Jannis-15 Skrevet 9. august 2015 Del Skrevet 9. august 2015 Ringtåken Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Roar Kneppen Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Fantastisk. Tipper du må befinne deg et annet sted enn en by med alle lysene der for å få noe slikt som dette. Man må nok også være litt bevandret i å kunne finne fram på den store stjernehimmelen for å finne slike ting også. Jeg burde kanskje forsøkt noe sånt på f.eks. Orion eller Venus da jeg var i India hvor det var plasser man kunne seg godt på himmelen. Oslo er ikke særlig brukbar. Roar Roar 1 Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 15. august 2015 Forfatter Del Skrevet 15. august 2015 (endret) Takker. Jeg bor like utenfor Fredrikstad, omtrent 6-7 minutter kjøring. Det er en del mørkere her en i byen, men det er langt fra så mørkt som jeg skylle ønske. Orion er et veldig populært motiv som både er lett å "fange" for nybegynnere, samtidig som det setter selv de som har mange års erfaring på prøve. Oslo er nok ikke det aller mest ideelle nei, men det finnes løsninger for de som er plaget av kraftig lysforurensning også. En løsning er lysforurensningsfilter som lar deg bruke et vanlig fargekamera fremdeles, men er det virkelig mye lys rundt så må det sterkere midler til. I stedet for å da ta bilder i vanlig RGB som de fleste gjør (ettersom "alle" fargekameraer i dag benytter RGGB), kan man bruke spesialfilter som kun slipper igjennom spesefikke områder av lysspekteret. De vanligste her er H-alfa, OII, og SIII. Disse blokkerer nermest fullstendig alt uønsket lys, og tillater å ta detaljrike bilder selv i en storby. Det koster litt mer, og er litt mer arbeid i etterbehandling, men resultatene kan bli fenomenale. Ved å benytte disse 3 filterene kan man matche de sånn at man får like farger som for eks hubble fra de forskjellige gassene. Endret 15. august 2015 av Jannis-15 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg