eplekasse Skrevet 9. august 2015 Del Skrevet 9. august 2015 Har akademisk utdannelse (førskolelærer), men vurderer å gjøre noe helt annet, da jeg rett og slett har blitt skikkelig lei. Å begynne på scratch på en ny utdannelse kan bli krevende, og videreutdanning (innenfor mitt felt i hvert fall) holder deg stort sett innenfor samme feltet. Har snakket med flere akademikere som har blitt busskåfører, og stortrives med det. De har lutt dumme arbeidskift, men har vurdert Posten. Noen som har jobbet i Posten? Tungt, avslappende, godt miljø eller stress? Hva kan man forvente i lønn med 7 - 10 års generell arbeidsansennitet? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. august 2015 Del Skrevet 9. august 2015 http://postkom.no/lonns-og-arbeidsvilkar/overenskomstene/ Lenke til kommentar
nems Skrevet 9. august 2015 Del Skrevet 9. august 2015 Har du vurdert en ny utdannelse? Jeg er 33år og starter på ny bachelor i år, en i klassen er 43år.. Aldri for seint! Når det er sagt så er dette primært fordi de fleste yrker idag krever utdannelse. Posten er kanskje et unntak men da vil vel lønnsnivået ligge deretter tror jeg.. Beklager at jeg ikke har mer å komme med. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 9. august 2015 Del Skrevet 9. august 2015 Jeg har jobbet en kort stund i Posten, som kundebehandler på postkontor. Nå er det jo slik at de fleste postkontor i dag legges ned og erstattes av post i butikk, så det er vel ikke så aktuelt med en slik jobb for deg nå. Hva er det du kunne tenke deg å jobbe med? Pedagogikk kan være nyttig i så mangt. Jeg ville ha tenkt litt gjennom hva du interesserer deg for og hvilke arbeidsoppgaver du kunne tenkt deg. Lenke til kommentar
sigar1 Skrevet 9. august 2015 Del Skrevet 9. august 2015 Anbefaler postdistribusjon som yrke, spesielt om du bor i et utkantstrøk eller liten bygd. Jobbet selv med sortering og utkjøring av post og pakker mens jeg studerte og har alltid sagt at om jeg blir lei av å jobbe med det jeg har studert så går jeg tilbake til å kjøre post. True story! Som postmann i mindre steder får man et helt unikt perspektiv da man er innom veldig mange his/bedrifter hver eneste dag og møter veldig mange mennesker. Prøv det. Tjener nok ikke så mye i starten, men om du vil ha mer lønn kan du jo prøve å jobbe deg opp til å bli leder eller lignende. Lenke til kommentar
eplekasse Skrevet 9. august 2015 Forfatter Del Skrevet 9. august 2015 Å begynne på ny utdannelse har jeg vurdert ja, men da bør man virkelig vite hva man vil i livet sitt. Jeg begynte på førskolelærerutdanningen fordi jeg ikke visste hva jeg ville gjøre. Fikk gode karakterer, og fullførte utdannelsen selv om jeg underveis ble mer og mer usikker på valget. I dag lurer jeg på hvorfor i all verden jeg tok den utdannelsen. Begynner jeg på nytt på noe som jeg "tror" jeg liker, er det også en risiko. For min del har biologi alltid vært interessant, men det er en heftig masterutdannelse, som krever 5 dedikerte studieår med en noe trangere økonomi (har boliglån). Og dersom man på 2 studieår føler at biologi ikke var så kult likevel, er jo det hele greia på nytt igjen. Folk flest jobber sikkert for pengene. Jeg er meget heldig som har en trygg og fast 100% stilling i kommunen, og har egen leilighet med relativt romslig økonomi. Så jeg vil ikke klage for mye. Men det er en -fordel- hvis man trives i jobben, har det kjekt rett og slett. I min jobb (bofellesskap for psykisk utviklingshemmede) føler jeg meg som en død person. Ingen utvikling, tungt psykisk, ingen i inspirasjon. Postbud føler kanskje heller ikke alltid inspirasjon i jobben sin, men det er i hvert fall noe annet. Og det er kanskje det viktigste - forandring. Postbud, lastebilsjåfør, lagerarbeider, jobbe på Ikea eller XXL... det er i hvert fall de tingene jeg har vurdert litt. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 9. august 2015 Del Skrevet 9. august 2015 Har du prøvd å jobbe i bhg da? Det må jo ha vært noe som fikk deg til å ta den utdannelsen? Trives du å jobbe med folk? Barn? Selvstendig? Aktivt/fysisk jobb? Lenke til kommentar
