Gå til innhold

Umiddelbar overføring av penger, uansett hvilken bank man har eller skal sende til.

Anbefalte innlegg

Selv så har jeg alltid hatt problemer når det kommer til ventetiden det tar når man skal overføre penger fra en bank til annen.

Se for dere at jeg lager en internettside som gjør det mulig å overføre penger til forskjellige banker umiddelbart. 

Nettsiden har et arkiv av kontonummre som tilhører alle de mest kjente bankene i norge.

Utførelse: Ola skal sende 500 kroner til en kamerat men de har forskjellige banker og da går det somregel et par dager før pengene kommer frem. Han går inn på denne nettsiden og lager en bruker. Når han lager en bruker så velger han at brukeren skal være knyttet opp til den banken som han selv har. Dvs hvis han har sparebank1 så velger han sparebank1 på nettsiden og han er da knyttet opp mot et kontonummer på nettsiden som tilhører sparebank1. Når han da setter inn 500 på brukeren sin så vil overføringen skje med en gang. Når han har satt inn penger på nettsiden så har han da en "gyldig kreditt" på brukeren sin og han kan da velge hvilken bank som han egentlig skal sende pengene til. Dette velger han fra en liste med forskjellige banker på nettsiden. Hvis mottakeren har DNB så velger han DNB fra listen. Alle kontoer som nettsiden disponerer er utstyrt med kredittkort. Da kan han via nettsiden overføre beløpet fra DNB til DNB og betalingen vil da komme inn på mottakers konto umiddelbart. Alternativt så kan nettsiden ha egne operatører som gjør overføringen live.

Beklager hvis dette var rotete, men hva syns dere?

Endret av mittlykke333
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fungerer ikke da bankene har sine egne overføringstidspunkt uavhengig av avsender. Da må du isåfall ha kontoer i alle banker og gjøre en internoverføring ved hver transaksjon, som jeg antar er det du mener? Hvis ja så vil antagelig bankene stoppe deg med en gang, hvis dette var et alternativ så hadde det vært lagd for lengst av for eksempel Visa.

Edit; Sampson; "Den du sender penger til får melding med en gang pengene er sendt. Har mottaker registrert seg med konto i DNB får han pengene med en gang, selv om avsender er kunde i en annen bank. Har mottaker registrert seg med konto fra en annen bank enn DNB får han pengene senest neste bankdag." Så nei, Vipps er ikke en komplett tjeneste slik TS snakker om.

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

Se for dere at jeg lager en internettside som gjør det mulig å overføre penger til forskjellige banker umiddelbart.

Lykke til. Hvordan skal du lage en ekstern tjeneste som er raskere enn bankenes egne tjenester?

Eneste jeg kan se for meg er kontoer i alle bankene som HAR penger fra før, og som fører over på forhånd, for så å vente på å få påfyll fra brukeren, som for meg høres ut som en elendig idé for ens egen skyld ^^

Lenke til kommentar

Fungerer ikke da bankene har sine egne overføringstidspunkt uavhengig av avsender. Da må du isåfall ha kontoer i alle banker og gjøre en internoverføring ved hver transaksjon, som jeg antar er det du mener? Hvis ja så vil antagelig bankene stoppe deg med en gang, hvis dette var et alternativ så hadde det vært lagd for lengst av for eksempel Visa.

Edit; Sampson; "Den du sender penger til får melding med en gang pengene er sendt. Har mottaker registrert seg med konto i DNB får han pengene med en gang, selv om avsender er kunde i en annen bank. Har mottaker registrert seg med konto fra en annen bank enn DNB får han pengene senest neste bankdag." Så nei, Vipps er ikke en komplett tjeneste slik TS snakker om.

Hvis personer som har samme bank sender penger til hverandre så skjer det umiddelbart, uavhengig av at bankene har egne overføringstidspunkt. Ja jeg snakker om å lage en nettside som tilbyr internoverføring. Jeg skjønner ikke hvorfor bankene skal stoppe meg på det...

Lenke til kommentar

Dette finnes fra flere tilbydere allerede, DNB sin løsning heter Vipps.

Vips er ikke samme konsept som jeg legger frem her. Vips kan ta opp til 1 dag før pengene er på konto hvis vedkommende har ulike banker.

da må du nesten forklare nærmere på et teknisk nivå.

Lenke til kommentar

Lykke til. Hvordan skal du lage en ekstern tjeneste som er raskere enn bankenes egne tjenester?

Se for deg at du skal sende penger til en kamerat av deg..,Du har sparebank1 og han har DNB. Han trenger pengene umiddelbart. Hvis foreldrene dine har dnb så vil du da selvsakt spør foreldrene dine om dem kan overføre penger til kameraten din sånn at han får pengene med en gang og så sender du pengene til foreldrene dine sitt kort som da komnmer på konto iløpet av et par dager. Det er det konseptet jeg snakker om. 

Lenke til kommentar

Dette finnes fra flere tilbydere allerede, DNB sin løsning heter Vipps.

Vips er ikke samme konsept som jeg legger frem her. Vips kan ta opp til 1 dag før pengene er på konto hvis vedkommende har ulike banker.

da må du nesten forklare nærmere på et teknisk nivå.

Se for deg at du skal sende 500 kroner til jens...Men jens har dnb og du har sparebank1 og han trenger pengene umiddelbart. Du har en annen god kamerat som har konto i alle bankene i norge.. Du spør han om han kan sende 500 kroner til jens fra dnb kontoen sin så skal du tilbakebetale han med din sparebank1 konto. 

Lenke til kommentar

Ja jeg snakker om å lage en nettside som tilbyr internoverføring. Jeg skjønner ikke hvorfor bankene skal stoppe meg på det...

