ProphetSe7en Skrevet 9. august 2015 Del Skrevet 9. august 2015 Jeg ønsker å bruke remote desktop på serveren og på pcen i stuen. Men hvordan gjør jeg dette når jeg må åpne porter i brannmuren og viderekoble disse? Jeg får jo kun koblet den riktige porten til en pc. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Er bare å gå inn i maskinegenskaper og hake av for å tillate RDP. Endringer i brannmur trenger du ikke. Lenke til kommentar
process Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 (endret) Hvis jeg forstår deg rett så ønsker du å benytte remote desktop via NAT og lurer på hvordan du skal gjøre dette oppsettet. Du kan, som jeg mistenker du er inne på, ikke ha to RDP tjenere på samme eksternip/port kombinasjon. Da må du enten kjøre den ene RDP tjeneren på en annen port, eller skrive om porten i NAT regelene dine. Ved sistnevnte alternativ lytter eksempelvis RDP på ekstern IP addresse på port 3389 og 3390, som viderefører til hver maskin sin 3389. Da må du ved oppkobling spesifisere portnummer i klienten. Endret 10. august 2015 av process Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 (endret) Som Process skriver, bruk 3390 til PC nr 2 på utsiden. På innsiden velger du at denne skal videresendes til port 3389 internt. Endret 10. august 2015 av TheHaughom 1 Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Gjør som dem over her, det fungerer fint Har selv 2 RDP tilkoblinger som funker fint utenifra, bruker "eksternt skrivebord" programmet i Windows (evt en eller annen app på mobilen), og skriver kun domenenavnetmitt:portnr som adresse. Internt bruker jeg kun maskinnavn eller ip, og da trengs det ikke noe port nr. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Koble deg først opp med RDP til serveren, så kan du koble deg viderre derfra til PC'en i stua med RDP når det trengs... Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 10. august 2015 Forfatter Del Skrevet 10. august 2015 (endret) Så i bunn å grunn blir det som følger: To ulike public porter jeg bruker, mens internt er det 3389 mot begge maskinene? Pålogging blir da "mittdomene:publicport"? Endret 10. august 2015 av kreps79 Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 10. august 2015 Forfatter Del Skrevet 10. august 2015 Koble deg først opp med RDP til serveren, så kan du koble deg viderre derfra til PC'en i stua med RDP når det trengs... Ja det er jo også en løsning når jeg skal koble til eksternt. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 (endret) Selv synes jeg ikke det er særlig smart å eksponere RDP-servere eksternt mot internett. Det jeg har gjort er å sette opp VPN på brannmuren slik at jeg kobler til hjemmenettverket med VPN, og så bruker de tjenestene jeg måtte ønske. Da slipper jeg å måtte eksponere tjenester man egentlig ikke vil ha tilgjengelige utenfra. Endret 10. august 2015 av stigfjel Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 10. august 2015 Forfatter Del Skrevet 10. august 2015 Det høres jo lurt ut. Hvordan gjøres dette? I brannmur på ruter, eller på maskin? Er der gode gratisalternativer til VPN en kan bruke? Unødvendig å betale for de 2 gangene i måneden jeg trenger å koble på eksternt synes jeg. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Det høres jo lurt ut. Hvordan gjøres dette? I brannmur på ruter, eller på maskin? Er der gode gratisalternativer til VPN en kan bruke? Unødvendig å betale for de 2 gangene i måneden jeg trenger å koble på eksternt synes jeg. Det gjøres gjerne i brannmur, jeg har satt dette opp på min. Evt. kan man jo sette opp en VPN-server internt, og så forwarde VPN-porten på brannmuren. En god del brannmurer har innebygd VPN-støtte, alternativt kan man sette opp en *NIX boks med OpenVPN. Denne kan være litt komplisert å håndtere, men fungerer til sitt bruk. Jeg har også satt opp en intern DNS-server med et intern-domene, og VPN-serveren forwarder domene slik at når jeg kobler meg opp hjem via VPN får jeg resolvet maskinene hjemme. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Koble deg først opp med RDP til serveren, så kan du koble deg viderre derfra til PC'en i stua med RDP når det trengs... Ja det er jo også en løsning når jeg skal koble til eksternt. Like greit å lære seg den måten som fungerer uansett størrelsen på nettverket du skal inn på. Tenk deg om du skulle åpne RDP på forskjellige porter på en 150+ servere... Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Er jo også greit å være realistisk med tanke på et hjemmenett. Det er jo enklere å koble direkte, enn via. Men klart, det er jo et sikkerhetsaspekt ved det også. Selv bruker jeg TeamViewer eller OpenVPN for å koble meg inn hjemme. Ønsker ikke å eksponere RDP direkte mot internett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå