Gå til innhold

Briller som korrigerer fargeblindhet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tviler på at det finnes, eller i det hele tatt er mulig med, noe som gir "samme fargeopplevelse". Også stor forskjell på om men er "fargesvak" eller "fargeblind".  Men det finnes innretninger som gjør det mulig for fargeblinde å skille farger de ikke ser forskjell på. De enkleste virker ved å ha ett rødt og ett grønt glass, slik som disse. Noen litt mer avanserte utgaver har en linse/filter som endrer lyset slik at forskjellen på rødt og grønt blir stor nok for at den fargesvake kan oppfatte forskjellen: http://www.colourvision.info/korreksjon_pa_fargeblindhet/index.html

Lenke til kommentar

Hmm, som fargeblind forstår jeg ikke helt hvordan han plutselig kan peke på ting som han ser er annerledes enn det han er vant til å se, og deretter si at "den er grønn".

Og heller ikke hvordan man kan se flere farger siden jeg er av den oppfatningen at begrensningen ligger i øyet og tappene, så hvordan skal man plutselig kunne bruke passive briller til å se andre ting?  (Og hvordan vet man at man så ser "riktig"?)

Forskyving av spekteret for å kunne se forskjell på farger man ikke vanligvis ser forskjell på er jeg med på, men ikke å se enda flere farger enn man normalt gjør?

Lenke til kommentar

Hmm, som fargeblind forstår jeg ikke helt hvordan han plutselig kan peke på ting som han ser er annerledes enn det han er vant til å se, og deretter si at "den er grønn".

Og heller ikke hvordan man kan se flere farger siden jeg er av den oppfatningen at begrensningen ligger i øyet og tappene, så hvordan skal man plutselig kunne bruke passive briller til å se andre ting?  (Og hvordan vet man at man så ser "riktig"?)

Forskyving av spekteret for å kunne se forskjell på farger man ikke vanligvis ser forskjell på er jeg med på, men ikke å se enda flere farger enn man normalt gjør?

De aller fleste som er fargeblinde ser bare fargene dårligere enn oss med vanlig syn. Det er jo også mange forskjellig former for fargeblind. Noen sliter med å se rødt, mens andre sliter med å se blått og noen ser ikke farger i det hele tatt. De som er helt fargeblinde får nok ikke noen nytte i disse brillene, men jeg tror det kan hjelpe noen.

Lenke til kommentar

begrensningen ligger i øyet og tappene, så hvordan skal man plutselig kunne bruke passive briller til å se andre ting?  

My thoughts exactly. 

Lenke til kommentar

Er det virkelig mulig at fargeblinde kan se farger som folk med normalt fargesyn ved å bruke bestemte briller? Jeg synes det høres veldig rart ut. Fargeblinde mangler jo bestemte reseptorer i øyet. Hvordan kan fargeopplevelsen bli den samme?

Mange fargeblinde mangler ikke reseptorer. Fotopigmentene deres tar opp "feil" bølgelengder.

"A person with red-green color blindness (more accurately called color vision deficiency) experiences the world differently because their red and green photopigments have more overlap than normal. By overlap, we mean spectral overlap, which is related to how the photopigments absorb light."

"The general class of filters that are designed by our method are called multi-notch filters: they contain one or more sharp “cutouts” in the visible spectrum. To make a lens that helps with red-green color blindness, the notch filtering occurs primarily in the spectral region corresponding to the maximum overlap between the red and green photopigments. Effectively, this drives a kind of wedge between the L-cone and M-cone signals, thus improving the separation of their signals and providing better color vision to the deficient observer. We don’t claim that this is a cure for color blindness — it is not a cure. Like any eyeglass product, it is an optical assistive device."

Kilde (og mer utfyllende informasjon): http://enchroma.com/technology/

Endret av Ljóseind
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+6132

Som flere har påpekt så får bare brillene f.eks rødt til å bli enda rødere og grønn til å bli enda grønnere. Noe som gjør at de som sliter med å skille de to fargene ser bedre forskjell på de to:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...