Gå til innhold

Jobbintervju hos elektronikkbutikk

Anbefalte innlegg

Hei

Er en av de som mistet jobben i olja og jobber nå i en veldig lavtlønnet stilling. Kona er fra en liten by på sørlandet og jeg skal på jobbintervju der. Jeg har veldig lyst på denne jobben, blir en god mulighet for å komme videre i livet og vil gjerne ha tips for hvordan jeg kan lande denne jobben. 

Problemet er jeg har ingen erfaring fra butikk eller elektronikksalg, har litt interesse for data, mobil og sånne ting, men ingen for hvitevarer og liknende og vet lite om det. 

Har vært på tre intervju siden jeg mistet jobben, og spurte på siste om tilbakemelding, og fikk tilbake at jeg hadde gjort et godt intervju, men at jobben gikk til en med fagbrev. Så tips går vel mer mot hva de leter etter i en butikk for elektronikk og spørsmål som er generelle for butikk og hva jeg bør forberede meg til.

La det være sagt at jeg har sikkert sendt ut 200 søknader og dette er mitt fjerde intervju, sett bort fra bemanningsbyrå og liknende.

Takk til alle som hjelper :)

Endret av abze
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring med jobbintervju sånn generelt: Om du har sendt inn søknadsbrev og cv på forhånd og det er grunnlaget for at du ble kalt inn til intervju liker de nok det de har lest der. De tar kanskje utgangspunkt i brevet og cv og spør spørsmål relatert til det som står der så vær forberedt på det og vit hva du har skrevet om deg selv :) Ville ha satt meg inn i rollen ved å snakke med noen i en annen lignende butikk for å vite hvilke egenskaper man bør ha for å gjøre en god jobb. Også for din egen del for å vite hvor godt du sansynligvis vil trives i stillingen på lang sikt. Tipper kjerneverdier som trygg og omgjengelig, ansvarsbevist, motivert, evne til å lære og interesse for salg. Glad i å snakke med og hjelpe kunder, ok interesse for elektronikk osv. Vis at du er motivert, ønsker deg stillingen og at du har evne til å lære og gjøre en god jobb så går det nok veldig bra :)

Lenke til kommentar

For å få jobb i elektrobutikker virker det nå som kravet er å være god til selge. Fagkunnskap er dessverre ikke så viktig virker det som. Blir heller kurset og opplært slik at man skal selge mest mulig og de "riktige" varene.

Lenke til kommentar

Jeg er en som ansetter i slike butikker, jobbintervjuet ditt er sikkert overstått men jeg svarer likevel.

Det jeg ser etter i en ansatt:

- utadvendt personlighet

- kundevennlig

- selvgående

- positiv

- meget fleksibel mtp arbeidstid

- sosial

- konkurranseinnstinkt

Mitt råd til deg og andre i slike intervjuer er å være deg selv, ikke vær spesielt nervøs og gjør litt Research.

Tenk gjerne gjennom hvordan du ville opptrådd i diverse scenarioer som kan oppstå på arbeidsplassen.

Et meget lett og enkelt eksempel: En kunde har ventet ti minutter i kø på din avdeling for å kjøpe en kalkulator til studiet sitt, når det endelig er hans tur viser det seg at vi ikke fører kalkulatorer og kan derfor ikke hjelpe ham. Hva sier/gjør du?

A) Beklager, vi fører det ikke.

B) Dessverre fører vi ikke kalkulatorer, men fortell meg hvilken type du trenger så skal jeg finne ut hvor de selger den (Google)

C) Stikk på Clas ohlson, de har alt!

A - her sender du kunden ut med en negativ opplevelse av butikken.

B - God kundebehandling - det liker vi. Kanskje velger kunden da å komme til oss når han skal ha barbermaskin eller TV.

C - Typisk snarvei mange tar, men dersom kunden ikke finner kalkulatoren på Clas ohlson har du bidratt til at han har tapt enda en halvtime på leting.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...