Gå til innhold

Kjøpehjelp - koffert

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger virkelig hjelp her.

I 1994 begynte jeg å date en jente som jobbet på koffertbutikk, da endte jeg opp med 4 blå Samsonite inntil jeg endelig fikk napp.

Blåfargen i 1994 er vistnok ikke så moderne lenger, og her trenger jeg hjelp.

1. Samsonite eller Clas Ohlson/OBS?

Hvor stor forskjell er det på kvaliteten mellom 2 eller 4-tusen fra Samsonite vs 5-900,- fra en av de andre?

2. Størrelse/formfaktor?

Den som haster meste er "flykofferten". Med hjul og "lang pinne" som skyves ned/trekkes opp. Samt en i samme form men litt større for litt lengre turer. Til slutt kommer den store for sydenturen til jul.

Jeg ser at det nå finnes "flykofferter" i alle størrelser, er det det tryggeste eller er hjulene bare i veien i den virkelige verden?

Google gav meg litt tråder både her og på kvinneforumet, men jeg ble - om mulig - mer forvirret.

Noen som vil hjelpe litt?

På forhånd takk.

PS: Jenta har nå blitt bestemor, tror ikke jeg skal ta kontakt der igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samsonite har grei kvalitet, og vi har en del av de i familien i ulike former og størrelser. Ville imidlertid ikke nødvendigvis sett meg blind på Samsonite, finner du f.eks. TravelPro og deres Crew9-serie får du et mye bedre produkt til en lavere pris.

Ikke ta deg bryet med å kjøpe de billige fra matbutikker o.l. Du får en tur eller to utav de, så begynner de å slite -- og det er ingenting som er mer frustrerende enn å prøve å dytte ned håndtaket på kofferten i sikkerhetskontrollen, bare for å oppdage at mekanismen er dårlig og at den sitter fast.

kabinkoffert, hold deg til to hjul. Jeg har 4 hjul på min nyeste, og selv om det er behagelig å bruke den, sløser det med plass -- hadde gått for 2 hjul med mindre jeg fikk så god pris som jeg gjorde.

På all bagasje som skal sjekkes inn er det fire hjul som gjelder, og så store som mulig. Doble hjulsett om mulig for å gjøre det enda enklere å trille over ulikt terreng. Ellers er trinnløst håndtak veldig behagelig og noe jeg ville betalt litt ekstra for. Fire hjul er på alle måter overlegent to hjul, og det gjør det så mye mer behagelig å transportere kofferten.

Ellers er koffert i stor grad et personlig valg. Noen foretrekker ett stort rom uten noe organisering, andre vil ha to rom med netting mens andre igjen vil ha ett nettingrom og ett åpent. Min store koffert har kun to store plater på hver side (delt på midten), som holder alt på plass, og jeg liker denne løsningen godt.

Noen foretrekker hardplast og andre vil ha myke sider. Hardplast gir mer beskyttelse men kan knuses/sprekke, myke sider kan strekkes og fullstappes i mye større grad. Ta en titt på hva som er viktig for deg.

Ellers kan vekt være greit å tenke på. Det er ikke sånn at du MÅ ha en kjempelett koffert, men å gå for en blytung en er heller ikke noe å ettertrakte etter. De virkelig lette koster mye, og på en koffert som sjekkes inn hvor man uansett har 20-30 kg tilgjengelig er ikke de to kiloene du sparer på kofferten nødvendigvis verdt flere tusen kroner.

Dra innom nærmeste butikk med greit utvalg i kofferter og se litt på de ulike innredningene. Det, pluss en preferanse om enten hardplast eller myke sider, vil ofte være de to avgjørende faktorene for hvilken koffert du ender opp med.

Endret av Henrik C
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dra innom nærmeste butikk med greit utvalg i kofferter og se litt på de ulike innredningene. Det, pluss en preferanse om enten hardplast eller myke sider, vil ofte være de to avgjørende faktorene for hvilken koffert du ender opp med.

Tusen takk for gode innspill, jeg undersøker neste gang jeg går forbi en slik butikk. Dine innspill gjør at jeg ikke er et lett offer for ekspeditøren.  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...