Gå til innhold

Fremtidsrettet maskin som takler spill i 4K


Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

 

Nå er det ca 8 år siden jeg bygde meg en maskin sist, så nå er det på tide å få seg noe nytt. Jeg er lei av dårlig laptop-ytelse, så jeg ønsker meg en kraftig stasjonær allround-maskin som holder seg i noen år. Det er mange oppdaterte og kompetente folk her på forumet, så hvis noen av dere har litt tid til å hjelpe meg så blir jeg glad.

 

Jeg har følgende krav/ønsker:

- Må kunne kjøre spill ok i 4K (Har kun 60Hz 4K-skjerm) 

- Må være så stille som mulig

- Rask disk er et must!

- Jeg er gald i ny teknologi, og skylake + DDR 4 frister meg mye

- Jeg trenger WIFI 

- Mulighet til å oppgradere GFX ved behov senere (f.eks et 980 Ti i SLI)

- Oppgradering utover SLI er ikke så viktig, da jeg sikkert kjøper ny maskin da det blir aktuelt

 

Jeg har satt opp følgende maskin basert på tester/nyheter/ønsker:

http://www.prisjakt.no/list.php?l=199018

 

Ting jeg er usikker på:

- Valg av hovedkort (WIFI innebygd i hovedkort eller separat kort?)

- Valg av minne/ram

- Valg av CPU-kjøler

- Valg av type GFX (Ønsker 980 Ti, men hvilket merke?)

- Valg av strømforsyning (Jeg har nå valgt 1000W for å kunne oppgradere til SLI i fremtiden. Lurt?)

- Andre ting jeg ikke tenker på? (Lenge siden jeg har bygd PC, så er litt rusten)

 

Jeg setter stort pris på om noen har noen innspill på denne maskinen. Noe deler jeg bør bytte ut, eller andre tips som kan gjøre maskinen enda bedre? (Jeg har ikke noe konkret tak på pris, men jeg vil ha best mulig maskin for minst mulig penger.)

 

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er umulig å bygge en god 4k gaming maskin i dag, kjøp sokkel 2011v3 med 8 kjerner i7-5960X

og GTX 980 SLI.

Så sier det seg selv du burde ventet 1-2 år å handle dette brukt.

 

Oppsettet du foreslår klarer sikkert mindre krevene 4k spill greit, men når spill produsentene velger å ikke porte konsoll til å skalere til 4k som veldig mye av spillene er, så vil nok det gjøre mye av nyere spill i 2016-2017 uspillinge på høye instillinger.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Bytt til en ordentlig strømforsyning, f.eks Evga G2 serien, eller ta en titt her. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1569444&st=0

Gå for 5820k og et x99 hovedkort, f.eks Asus x99 Pro. Helst Asus pga OC Socket.

Sleng på en til 980Ti hvis du ønsker å spille i 4K, du trenger minst 2 stk 980Ti for å spille på 60fps i 4K.

 

Hva med å bytte til Define S?

Endret av Bjonness406
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Basert på gode innspill har jeg satt opp et nytt oppsett her:

http://www.prisjakt.no/list.php?l=199408

 

Vil dette være bedre?

 

Jeg velger heller å kjøpe et 980ti til senere hvis det blir behov. Jeg er ikke noen stor gamer, så må ikke ha ultra i alle nye spill.

Må ser det bedre ut :)

Hvis du vil ha eco mode på strømforsyning (at viften skrur seg av ved lav last), så må du bytte til Evga Supernova 1200W P2 :)

Lenke til kommentar

Hva er i veien med strømforsyningen til Corsair? Er Evga et bedre merke?

hadde RM 1000 selv men den sluttet og fungere etter kort tid (var noe galt med viften) så kjøpte en HX850i og har ikke hatt noe problemer med den.. ville heller gått ned til 850w og opp en seirie i corsair... jeg har corsair fordi jeg kjøpte sleeved kabler til det merke :)

Lenke til kommentar

Takker for alle innspill!

 

For de som er interessert så bestilte jeg denne:

http://www.prisjakt.no/list.php?l=199408

 

Fikk pakkepris på 25k fra komplett så jeg slapp å bestille fra flere steder.

