Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med å installere OS på ny pc

Anbefalte innlegg

http://www.multicom.no/multicom-arctic-w950l-156-hd/cat-p/c100561/p10631733

https://elementary.io/nb/

Kjøpte meg en ny pc fra Multicom, og valgte å kjøpe en uten OS. Lastet ned Elementary OS (Linux) og lastet det over på en USB ved hjelp av guiden på Elementary sine sider. Jeg trodde det skulle være enkelt som bare det, og at jeg bare skulle installere Elementary og deretter kunne bruke pcen.

Etter å ha lest litt rundt på nettet klarte jeg etter hvert å få installert Elementary, og fikk så beskjed om at jeg måtte starte pcen på nytt for å kunne bruke Elementary. Dette endte i en svart skjerm. Jeg kom meg ingen steder, leste litt mer, og fant etter hvert ut at det kanskje ville hjelpe å slå av UEFI. Dette fungerte, og jeg kom meg forbi den svarte skjermen.

Jeg fikk etter hvert begynt å installere Elementary på nytt, og da sto det faktisk at Elementary allerede var installert. Jeg slettet den tidligere installasjonen og installerte på nytt, og fikk igjen beskjed om å starte på nytt. Nå sitter jeg og ser på en hvit skjerm med noen svarte tegn jeg aldri har sett før.

Elementary er tydeligvis installert på pcen, men jeg kommer meg aldri forbi den svarte skjermen, eller akkurat nå den hvite skjermen.

Er det noen som har noen forslag til hva jeg kan prøve? Eventuelt, er det mulig å få slettet alt fra pcen så den blir som da jeg fikk den, for så å gjøre alt på nytt?

Jeg er langt fra noen ekspert, men trodde helt ærlig at installasjonen av Elementary ville gå smertefritt, men nå sitter jeg bare med en splitter ny pc uten at jeg kan bruke den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du mulighet til å ta bilde av den hvite skjermen med svarte tegn på?

Og som en sjekk på at det ikke er noe galt med hardware så kan du f.eks forsøke en annen Linux-distro, og helst en med Live-mulighet. Live-mulighet lar deg bruke operativsystemet uten å måtte installere det først. Ubuntu kan være en grei kandidat for feilsøking siden den vanligvis har veldig bred støtte for hardware. Jeg mener den skal takle UEFI også.

Lenke til kommentar

Den hvite skjermen er borte, nå er den bare svart.

Nå har jeg prøvd Ubuntu, og det gikk helt smertefritt. Kom meg inn med en gang uten problemer. Ligger problemet da hos Elementary? Elementary er jo basert på Ubuntu etter som jeg har skjønt, og da burde vel ikke det være noe problem å få installert det.

Endret av geek-gamer
Lenke til kommentar

Har du prøvd å installere Ubuntu? Eller kun brukt den Live?

Hvis det fungerer å installere Ubuntu, men ikke Elementary, så kan det virke som at feilen ligger hos Elementary. Selv om Elementary er basert på Ubuntu kan likevel Elementary gjøre såpass mye dumt at ting brekker.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd Elementary OS i en virtuell maskin her. Oppstarten virker litt vilkårlig og vrien, og i noen kombinasjoner av kaldstart, reboot, reset, osv. får jeg en svart skjerm med noen hvite prikker/flekker heeelt øverst. Dette pleier aldri å være et problem i noen av de store distroene jeg bruker virtuelt (Debian, Fedora, Ubuntu, Windows). Så jeg vil påstå at Elementary OS ikke er stabilt nok for hvermansen enda. At de bare er på versjon 0.3 indikerer også dette. Selv om den bygger på en solid Ubuntu kan små modifikasjoner i f.eks oppstarten fint ødelegge alt.

Så jeg vil anbefale deg å gå for en mer moden distro enn Elementary OS. Jeg er selv mest fan av KDE som skrivebordsmiljø, og KDE5 er virkelig lekkert. Kubuntu 15.04 har denne versjonen, så den kan være verdt å sjekke ut.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde det først uten å installere, men nå har jeg har installert Ubuntu. Hele prosessen gikk smertefritt og Ubuntu fungerer uten problemer.

Da får jeg holde meg til Ubuntu og heller prøve Elementary senere når de er kommet litt lenger.

Takk for hjelpen!

Endret av geek-gamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...