Spørsmålet er vel heller hvordan du skal få tilgang til bankenes interne systemer?

Prinsippet er jo at så lenge jeg har kontonummer i alle banker i norge og penger på kontoene så kan jeg (nettsiden) utføre disse oppgavene uavhengig av bankenes interne systemer.

Lenke til kommentar

Se for deg at du skal sende penger til en kamerat av deg..,Du har sparebank1 og han har DNB. Han trenger pengene umiddelbart. Hvis foreldrene dine har dnb så vil du da selvsakt spør foreldrene dine om dem kan overføre penger til kameraten din sånn at han får pengene med en gang og så sender du pengene til foreldrene dine sitt kort som da komnmer på konto iløpet av et par dager. Det er det konseptet jeg snakker om.

Jeg skjønner konseptet, men kan ikke fatte hvordan du skal få det til. Du kan prøve å få deg jobb i Nets med utvikling av tjenester og systemer, så får vi se om det er mulig...

Lenke til kommentar

Ja jeg snakker om å lage en nettside som tilbyr internoverføring. Jeg skjønner ikke hvorfor bankene skal stoppe meg på det...

Spørsmålet er vel heller hvordan du skal få tilgang til bankenes interne systemer?

Prinsippet er jo at så lenge jeg har kontonummer i alle banker i norge og penger på kontoene så kan jeg (nettsiden) utføre disse oppgavene uavhengig av bankenes interne systemer.

Uansett går jo overføringen i bankenes systemer... Hvor mange millioner skal du ha på konto i hver bank for å tilby tjenesten i stor skala? Hva slags betingelser tror du bankene gir deg på en firmakonto som konkurerer med bankens egne tjenester? Hvor mye skal du ta betalt for tjenstene av brukerne? Hva koster det å utvikle og drifte tjenestene. Hva med sikkerheten for brukere, deg og bankene?

Lenke til kommentar

Uansett går jo overføringen i bankenes systemer... Hvor mange millioner skal du ha på konto i hver bank for å tilby tjenesten i stor skala? Hva slags betingelser tror du bankene gir deg på en firmakonto som konkurerer med bankens egne tjenester? Hvor mye skal du ta betalt for tjenstene av brukerne? Hva koster det å utvikle og drifte tjenestene. Hva med sikkerheten for brukere, deg og bankene?

inntekter kan jo hentes fra reklame på nettsiden og gebyr for hver overføring. Kredittkort på hver konto bude vert nokk. Og kreditten blir jo nullet ut hver gang brukerens penger komme inn på kontoene på nettsiden. Er ikke vits i å grille meg mr.pessimist. Dette er en ide... ikke et ferdig konsept... Det er tydelgi at du ikke har erfaring på dette området.-

Lenke til kommentar

Eneste jeg kan se for meg er kontoer i alle bankene som HAR penger fra før, og som fører over på forhånd, for så å vente på å få påfyll fra brukeren, som for meg høres ut som en elendig idé for ens egen skyld ^^

så det jeg skrev her stemmer da altså ^

Det blir nok umulig, men lykke til.

Lenke til kommentar

inntekter kan jo hentes fra reklame på nettsiden og gebyr for hver overføring. Kredittkort på hver konto bude vert nokk. Og kreditten blir jo nullet ut hver gang brukerens penger komme inn på kontoene på nettsiden. Er ikke vits i å grille meg mr.pessimist. Dette er en ide... ikke et ferdig konsept... Det er tydelgi at du ikke har erfaring på dette området.-

Jeg ser ikke på meg selv som pessimist, heller realist... Og hvis du tviler på min erfaring, så kan jeg love at at tvilen er gjensidig.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Per skal overføre 500 kr til Pål. Per har DNB, Pål har Sparebank 1.

Per logger seg på nettsiden og starter overføringen:

- Hvordan skal du sikre deg at du får pengene fra Per som du nettopp overførte til Pål?

- Hvordan skal du faktisk overføre de 500 kr til Pål(rent teknisk)?

Og det mest grunnleggende spørsmålet... hvorfor kan ikke Per bare ta ut pengene og gi de til Pål i kontanter? :)

Lenke til kommentar

Tviler på at markedet er særlig stort.

Folk greier seg fint med forsinkelsen mellom banker (som er mindre nå enn før), og ved viktige/større overføringer kan man få garanti/ bekreftelse fra banken som har sendt pengene.

Lenke til kommentar

Per skal overføre 500 kr til Pål. Per har DNB, Pål har Sparebank 1.

Per logger seg på nettsiden og starter overføringen:

- Hvordan skal du sikre deg at du får pengene fra Per som du nettopp overførte til Pål?

- Hvordan skal du faktisk overføre de 500 kr til Pål(rent teknisk)?

Og det mest grunnleggende spørsmålet... hvorfor kan ikke Per bare ta ut pengene og gi de til Pål i kontanter? :)

Når per sender 500 kroner til "nettsiden" så velger han "dnb" fra en liste. På den måten så sender per fra sin DNB, til nettsidens DNB. da kommer innbetalingen umiddelbart frem. Videre så er det et programm på nettsiden som fanger opp at "bruker per"har satt inn 500 kroner og gir da Per tilgang til å sende 500 kroner fra nettsiden sin Sparebank1 konto til påls Sparebank 1 konto. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å forstå :p hehe. Det er jo ganske simpelt. Og en ting til.. per kan ikke ta ut pengene og gi dem til pål fordi per er lat sånn som alle andre, i tillegg så jobber Per dag og Pål natt. Og i tillegg til det så er pål på reis men han trenger de pengene sårt!. Det finnes så uttallige grunner til hvorfor pål må ha pengene med en gang

Endret av mittlykke333
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...