AnonymDiskusjon Skrevet 9. august 2015 Del Skrevet 9. august 2015 Hei, om jeg leverer inn oppsigelsen min til arbeidsgiver, kan jeg da i oppsigelsestiden gå inn med penger i et firma vi holder på å starte? Det nye firmaet vil konkurere med det jeg per dags dato er ansatt i. Jeg personlig vil ikke ha noe med det nye firmaet å gjøre før oppsigelsestiden min er ferdig, det er andre personer som tar seg av alt av organisering i forbindelse med oppstarten. Eneste jeg gjør er å kjøpe meg inn slik at firmaet kan være i drift når min oppsigelsestid er ferdig. Men hvordan er jussen på dette? Anonymous poster hash: 0212b...b95 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 9. august 2015 Del Skrevet 9. august 2015 Om ikke du har noenting i kontrakten din som forhindrer dette er såvidt jeg vet ikke noe problem så lenge du holder engasjementene helt adskilt (som du sier du skal). Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. august 2015 Del Skrevet 9. august 2015 Hovedregelen er at din fritid er din egen, så lenge innsatsen din ikke går ut over arbeidet du skal utføre i henhold til arbeidsavtalen. Ett unntak som kan tenkes å ramme din situasjon: Du har ikke lov til å drive aktiv konkurranse mot din egen arbeidsgiver. Dette følger av den ulovfestede lojalitetsstandarden i kontraktsforhold. Rent passive investeringer i et konkurrerende selskap vil ikke rammes. Å ta imot verv i det nye selskapet vil rammes, og naturligvis vil det være problematisk å ta med seg bedriftshemmeligheter fra din arbeidsgiver. Generelt sett vil jeg anbefale deg å være åpen med arbeidsgiver om dine planer etter at du har sluttet i jobben, særlig når du har begynt å forberede deg allerede nå. Erstatningskrav for bruk av bedriftshemmeligheter er sure brev å få, for ikke å snakke om at slike ting sprer seg i miljøet og kan ødelegge ryktet til ditt nye selskap. Og det er kun et uberettiget krav som er lett å avvise - et uberettiget dårlig rykte er mye verre. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå