Gå til innhold

Canon XM2 bedre enn Sony TRV950

Anbefalte innlegg

Conon sitt halvprofessionelle kamera XM2 slo Sony sitt TRV950 klart i test gjort av Camcorderinfo.com

Det blir spennende om Sony sitt nye halvprofessionelle kamera DCR-VX2100 blir bedre enn Canon XM2. Tviler på det.

Legg spesielt merke til filming i dårlig lys, og da ser ein forskjellen på dyrt og halvbillig kamera. (Sony DCR-TRV80)

Les testen her.

http://www.camcorderinfo.com/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Hvis jeg ikke tar helt feil kan XM2 filme i 25 progressive frames mens VX2100 (vet PD150 kan det) bare filmer i 12. Tipper de legger en del vekt på dette. VX2100 og XM2 er jo ikke i samme klasse en gang, ville heller hatt et VX2100. Så lenge man har de-interlace...

Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke tar helt feil kan XM2 filme i 25 progressive frames mens VX2100 (vet PD150 kan det) bare filmer i 12. Tipper de legger en del vekt på dette. VX2100 og XM2 er jo ikke i samme klasse en gang, ville heller hatt et VX2100. Så lenge man har de-interlace...

de-interlace..........

Hva er det, og hvorfor ville du hatt VX2100, det fikk ikke bra karakter på de første testene gjort i USA.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

De-interlace, hmm. En med litt mer erfaring innen redigering kunne sikker forklart det bedre, men når du filmer med et digital kamera, tar det 50 delbilder i sekundet. Dette skaper (på en eller annen måte) en slags forskyvning av striper som bildet består av og spesielt når kamera beveger seg ser man at det dannes striper på bildet. Dette er enkelt å fjerne i diverse redigeringsprogram. Noen stillbilder lider også av denne effekten og dette kan fikses i photoshop.

Har aldri brydd meg så mye om tester, dessuten er jeg større fan av Sony enn Canon. Bruker generelt mye Sony, men jeg må innrømme at XM1 er et herlig kamera. Har ikke prøvd XM2, men designmessig er det ikke store forskjellene.

Får en helt orgasmisk følelse når jeg bruker PD150 og det samme gjelder VX2000 (som jeg bare har rukket å holde i hendene). Elsker designet på Sony's kameraer og det betyr ikke så veldig mye om jeg må de-interlace videoklippene mine.

En annen viktig faktor er prisen. VX2100 er litt dyrere enn XM2, er det ikke? Føler man får det man betaler for.

Lenke til kommentar
Får en helt orgasmisk følelse når jeg bruker PD150 og det samme gjelder VX2000 (som jeg bare har rukket å holde i hendene). Elsker designet på Sony's kameraer og det betyr ikke så veldig mye om jeg må de-interlace videoklippene mine.

En annen viktig faktor er prisen. VX2100 er litt dyrere enn XM2, er det ikke? Føler man får det man betaler for.

Ja det skal bli spennende å se prisen på VX2100, men tror nok det blir dyrere enn XM2.

Det må være deilig å filme når du får slike følelser når du tar i et bra kamera. :love:

Lenke til kommentar
Bruker generelt mye Sony, men jeg må innrømme at XM1 er et herlig kamera. Har ikke prøvd XM2,

XM1 og XM2 er stort sett like i bruk - brukte begge som backup og 2nd camera på et større prosjekt jeg jobbet med noen uker siden - Hovedkameraet vi brukte var XL-1 (ikke XL-1s modellen).

Må faktisk si at jeg trolig ville valgt en XM2 over en XL-1s også: XL-modellen er nydelig å jobbe med, men den blir så sinnsykt tung etterhvert. I tillegg savner jeg LCD-skjermen som finnes på XM- serien men ikke på XL. Om man ikke bryr seg for mye om ekstern audio eller utbyttbare linser, så er det nesten ikke noe poeng i å gå for XL-1.

Som sagt, personlige meninger og "kommer an på hva man trenger det til". Uansett når du kommer opp i den prisklassen der er det nesten poengløst å gå i detaljene: Det er hva man gjør med kameraet.

hj

Endret av hajejan
Lenke til kommentar
Så du noe forskjell på bildekvalitetet mellom xm1 og xm2?

Det skal du nok slite med å se.

Jeg har ventet nå i 6mnd. og håpet på at XM2 skal falle i pris slik som alle andre kameraer. Men det ligger på litt i overkant av 21000 ennå.

Er dette for at det er et populært kamera eller.............

Royrogers

Endret av royrogers
Lenke til kommentar

Jeg er nå i ferd med å med å bestemme meg meg for kamera. Det står faktisk mellom Xm2 , gs70, og trv 950. Er GS70 et slikt kjipt 3ccd kamera som du nevner? HAr ikke fått testet det, men etter at jeg hadde filmet litt med mx500 ble jeg meget skuffet over dette "billigkameraet" med 3ccd. Har du peil på om gs 70 har problemer med lysfølsomheten på den samme måten som mx500? Dette er vanskelig. HAdde jeg hatt spenn ville det vært enkelt med å velge pd150. Men Xm2 er meget forlokkende i skrivende stund.

Lenke til kommentar

kan legge til at jeg har overtalt en kompis av meg til å kjøpe Sonys PDX10 (proffmodellen av trv950) og jeg må si at faktisk ble jeg desverre ikke så imponert som jeg hadde håpet å bli. Jeg sammenligner hele tiden med mitt eget trv900, som var forløperen til 950. Bildet er desverre ødelagt av den grunn at Sony absolutt skal ha sin jalla stillbildefunksjon, og derav presser maksimalt med piksler inn på brikkene (3x1070K vs 3x430K) i forhold til gamlekameraene. Dette fører også til lavere lysfølsomhet. Må legge til at 950s bilde ser bedre ut på max gain enn 900s, men det var også mørkere, dvs at det går AN å få bilder med 900/pd100 som du ikke får med 950/pdx10

MEN derfor var det en glede for meg å lese at Sony går en litt annen vei med toppen av de semiproffe med pd170 og vx2100 og gjør dem ENDA MER lyssterke!!! Dette var fra før de aller mest lyssterke modellene på markedet i den prisklassen. Veldig gledelig.

Jeg så en test av XM2, 900, 950 og vx2000 tror det var på www.bealecorner.com der man så vx2000 lå milevis foran de tre andre. XM2 hadde muligens bedre lysfølsomhet enn 900 og 950, men hadde også en noe dårligere fargenyanse-gjengivelse ("hue")

Og nå er altså vx2100 ENDA mer lyssterkt? Fantastisk!!! Jeg har nå brukt PD150 på skolen i tre måneder, og det kan absolutt anbefales ... MEN det er en STOR STOR ulempe: widescreen.....

Men det er enda ingen kamera med en god widescreenfunksjon, litt synd, jeg hadde blåst pengene med en gang.

NB: veit at trv80 og trv950+pdx10 har nest mest ekte widescreen du får, men desverre utnytter du en vidvinkel som kameraet allerede egentlig burde brukt til vanlig (dvs 950 i widescreen er like vid som 900 i normal vid) og jeg vil ikke bruke penger på dette. Desverre blir det nok noen år til produsentene begynner med ekte widescreen-CCDer i konsumentkamera..... Mye på grunn av de late amerikanerne GRR (Dere veit at det nesten ikke finnes widescreen-TVer i USA? Ganske utrolig)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...