 

Her har det gått litt fort i svingene. Vil anbefale deg å pause bestillingen og sjekke opp i et par ting først. Jeg har dessverre ikke tid til å sjekke opp disse detaljene akkurat nå. Men i kortversjon så er det slik at CPU'en du har valgt er begrenset i form av at den bare har 28 PCIe lanes. I forhold til dine planer om fremtidig SLI så kan dette bli et problem. Og da spesielt siden du har gått for en PCIe SSD, og et hovedkort som har støtte for USB3.1 via et ekspansjonskort som også er PCIe basert. Disse stjeler PCIe lanes. Det er kanskje ikke verdens undergang, men du bør forsikre deg om at dette ikke blir et problem. "Measure twice, cut once". Videre med plasseringen av USB kortet ser vi at det kommer i veien for bruk av skjermkort i øverste PCIe spor, og i SLI konfigurasjon blir kortet pushet lenger ned. Dette er en av tingene jeg ikke har tid til å sjekke nå. Men det du risikerer i fremtiden er da at du ikke har en PCIe X4 port å bruke kortet i. Ofte står det på hovedkortene at sporene er x16, men i virkeligheten så er de bare det i bestemte konfigurasjoner. Så med to skjermkort risikerer du å miste USB3.1 fordi det bare er et x1 spor igjen til det kortet om du skal ha x4 til SSD'en. Du risikerer også at det nederste kortet krasjer med PSU om ikke kabinettet er stort nok.

 

Regnestykket for PCIe lanes er at nå vil skjermkortet få 16 lanes, mens USB3.1 og SSD tar 4 lanes hver. Du har altså 4 lanes til overs. Men det er ikke nok til skjermkort nummer 2. Dermed må skjermkort nummer 1 ned på 8 lanes slik at skjermkort nummer 2 også kan konfigureres med 8 lanes for SLI. SLI fungere ikke med bare 4 linjer til det ene kortet. Begge kortene vil kjøre fint i x8, men vil ta en liten performance hit. Ikke mye nok til at det direkte frarådes, men 1 frame i sekundet eller 4 vil fort forsvinne.

 

Slik det er satt opp nå er det ingen problemer, men SLI kan altså bli et problem for hele systemet. Om du dropper SLI kan du også gå ned litt på PSU, du trenger ikke så stor PSU for et skjermkort og en CPU. Men maskinen din blir ikke like fremtidsrettet.

 

Ble litt fort og galt dette, men nå må jeg løpe! :)

Lenke til kommentar

 

Takker for alle innspill!

 

For de som er interessert så bestilte jeg denne:

http://www.prisjakt.no/list.php?l=199408

 

Fikk pakkepris på 25k fra komplett så jeg slapp å bestille fra flere steder.

 

Her har det gått litt fort i svingene. Vil anbefale deg å pause bestillingen og sjekke opp i et par ting først. Jeg har dessverre ikke tid til å sjekke opp disse detaljene akkurat nå. Men i kortversjon så er det slik at CPU'en du har valgt er begrenset i form av at den bare har 28 PCIe lanes. I forhold til dine planer om fremtidig SLI så kan dette bli et problem. Og da spesielt siden du har gått for en PCIe SSD, og et hovedkort som har støtte for USB3.1 via et ekspansjonskort som også er PCIe basert. Disse stjeler PCIe lanes. Det er kanskje ikke verdens undergang, men du bør forsikre deg om at dette ikke blir et problem. "Measure twice, cut once". Videre med plasseringen av USB kortet ser vi at det kommer i veien for bruk av skjermkort i øverste PCIe spor, og i SLI konfigurasjon blir kortet pushet lenger ned. Dette er en av tingene jeg ikke har tid til å sjekke nå. Men det du risikerer i fremtiden er da at du ikke har en PCIe X4 port å bruke kortet i. Ofte står det på hovedkortene at sporene er x16, men i virkeligheten så er de bare det i bestemte konfigurasjoner. Så med to skjermkort risikerer du å miste USB3.1 fordi det bare er et x1 spor igjen til det kortet om du skal ha x4 til SSD'en. Du risikerer også at det nederste kortet krasjer med PSU om ikke kabinettet er stort nok.

 

Regnestykket for PCIe lanes er at nå vil skjermkortet få 16 lanes, mens USB3.1 og SSD tar 4 lanes hver. Du har altså 4 lanes til overs. Men det er ikke nok til skjermkort nummer 2. Dermed må skjermkort nummer 1 ned på 8 lanes slik at skjermkort nummer 2 også kan konfigureres med 8 lanes for SLI. SLI fungere ikke med bare 4 linjer til det ene kortet. Begge kortene vil kjøre fint i x8, men vil ta en liten performance hit. Ikke mye nok til at det direkte frarådes, men 1 frame i sekundet eller 4 vil fort forsvinne.

 

Slik det er satt opp nå er det ingen problemer, men SLI kan altså bli et problem for hele systemet. Om du dropper SLI kan du også gå ned litt på PSU, du trenger ikke så stor PSU for et skjermkort og en CPU. Men maskinen din blir ikke like fremtidsrettet.

 

Ble litt fort og galt dette, men nå må jeg løpe! :)

 

 

Tusen takk for denne tilbakemeldingen! Jeg har nå kansellert ordren. 

