

Lenke til kommentar

850 EVO er knallbra.

Merk at du må reinstallere OSX etterpå. Om du har OSX Yosemite eller høyere (tror jeg), så kan du bruke internet recovery.

Ellers må du lage et bootbart media med OSX installasjonen. Det finnes gode guider på hvordan det gjøres, men du må gjøre det før du byttes disken.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

850 EVO er knallbra.

Merk at du må reinstallere OSX etterpå. Om du har OSX Yosemite eller høyere (tror jeg), så kan du bruke internet recovery.

Ellers må du lage et bootbart media med OSX installasjonen. Det finnes gode guider på hvordan det gjøres, men du må gjøre det før du byttes disken.

Hva? Jeg kan ikke bruke eldre OS X? Da kan jeg heller ikke klone disken da?!

Lenke til kommentar

Jo, du kan bruke eldre OSX, men da må du lage en USB minnebrikke med OSX Installer på. Som du kan boote fra for å installere OSX på nytt.

Du kan jo klone disken over til SSD. Da skal den fungere direkte uten ny installasjon av OSX.

Men hva er det negtive med å bare klone over på SSD? Siden å innstallere OS X på bytt ble nevnt som egentlig nødvendig...?

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendig. Men selv er jeg tilhenger av å installere OS på nytt ved bytte av disk. Det samler seg opp en del rusk og rask på disken gjennom årene, og derfor synes jeg det er greit å starte fresh.

Bare reinstallasjon av OS gjør i mange tilfeller et under for responsiviteten til en PC.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...