eplekasse Skrevet 9. august 2015 Forfatter Del Skrevet 9. august 2015 (endret) Har du prøvd å jobbe i bhg da? Det må jo ha vært noe som fikk deg til å ta den utdannelsen? Trives du å jobbe med folk? Barn? Selvstendig? Aktivt/fysisk jobb? Jeg trivdes som assistent, noe jeg gjorde før jeg begynte på førskolelærerutdannelsen. Å være førskolelærer var imidlertid noe helt annet, og jeg holdt ut noen måneder etter ferdig utdannelse, før jeg gikk over til bolig for psykisk utv.hemmede. Etter hvert har også interessen for pedagogisk arbeid med barn forsvunnet. Jeg har skjønt at barn og pedagogikk ikke er min ting, og hvorfor det kommer ETTER utdannelsen, er et godt spørsmål. Men så begynte jeg også på studiet fordi jeg ikke visste hva jeg ville drive med. Forhørte meg med folk om hvorfor de tok sin utdannelse, de fleste sa det var tilfeldig hvor de endte opp... så da begynner man på noe, og ser hvir det går, tenkte jeg Et problem i et land med for mange valg, sikkert Å jobbe med mennesker er trivelig, men det har gått i stå når det gjelder barn og psykisk utviklingshemmede. Trives både selvstendig og med folk, men er utadvent av natur, og liker å bli kjent med nye folk. Fysisk arbeid går også greit, da jeg er opptatt av trening. Endret 9. august 2015 av eplekasse Lenke til kommentar
Adrax Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 (endret) For å svare deg på spørsmålet. Postbud/landspostbud tjente 182 kr i timen som fast ansatt for 2 år siden. Dette er uten noe ansiennitet. Mulig lønna har steget med noen kroner de siste par årene. Lørdagskjøring er godt betalt. Jobber man to lørdager på rad, vil man få 100% på èn av lørdagene. Dvs. at man tjener 364 kr++ i timen på èn av lørdagene. Som tilkallingsvikar starter man på rundt 145-150 kr i timen. Lønna økes med noen kroner hvert kvartal tror jeg. Opplæring tar vanligvis fra 1-4 uker. Spørs hvor god man er å huske navn og detaljer. Når det kommer til miljø så fins det mange særinger i Posten. Noen er miljøskada etter å ha jobba der så mange år, men for all del. Mange hyggelige mennesker også. Det har derimot lite å si siden man er ute å kjører og ikke jobber inne på terminal. Man er kun inne på terminalen om morgenen for å sortere posten, putte posten i bilen og deretter kjøre ut. Det er kun stress hvis du jobber i en by, for da er det mange postkasser og mye gåing. Kjører man post på landet hvor det er 500 meter mellom hvert hus, så er det mindre stress og mer avslappende. En av de best betalte jobbene man får i Norge hvor man ikke trenger utdanning. Spørsmålet du må stille deg er om du vil gjøre det resten av livet ditt. Det er lite givende, og det er ikke alltid man har tid til å stoppe å prate med gamlinger. Radioen blir din nærmeste venn. Endret 10. august 2015 av Adrax Lenke til kommentar
seffiboi Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Har selv jobbet i posten i Trondheim. Yrket kan være fysisk krevende, med mye gåing og løfting. Dette avhenger selvfølgelig av hvilken rute du får. Personlig fikk jeg den mest travle på hele avdelingen, og som ny jobbet jeg ofte 2-3 timer over tiden for å rekke alt (med minimalt av pauser). Ellers er jobben fin hvis man er glad i å holde seg i bevegelse. Lønna er også grei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå