Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpe seg inn i firma i oppsigelsestid

Anbefalte innlegg

Hei, om jeg leverer inn oppsigelsen min til arbeidsgiver, kan jeg da i oppsigelsestiden gå inn med penger i et firma vi holder på å starte? Det nye firmaet vil konkurere med det jeg per dags dato er ansatt i. Jeg personlig vil ikke ha noe med det nye firmaet å gjøre før oppsigelsestiden min er ferdig, det er andre personer som tar seg av alt av organisering i forbindelse med oppstarten. Eneste jeg gjør er å kjøpe meg inn slik at firmaet kan være i drift når min oppsigelsestid er ferdig. Men hvordan er jussen på dette?

Anonymous poster hash: 0212b...b95

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedregelen er at din fritid er din egen, så lenge innsatsen din ikke går ut over arbeidet du skal utføre i henhold til arbeidsavtalen. 

Ett unntak som kan tenkes å ramme din situasjon: Du har ikke lov til å drive aktiv konkurranse mot din egen arbeidsgiver. Dette følger av den ulovfestede lojalitetsstandarden i kontraktsforhold. 

Rent passive investeringer i et konkurrerende selskap vil ikke rammes. Å ta imot verv i det nye selskapet vil rammes, og naturligvis vil det være problematisk å ta med seg bedriftshemmeligheter fra din arbeidsgiver. 

Generelt sett vil jeg anbefale deg å være åpen med arbeidsgiver om dine planer etter at du har sluttet i jobben, særlig når du har begynt å forberede deg allerede nå. Erstatningskrav for bruk av bedriftshemmeligheter er sure brev å få, for ikke å snakke om at slike ting sprer seg i miljøet og kan ødelegge ryktet til ditt nye selskap. Og det er kun et uberettiget krav som er lett å avvise - et uberettiget dårlig rykte er mye verre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...