Gå til innhold

Skatt ved privatlån

kawai

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har i ca. 1 år støttet en venn økonomisk, mens han var student. Kjøp av mat, overføring av penger, betaling av regninger.

Personen har nå fått en veldig god jobb, og er klar for å betale tilbake.

Totalt skyldes litt over 40.000.

Vi har blitt enige om 5-8000 i måneden. Hvordan rapporterer vi dette til Skatteetaten, slik at jeg ikke får masse kostnader?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg har i ca. 1 år støttet en venn økonomisk, mens han var student. Kjøp av mat, overføring av penger, betaling av regninger. Personen har nå fått en veldig god jobb, og er klar for å betale tilbake. Totalt skyldes litt over 40.000. Vi har blitt enige om 5-8000 i måneden. Hvordan rapporterer vi dette til Skatteetaten, slik at jeg ikke får masse kostnader?

Hvilke skatter eller kostnader kan være aktuelle her? Hverken gaver eller tilbakebetaling av lån er skattepliktige?

Lenke til kommentar

Generelt sett er man ikke pliktig til å innrapportere hendelser som utløser negative inntekts-/formueposisjoner (fordi det ikke utløser tap for staten). Du kan alltid velge å ikke påberope deg et inntekts- eller gjeldsfradrag. 

Formue/gjeld: Formelt sett skulle du ha oppgitt 40k i fordringer som positiv formue (eller hva han nå enn skyldte deg per 1.1.15) i selvangivelsen din for 2014. For deg får dette betydning bare hvis du er i formuesskatteposisjon (altså at du betaler formuesskatt eller ville ha betalt det hvis du hadde innrapportert fordringen på 40k). Din venn skulle tilsvarende innrapportert 40k i gjeld (men, som beskrevet over, spiller det ingen rolle). 

Inntekt/fradrag: Tilbakebetaling av lån er hverken inntekt eller fradrag for noen av dere, men renter (altså det han betaler tilbake som er mer enn den nominelle verdien av lånet) er skattepliktig inntekt for deg og fradragsberettiget utgift for din venn. 

Så spørsmålet blir jo da: skal han tilbakebetale mer enn hva lånet lyder på i kroner og øre? Hvis nei er ikke dette (med få unntak jfr. over om formue) noe som har noe med ligningen din å gjøre. Hvis ja, så bør dere inngå en skriftlig låneavtale. Du skal oppgi renteinntekter til beskatning det året du etter avtalen får krav på dem; han har rett til (men må ikke) oppgi renteutgiftene til fradrag det året han etter avtalen har plikt til å betale dem. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...