Gå til innhold

Fremtidsrettet maskin som takler spill i 4K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har jeg igjen bestilt meg noen deler! Wohooo!

 

Jeg gikk for en oppgradering av CPU til 5930K for å få flere lanes, så da trenger jeg ikke bekymre meg over det. Jeg beholdt hovedkortet, men byttet til 2,5" formfaktor på Intel 750 og bruker den via hyperkit så jeg får mer fysisk plass på hk til andre ting og bedre airflow.

 

Hyperkit kan komme i veien for skjermkort 2 i SLI, men jeg har lest at ASUS har fått med seg dette, så de jobber med å lage et hyperkit som er litt mer fleksibelt/mindre. Jeg regner med at ny hyperkit vil være tilgjengelig innen jeg kommer til å anskaffe meg SLI. (Kjenner jeg meg selv rett, så overkiller jeg veldig nå og kjøper ikke SLI i fremtiden :-P)

 

Jeg har også bytta noen andre deler avhengig av hva som er på lager.

Oppsett: http://www.prisjakt.no/list.php?l=199836

 

Takk for innspill!

Lenke til kommentar

Ser jo bra ut dette, men har du tenkt på hvordan du skal feste M.2 adapteren på det hovedkortet?

 

m2-slot-645x443.jpg

 

Det følger vel med noe mer festemateriell med hovedkortet, men adapterkabelen kommer vel i veien for RAM brikkene her?

 

Jeg kan bruke hyper kit på det kortet der også via det medfølgende adapteret, så det er ikke noe problem. Likevel når jeg tenker meg om så vil jo adaptere ta en PCIe slot, så da er jeg jo like langt med tanke på fysisk plass. Greit med litt input, tydeligvis vanskelig å bli enig med seg selv på hva som er lurt å kjøpe. (Bra med litt innspill for å få i gang tankeprosessen)

 

Derfor bytta jeg tilbake til disken med PCIe-grensesnitt. :-)

Lenke til kommentar

Vel, med 2,5" og hyperkit hadde du 2 muligheter, nå låser du deg til en mulighet. Når jeg kikker nærmere på M.2 adapteren til Intel 750 så ser det ut som hyperkit kabelen vil komme på motsatt side av RAM brikkene. Jeg var (er) usikker, derfor jeg spurte om du hadde tenkt på det. Det ville kanskje sett litt rart ut, men det ser ut som det vil fungere greit.

 

Personlig ville jeg gått for noe liknende av Bjonness forslag. Med skjermkortet du velger er det viktig å få mye luft under det, om du ikke skal ha vannkjøling på det/de.

 

Jeg har et Revo PCIe SSD nå som systemdisk, og en 800GB Intel 910 PCIe som "Steam" disk. Så jeg har lagt PCIe lanes "kabalen" et par ganger :). "OCD" gjør at jeg har mine skjermkort i PCIe 1 og 5 slik at begge får x16 og masse luft. Men da går Revo'en i PCIe4, og det gir den bare x1 i stedet for PCIe 3 som hadde gjort at den fikk x4 og skjermkort 2 ville fått x8. Sjekket nettopp med crystaldiskmark, og det ser ut som jeg har mer enn halvert ytelsen til Revo'en fordi PCIe4 ikke bare er x1, men også PCIe2.0.

 

Mye å holde styr på. :D

Lenke til kommentar

Ja, utrolig mye å holde styr på!

 

Det oppsettet jeg har kjøpt nå satser jeg på at fungerer en god stund fremover. Sannsynligheten for at jeg kjøper meg et kort til i SLI ser jeg egentlig som ganske liten, jeg liker bare godt å vite at jeg har muligheten. (Som sagt, så er jeg ikke en stor gamer) 

 

Jeg bruker maskinen til mye utvikling, så rask kompilering, kjøring av flere VMer, applikasjonsservere, tunge utviklerverktøy, støtteverktøy og generell multitasking er mye viktigere enn bra grafikk. Grunnen til at jeg kjøper en 980 ti er fordi jeg synes det er moro med litt gaming i ny og ned, men helt klart overkill når de spillene jeg synes er morsomst er SC2 og CS:GO  :p Det handler vel mer om at nerden i meg vil ha det "beste" (innen rimelighetens grenser).

 

Det er vel i grunn mer sannsynlig at jeg kjøper meg mer ram enn at jeg kjøper et skjermkort til vil jeg tro.

 

Uansett moro å bygge seg en PC igjen etter i mange år kun brukt laptop hjemme. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...