Vampyrinne Janne Skrevet 9. august 2015 Del Skrevet 9. august 2015 balansering av reaksjonslikninger: oppgave utgangspunkt C + O2 blir til CO Jeg har 2 mulige balanseringer: 2C + O2 blir til 2CO eller 2C + 2O2 blir til 2CO2. Kan begge være riktig eller er begge feil. beregning av gram av Na3AIF6 for å lage a) 10 g Na som er en oppgave. Her er et eksempel: Hvor mange gram Cu går med for å lage 12 g kobbernitrat, Cu(NO3)2? Hvor mange gram gram NO blir laget samtidig? Reaksjonslikningen er: 3Cu + 8HNO3 blir til 3Cu(NO3)2 + 2NO + 4H2O Jeg antar jeg ikke skal gjøre det slik som eksemplet der man får flere ledd på samme side som kobbernitratet. Jeg antar heller jeg skal spalte opp Na3AIF6 i deler? Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 2C + O2 blir til 2CO er riktig. Du kan ikke bruke den siste da det er en helt annen reaksjon der du lager et helt annet stoff (CO2) Finn antall mol Na i 10g Na. Du trenger da 1/3 av antall mol Na3AlF6 siden det er 3 mol Na pr mol Na3AlF6. Finn så antall gram Na3AlF6 utfra dette. Den siste oppgaven er omtrent den samme som den med natrium, men her har du 1 mol Cu pr mol kobbernitrat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå