Thitorkin2 Skrevet 9. august 2015 Del Skrevet 9. august 2015 Hei! Jeg er i Thailand nå, og har planer om å være her i 2 måneder. Det er da turistvisa + utvidelse av turistvisa. Jeg er 20 år. Kjæresten min er 16 år, har tilgang til sitt eget pass og ønsker å reise etter meg uten å si ifra til sine foreldre. Hun vil også stemples inn på turistvisum. Hun bryr seg ikke om hva jeg sier, hun reiser uansett så noen moralpreken er unødvendig. Selv tror jeg foreldrene hennes vil få ambassaden til å hente henne hjem, og jeg er litt usikker på om jeg får noen konsekvenser for dette enten i henhold til norsk eller Thailandsk lov. Er det noen lover som brytes her eller går dette helt fint? Mvh Thitorkin Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 9. august 2015 Del Skrevet 9. august 2015 Tja, for det første tviler jeg på at hun får kjøpt flybillett til Thailand som alenereisende 16-åring. Jeg ser heller ikke hvordan det skal kunne få noen konsekvenser for deg, spesielt ikke siden dere ikke reiser bort sammen. Lenke til kommentar
kjekset Skrevet 9. august 2015 Del Skrevet 9. august 2015 Flyselskapet må ha skriftlig godkjennelse av foreldre at hun kan fly alene ettersom hun er under 18. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Samtykkeerklæring fra foreldre kreves vanligvis ikke når barnet er over 16 år, heller ikke på utenriksflyvninger. Se kriteriene til SAS og Norwegian. Generelt sett anses personer som ikke er fylt 20 år som mindreårige i Thailand. I hvilken grad thailandske myndigheter tillater en mindreårig å få visum i eget navn uten foreldrenes samtykke vet jeg ikke. I norsk rett kan ikke personer som er under 18 år søke om visum uten foreldrenes tillatelse, og jeg antar at det tilsvarende vil gjelde i Thailand. Hun vil derfor bare kunne reise til Thailand under VER-reglene (Visa Exemption Rule), fordi under de reglene trenger hun ikke søke om noe. Såvidt jeg kan se vil personer under 18 også kunne komme under VER-regelverket, men det er noe man spør den thailandske ambassaden om før man drar. Å bli avvist av immigrasjonskontrollen er svært pinlig. Konsekvenser for deg under thailandsk lov kjenner jeg ikke til, men det er ikke uvanlig at du vil bli ansett som hennes verge fordi hun er mindreårig. Dette kan få ganske vidtrekkende konsekvenser. Konsekvenser for deg under norsk lov, vel, worst-case scenario vil være tiltale for barnebortføring. 1 Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Hvordan kan det være barnebortføring når han allerede er der, og hun vil reise etter? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Straffebudet mot barnebortføring rammer ikke bare det å føre bort, men også det å holde igjen. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Bortføringa treng ikkje å være av den klassiske 'hiv barnet over skuldra og spring' typen. Ein kan også bortføre barnet på andre måtar. I straffelova er det formulert slik: § 216. Med fengsel inntil 3 år straffes den som bevirker eller medvirker til at en mindreårig ulovlig unndras eller holdes unndratt fra sine foreldres eller andre vedkommendes omsorg. På samme måte straffes den som tar en mindreårig ut av landet eller holder tilbake en mindreårig i utlandet og ved det ulovlig unndrar eller medvirker til å unndra den mindreårige fra noen som har foreldreansvar eller som har omsorgen etter barnevernloven.Under formildende Omstændigheder kan Bøder anvendes. Offentlig påtale finner ikke sted uten fornærmedes begjæring med mindre allmenne hensyn krever det. I dette tilfellet så vil det være dei konkrete omstendigheitene som avgjer om det er barnebortføring eller ikkje. Når ein myndig og umyndig person reiser til utlandet utan at foreldrene veit om det så er ein heilt i grenseland til straffbar opptreden. Men det er verdt å merke at der er foreldra som må anmelde for at dette skal bli ei sak. Så då spørs det litt på kva type foreldre jenta har. 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 "Men jeg visste jo ikke at hun skulle komme!" "Jo det gjorde du, og det har du valgt å dokumentere på diskusjon.no". 3 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 "Men jeg visste jo ikke at hun skulle komme!" "Jo det gjorde du, og det har du valgt å dokumentere på diskusjon.no". "Foreslår at vi sletter tråden." - Det lar seg ikke gjøre Lenke til kommentar