 

Jeg trodde faktisk jeg hadde kontroll på antall PCIe lanes, men den gang ei. For å dobbelsjekke SLI + PCIe SSD så leste jeg denne guiden hos Asus: https://pcdiy.asus.com/2015/04/asus-z97-x99-motherboards-intel-750-series-nvme-ssds-all-you-need-to-know/ Ut i fra hva man kan lese der så skal det ikke være noe problem med x16 + x8 + x4, men jeg tenkte selvfølgelig ikke på at USB 3.1-kortet også bruker 4 lanes.  :wallbash:

 

Hva blir da alternativene? Bør jeg bytte til 5930K for å få flere lanes og/eller bytte hovedkort?

I følge denne: http://www.hardwaresecrets.com/asus-x99-deluxe-motherboard/2/ så støtter kortet følgende konfigurasjoner med 40 lanesx16/x0/x16/x0/x0, x16/x0/x16/x0/x8, x8/x8/x16/x0/x8, eller x8/x8/x8/x8/x8. Den eneste konfigurasjonen med 40 lanes som ser fornuftig ut med tanke på SLI + PCIe SSD + USB 3.1 blir da x8/x8/x16/x0/x8 forutsatt at det faktisk er fysisk plass (Noe jeg tviler på, men mulig man kan sette USB 3.1 i slott 2 og SSD i slott 5.)

 

Alle råd om CPU/hovedkort tas i mot med stor takk. (Ta gjerne en titt på rammen jeg har valgt duger også)

 

Jeg kan ikke huske det var så mye å passe på i gamledager da jeg bygde PC sist.  :p 

Lenke til kommentar

Kyrres forslag er jo et alternativ. Det er vel basert på multiplexing av noe slag, så du får aldri mer total båndbredde enn det 28 linjer fra 5820k gir. Men jeg tror neppe det er ofte det blir noen flaskehals. Men det hovedkortet er jo litt dyrere enn det du har plukket ut, og USB3.1 kort kommer da også i tillegg dersom det er viktig? Så det kan være det nesten er like greit å oppgradere til 5930K.

 

Men det er en del alternativer. Du kan jo gå for en m.2 SSD, du sparer nok ikke PCIe lanes på det, med mindre det ligger i chipsettet. Men fysisk sparer det jo litt plass på hovedkortet, og man får kanskje litt bedre luftflyt for kjøling av skjermkortene. Det samme tenker jeg kan være fint om man får USB3.1 sammen med resten av portene på hovedkortet, selv om USB3.1 kortet ikke akkurat er kjempestort. Eventuelt drite i hele USB3.1, er det noe du virkelig har bruk for?

 

Jeg er dessverre ikke helt oppdatert på hardware for tiden, så jeg er usikker på om det finnes det jeg snakker om. Men synes det er rart om det ikke har kommet enda. Mener jeg har sett det på Z170 hovedkort, men da er man nede i bare 16 PCIe lanes, så det er jo enda et skritt i feil retning.

 

Beklager jeg ikke kan være mer til hjelp, men lykke til videre uansett. :)

Lenke til kommentar

Alternativt kan man vel droppe PCIE SSD'n og sette opp noen vanlige SATA drev i raid0.

Kanskje ikke like hissig, men burde være bra nok og koster litt mindre per GB.

 

Jepp, skulle til å foreslå det. Glemte det rett og slett av. Men man må vel opp i 4 stk. om man skal kunne snuse på 2000MB/s les?

Lenke til kommentar

Hva med å bytte til et hovedkort med usb 3.1? Asus x99 Pro, A, sabertooth har jo dette.

Du får jo også Intel 750 i M.2 variant, https://www.komplett.no/intel-750-ssd-400gb-pcie-30-25-kit/846749

 

Virker som en kjempegod løsning for TS. Det blir x16 til GPU1 og x8 til GPU2 når den kommer, og M.2 slot'en tar de 4 siste linjene. hva slags kabel er det som går fra 2,5" Intel 750'en til M.2 slot'en? Han må nesten kunne være sikker på at den ikke kommer i veien for skjermkort 2.

Lenke til kommentar

 

 

Hva med å bytte til et hovedkort med usb 3.1? Asus x99 Pro, A, sabertooth har jo dette.

Du får jo også Intel 750 i M.2 variant, https://www.komplett.no/intel-750-ssd-400gb-pcie-30-25-kit/846749

Virker som en kjempegod løsning for TS. Det blir x16 til GPU1 og x8 til GPU2 når den kommer, og M.2 slot'en tar de 4 siste linjene. hva slags kabel er det som går fra 2,5" Intel 750'en til M.2 slot'en? Han må nesten kunne være sikker på at den ikke kommer i veien for skjermkort 2.
Den er veldig lav, tror det skal gå fint. http://images.anandtech.com/doci/9453/ASUS-Hyper-Kit.jpg

http://www.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/review/2015-04-02/150401-230518.jpg

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...