Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem ved oppstart og avslutning av pc

Anbefalte innlegg

Min 3 år gamle pc har begynt å vise symptomer på at noe ikke er som det skal. Det begynte med at pc-en hang etter å ha lastet OS'et (Win 7).  Formatterte harddisken og installerte Windows på nytt. Det medførte at pc-en - stort sett - fungerer som den skal. Imidlertid opplever jeg av og til følgende problemer:

- Pc-en rebooter under oppstartsprosessen, og den kommer til et skjermbilde der jeg får beskjed om at Windows ikke kunne starte som normalt, og spørsmål om jeg vil starte på vanlig måte eller med reparasjonsverktøyet. Dette skjer nå i snitt kanskje hver 5. gang jeg starter pc-en.

- Under bruk mister pc-en kontakt med nettet (trådløst). Hvis jeg "lar Windows løse problemet" blir nettverkskortet deaktivert, og hvis jeg prøver å aktivere det på nytt henger det bare på "Akivterer nettverkskort". Dette har bare skjedd 2-3 ganger etter at problemene startet.

- Når jeg skal skru av pc-en (avslutt via start-menyen) henger den på Avslutter-skjermbildet. Må altså ty til knappen for å få slått av pc-en. Dette har også bare skjedd 2-3 ganger til nå.

Når problemene begynte mistenkte jeg at det kunne være harddisk-relatert (OS'et er installert på en Corsair SDD), men nå begynner jeg å lure på om det heller kan være hovedkortet.

Noen som har noen ideer? Finnes det noen gratis diagnoseprogrammer som  muligens kan påvise hvor problemet ligger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du linux distribusjon installert? Siden har merket enkelte distribusjoner klusser med windows oppstartlasteren.

Som gir noen av symtomene, windows vil ikke avsluttes på normalt måte og man må slå av maskinen med power knappen.

Dette kan være alt fra dårlige drivere, til dårlig SSD disk eller PSU.

Har du overklokket maskinen? I så fall kan det være årsaken til noen av probleme.

Finnes vel noe som heter microsoft fix it men erfaring pleier det veldig skjeldent å løse problemet, beste er å reinstallere operativsystemet. Har du en ekstra SSD disk eller PSU som du kan prøve i maskinen er det fin måte å feilsøke, hjelper ikke det prøv annet hovedkort.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...