Thitorkin2 Skrevet 15. august 2015 Forfatter Del Skrevet 15. august 2015 (endret) Bortføringa treng ikkje å være av den klassiske 'hiv barnet over skuldra og spring' typen. Ein kan også bortføre barnet på andre måtar. I straffelova er det formulert slik: § 216. Med fengsel inntil 3 år straffes den som bevirker eller medvirker til at en mindreårig ulovlig unndras eller holdes unndratt fra sine foreldres eller andre vedkommendes omsorg. På samme måte straffes den som tar en mindreårig ut av landet eller holder tilbake en mindreårig i utlandet og ved det ulovlig unndrar eller medvirker til å unndra den mindreårige fra noen som har foreldreansvar eller som har omsorgen etter barnevernloven.Under formildende Omstændigheder kan Bøder anvendes. Offentlig påtale finner ikke sted uten fornærmedes begjæring med mindre allmenne hensyn krever det. I dette tilfellet så vil det være dei konkrete omstendigheitene som avgjer om det er barnebortføring eller ikkje. Når ein myndig og umyndig person reiser til utlandet utan at foreldrene veit om det så er ein heilt i grenseland til straffbar opptreden. Men det er verdt å merke at der er foreldra som må anmelde for at dette skal bli ei sak. Så då spørs det litt på kva type foreldre jenta har. Fakta er som følger: Jeg er her, hun ringer meg og sier at hun skal komme til meg ca 2 uker etter at jeg hadde reist. Hun har pengene selv, og skal bestille fly på flyplassen selv. Sier til henne at det nok er en dårlig ide, men selvsagt møter jeg henne i Bangkok da hun er kjæresten min. Hun reiser altså på egenhånd slik jeg ser det. Jeg kommer ikke til å hindre henne i å reise tilbake. Takk for svar med relevant lov og egne synspunkter. Setter stor pris på det. Samtykkeerklæring fra foreldre kreves vanligvis ikke når barnet er over 16 år, heller ikke på utenriksflyvninger. Se kriteriene til SAS og Norwegian. Generelt sett anses personer som ikke er fylt 20 år som mindreårige i Thailand. I hvilken grad thailandske myndigheter tillater en mindreårig å få visum i eget navn uten foreldrenes samtykke vet jeg ikke. I norsk rett kan ikke personer som er under 18 år søke om visum uten foreldrenes tillatelse, og jeg antar at det tilsvarende vil gjelde i Thailand. Hun vil derfor bare kunne reise til Thailand under VER-reglene (Visa Exemption Rule), fordi under de reglene trenger hun ikke søke om noe. Såvidt jeg kan se vil personer under 18 også kunne komme under VER-regelverket, men det er noe man spør den thailandske ambassaden om før man drar. Å bli avvist av immigrasjonskontrollen er svært pinlig. Konsekvenser for deg under thailandsk lov kjenner jeg ikke til, men det er ikke uvanlig at du vil bli ansett som hennes verge fordi hun er mindreårig. Dette kan få ganske vidtrekkende konsekvenser. Konsekvenser for deg under norsk lov, vel, worst-case scenario vil være tiltale for barnebortføring. Når jeg reiste ned hit var jeg 19 år gammel. Fyller 20 om ett par dager. Jeg var også på VER når jeg kom inn i landet. Vergeansvar for henne kan jeg fint ta. Da ringer jeg ambassaden for å høre hvordan ståa er. Takk for svar, tenker jeg ringer Norwegian/SAS og hører med de på forhånd også. "Men jeg visste jo ikke at hun skulle komme!" "Jo det gjorde du, og det har du valgt å dokumentere på diskusjon.no". Hva har det med saken å gjøre? Jeg kan jo ikke hindre henne i å bestile reisen... Mvh Thitorkin Endret 15. august 2015 av Thitorkin2 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 Dama di er mentalt skada, send hu på psykiater eller bytt ut defekt enhet med en fungerende en, du er jo allerede i Thailand, kan ikke være så vanskelig. Lenke til kommentar
Thitorkin2 Skrevet 15. august 2015 Forfatter Del Skrevet 15. august 2015 Dama di er mentalt skada, send hu på psykiater eller bytt ut defekt enhet med en fungerende en, du er jo allerede i Thailand, kan ikke være så vanskelig. Saklig. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 Det er fakta utifra hvordan du beskriver henne. Lenke til kommentar
Thitorkin2 Skrevet 15. august 2015 Forfatter Del Skrevet 15. august 2015 Det er fakta utifra hvordan du beskriver henne. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå